The Walking Dead: The Telltale Series - A New Frontier

Man skulle tro det ikke var mer å hente av Telltale-formelen, men tredje sesong av The Walking Dead viser at Telltale + zombier fortsatt er en god kombo...

TV-serien The Walking Dead er noe jeg har et elsk-og-hat-forhold til. Det er en serie med ufattelig mye dødtid til tider, hvor mye av handlingen står stille og hvor man føler serieskaperne bare drar det hele ut for å tjene mest mulig gryn. Så, plutselig smeller de til med noen knakende bra episoder som snur alt på hodet (slik som starten av sesong 7), og brått kastes jeg inn i serien igjen med fullt engasjement og husker hvorfor jeg i det hele tatt fortsatt holder ut det hele.

Når sant skal sies synes jeg spillserien The Walking Dead fra Telltale Games holder jevnt over mye høyere kvalitet enn TV-serien. Grafikkstilen spillserien har hatt fra starten av er en fin hyllest til originaltegneserien, mengden med dødtid er liten, og rollefigurene er generelt sett bedre enn det TV-serien kan skimte med. Dessuten har Telltale mestret det å fortelle gode historier og å konfrontere spilleren med vanskelige valg innenfor zombie-universet. Helt siden første spillsesong av The Walking Dead kom ut i 2012 har utviklerne holdt seg til det man kan kalle Telltale-formelen, og selv om resultatet har vært vekslende i møte med Game of Thrones-, Batman- og Borderlands-universene har den alltid passet godt overens med zombie-serien.

Norge er nevnt i spillet, yay!

Siden lanseringen av andre sesong i 2014 har Telltale Games konsentrert seg om andre spill og serier, men nå er det endelig duket for sesong 3 i spillserien. Skjønt, offisielt sett har studioet droppet sesong 3 i navnet, noe som egentlig passer greit. I The Walking Dead: The Telltale Series - A New Frontier følger vi nemlig en ny gruppe rollefigurer og hovedrolleinnehaver, mens serieveteranen og publikumsfavoritten Clementine har fått en rolle hvor hun spiller en kombinasjon av kvinnelig hovedrolle og viktigste kvinnelige birolle.

Fortellerteknikken i A New Frontier er nemlig delt inn i to, fortid og nåtid. I hovedsak følger vi historien fra nåtidens perspektiv, nærmere bestemt fire år etter at apokalypsen brøt ut. Her følger vi den avdankede baseballspilleren Javi Garcia, som i løpet av disse årene har overlevd flukten fra zombiene sammen med svigerinnen Kate, niesen Mariana og nevøen Gabe. På en tilsynelatende forlatt skraphaug kommer de i konflikt med soldater fra en gruppe som kaller seg The New Frontier, og det er i kampen mot denne gruppen Javi møter Clementine, som har blitt både eldre og langt dystrere siden sist vi møtte henne. Hva som har hendt med Clementine mellom sesong to og nå får vi derimot vite i retrospekt, og under disse sekvensene får vi innta rollen som Clementine igjen.

Pek-og-klikkelementene er fortsatt blant de minst engasjerende delene ved et Telltale-spill.

Vekslingen mellom de to fortellerperspektivene fungerer godt. Det er en fin måte å levere stafettpinnen videre til et galleri hovedpersoner som er med på å gjøre tredje sesong interessant, samtidig som vi ikke gir slipp på den unge Clementine som hele tiden har ledet oss gjennom spillene. Det er en god ting, for sesong to viste oss at selv om Clementine er en god rollefigur, kan hun ikke bære en hel sesong alene hvis ikke resten av persongalleriet er interessant. Her får imidlertid A New Frontier stort sett ståkarakter, for sett bort fra et par unntak er rollegalleriet i tredje sesong stort sett velfungerende. Her er det mange interessante problemer knyttet til familie, og konteksten med zombie-apokalypsen gjør at problemstillingene skaper en hel del spennende og krevende situasjoner. Vi får dessuten noen fine referanser til TV- og tegneserieutgaven av The Walking Dead her i sesong tre, akkurat som i første sesong.