Get Even

Get Even

The Farm 51 og Bandai Namco leverer en blanding av både sjangere og stemninger, og vi har forsøkt å finne ut av om det fungerer...

De polske veteranene bak studioet The Farm 51 har brukt mange år på å utvikle dette merkelig, sjangerblandende og virkelighetsbøyende spillet. Jeg var veldig spent på å se om Get Even lever opp til de mange løftene om psykologisk skrekk og fragmentert historiefortelling som spillet ønsker å tilføre FPS-sjangeren. Ikke helt ulikt hovedpersonens mangelfulle hukommelse er dessverre ikke Get Even helt ferdig på alle områder.

Det er synd, for dette spillet har en haug med fantastiske ideer. Man starter spillet uten å vite hvorfor man er i den nedlagte lagerbygningen, og ikke vet du hvordan du kom dit. Det gjør heller ikke hovedpersonen Black, men han vet at han skal redde en jente. Rundt omkring løper det paramilitære personer, og ut fra samtalene dem imellom skjønner vi at det er snakk om en gisselsituasjon. Uten å avsløre for mye, kan jeg fortelle at ting ikke går som vi håper, og deretter blir alt litt skrudd.

Black våkner opp på et mentalsykehus, også dette nedlagt, og stemmen til Red guider oss gjennom dette foruroligende stedet. Mennesker med VR-anordninger på hodet er låst inne på fuktige og skumle celler. Red forteller at vi er her for å finne ut av hvorfor vi var til stede i lagerbygningen, og ikke minst hvem Black egentlig er. Vi bruker dermed den VR-lignende teknologien til å dykke ned i Blacks minner. På samme måte som hovedpersonen i filmen Memento skal også Black sette sammen deler av hukommelsen til å finne ut av om doktor Red har rent mel i posen, og ikke minst hva i all verden det er som foregår på det nedlagte sykehuset.

Get Even
Get EvenGet EvenGet Even

Akkurat som ellers i 2017, går man heller ikke uten en smarttelefon i Get Even. Black er faktisk så glad i telefonen sin at den har en egen plass på hans avanserte corner gun, som kan bøyes 90 grader i to retninger. Telefonen fungerer nemlig som et infrarødt sikte, i tillegg til alt det andre den kan gjøre.

Telefonen spiller en temmelig stor rolle i gameplayet, for den er grensesnittet ditt, akkurat som Pip-boy i Fallout. Resten av bildet er dermed rent og pent, men det sørger også for at vi mister litt oversikt over historien, spillets ofte annerledes systemer eller hva man egentlig skal gjøre. Det er naturligvis en overordnet oppgave som viser oss veien, men Get Even kan ofte bli mer forvirrende enn det har godt av.

Dette er et problem som egentlig er gjennomgående for spillet. Man får vite av Red at man ikke bør drepe for mange ettersom det ødelegger minnene, men hvordan fungerer dette egentlig? Og hvor mange ledetråder skal jeg samle før det er bra nok? Dette finner man selvsagt ut ved å benytte prøve-og-feile-metoden, men det passer ikke helt inn her.

På andre områder har også spillet problemer med å definere seg selv. Get Even er et sammensurium av sjangere, selv om det i kjernen er et skytespill hvor man skyter lite. Spillet er dog best når vi er inne i delene med utforsking, skrekk og spenning, og da er jeg virkelig redd for å finne ut hva som befinner seg rundt neste hjørne. Andre ganger er det mer snakk om en stemningsfull og uhyggelig gåsimulator.

Get Even
Get EvenGet Even