Dirt 4

Dirt 4

Dirt Rally var en revolusjon innen kjøring av møkkete bil på svingete veier. Nå er tiden inne for oppfølgeren, og den tar oss tilbake til den originale Dirt-serien. Her er Dirt 4.

Da Dirt Rally ble utgitt var det ikke mange som tenkte over at det var relativt lite innhold i spillet. Det hele ble overskygget av den realistiske følelsen dette spillet ga oss av å sitte bak rattet i et fartsvidunder gjennom de finske skoger og snødekte vinterveier i Sverige. Det holder derimot ikke å kun føre dette videre til neste spill, og det har Codemasters forstått.

Selv om forgjengeren var høyt elsket av bilspillfansen, var det ikke for alle og enhver å spille Dirt Rally. Realisme kan gjerne bety i overkant vanskelig for enkelte, noe Codemasters har tatt høyde for nå. I Dirt 4 er det like lett å ha det moro om du aldri har spilt bilspill før, eller om du er en veteran som undertegnede. Men hvordan har de gjort det?

Dirt 4

Ved oppstart av spillet får man spørsmål om man er en Gamer- eller Simulator-fører. Det er her du finner de grunnleggende innstillingene i forhold til om man er erfaren eller ny til rallysjangeren. Med passende hjelpemidler som gjør at selv min aldrende far som nærmer seg sytti år kan kose seg med dette spillet, er gamerdelen noe helt annet enn det vi så sist. Kjørehjelp som assistert bremsing hjelper mannen i gata å kose seg gjennom teknisk vanskelige etapper verden over, uten at man må legge ned mange timer på å bli bedre. Tidene man setter matches også opp mot andre med de samme innstillingene, slik at man slipper å måtte kjempe mot verdensstjerner som VajbTV på rankinglistene.

I tillegg får vi introduksjonen av Dirt Academy, en kjøreskole som lærer deg både basis- og viderekomne metoder for å kutte ned etappetiden din. Selv om denne funksjonen nok er ment for den mer uerfarne, er det en rekke tips her som kommer nyttig med selv om man har kjørt mange bilspill tidligere. Kjøreskolen er ikke noe man må gjennom for å fullføre spillet (annet enn et trofé/achievement), men kan som sagt være til god nytte for alle.

Alt dette har Codemasters gjort Dirt 4 tilgjengelig for flere, men hva har de gjort for at de gamle traverne skal komme tilbake og like det de ser? Har man den siste tiden søkt opp informasjon rundt Dirt 4, har man gjerne funnet mest informasjon rundt nyvinningen Your Stage. Banebyggeren, om man kan kalle det for det. Denne gjør at spillet aldri går tom for nye etapper å kjøre, og du kan enkelt bygge din egen etappe med akkurat den vanskelighetsgraden og distansen du selv ønsker. Etappen kan du i tillegg dele med venner slik at man konkurrere om å sette bestetid på akkurat din etappe.

Dirt 4Dirt 4

Årets karrieredel inneholder langt mer enn hva vi så i Dirt Rally. Sesonger er byttet ut med seksjoner for hver bilsjanger, mer likt hva vi kjenner fra tidligere Dirt-spill. Her må man komme seg gjennom de dårligste bilene først, før man blir vist tillit med flere hestekrefter. I mange spill kan dette virke kjedelig og bortkastet, men Dirt 4 lar deg komme relativt fort opp i klassene. Dette hindrer at du rekker å kjede deg bak rattet i en liten forhjulsdrevet Opel Adam.

Flere nye funksjoner er lagt til karrieredelen. Mekanikere er fortsatt med, men ansettes og brukes på en annen måte enn før. I tillegg kan man ansette en PR-rådgiver, som hjelper deg å sikre avtaler i den nye sponsordelen. Sponsorer hjelper deg nemlig med å få inntekt nok til å kjøpe nye biler, oppgradere biler og ikke minst fornye og forbedre fasilitetene dine. Sponsorer signerer avtaler med ditt eget lag. Her velger du hvilke farger ditt lag skal ha, hva laget skal hete og hvordan designet på bilene skal være. Alle nye biler man kjøper får da automatisk det samme designet. Alt av personell og avtaler blir bedre og bedre jo mer erfaring du bygger opp.

Lisensen til FIA World Rallycross Championship kommer godt med i Dirt-serien, og det gjør det mulig for utvikleren å bruke baner som Lånkebanen på Hell i Trøndelag, ærverdige Lydden Hill og Höljes i Sverige. Disse tre banene var også med i Dirt Rally, så noe nytt var nødt til å komme på dette området. Montalegre i Portugal og Lohéac Bretagne i Frankrike er banene vi får i tillegg til de tre nevnte i Dirt 4. Montalegrebanen i Portugal er teknisk utfordrende og en sann fornøyelse å kjøre etter at man har lært seg banen. Tar man turen til Frankrike og Lohéac, vil man oppleve større hastighet og mer tilpasning av farten enn ved de andre lokasjonene.

Dirt 4

Det som skuffer mest med rallycross-delen ved utgivelse, er mangelen på førere. Petter Solberg er brukt massivt i promoteringen av spillet og har også deltatt i mye testing av spillet under utviklingen. Man kan derimot ikke kjøre bilen til Petter i spillet. Kjører man et rallycross-løp kan man derimot møte Petter i fjorårets Citroén DS3, fremfor årets Volkswagen Polo. En aktør man aldri ser i spillet, er regjerende verdensmester Mattias Ekström i sin Audi S1. Vi har forsøkt å få kontakt med Codemasters for å finne ut hvorfor dette er tilfellet, men har ikke lyktes med å få svar på skrivende tidspunkt. Vi håper å kunne finne ut av dette ved en senere anledning. I tillegg føles det uansett ikke komplett så lenge storstjerna Ken Block har en avtale med Forza Horizon som gjør at han ikke kan være med i Dirt 4.

Men nok om skuffelse. Rallycross har også fått en rekke forbedringer i tillegg til to nye baner. Startsekvensen med nedtelling fra 5 er byttet ut med mer virkelighetstro "kjør-ved-grønt-lys-som-plutselig-kommer"-metoden, og poenggiving i kvalifiseringen er riktig i forhold til hvordan det gis poeng i virkeligheten. Grunnet mangel på deltagere i anmelderperioden fikk vi dessverre ikke sjekket hvordan flerspilleren i rallycross fungerer i år.

Dirt 4
Dirt 4
Dirt 4