Valkyria Revolution

Valkyria Revolution

Det har kanskje ordet revolusjon i tittelen, men ikke la deg lure: Valkyria Revolution er verken revolusjonerende, nyskapende eller underholdende ...

En av de eksklusive titlene til Playstation 3 som kanskje ikke fikk like mye oppmerksomhet ved lansering som det fortjente var Valkyria Chronicles fra 2008, et spill hvor Sega videreutviklet formelen de hadde etablert på 90-tallet med den Japan-eksklusive serien Sakura Wars. Med sin alternative tilnærming til Europa anno 1935, verdenskrig og teknologisk utvikling presenterte spillet oss for solid turbasert strategi. Det hele var til gjengjeld pakket inn i den unike grafikkmotoren CANVAS, som fikk det hele til å ligne en håndtegnet og nydelig tegnefilm uten at det tok bort dybden eller tyngden i innhold eller historie.

Valkyria Chronicles fikk to oppfølgere til PSP, hvor det beste av dem (Valkyria Chronicles 3) aldri fikk en offisiell engelsk utgave, noe Sega har begrunnet med dårlige salgstall for Sonys håndholdte i vestlige land. Markedet for PS4 og Xbox One er derimot betydelig større, noe som sørger for at vi nå kan spille et nytt spill i Valkyria-serien.

Valkyria Revolution
Hvorfor ikke like gjerne se bra ut når man skal ut i krigen? Praktiske klær? Pytt, hvem trenger den slags?

Valkyria Revolution henter mye av inspirasjonen sin fra Valkyria Chronicles, men bør likevel betraktes som en uavhengig og selvstendig tittel. For det første stifter vi her bekjentskap med et nytt alternativt Europa, denne gangen under en industriell revolusjon på 1850-tallet. Ressursen ragnite, som i originalserien fungerte som en erstatning for vår olje, har i dette spillet et magisk potensial så vel som et industrielt. Det magiske potensialet åpner opp for bruken av elementærmagi i spillet. For det andre er spillmekanikken vesensforskjellig i Valkyria Revolution. Der de tre forrige Valkyria-spillene var turbaserte strategispill som kunne minne om en mer actionfylt variant av Fire Emblem, Final Fantasy Tactics eller The Banner Saga, er Valkyria Revolution mer et action-orientert hack-and-slash-spill som minner om mekanikken man finner i spill som Dynasty Warriors (og spin off-titler som Hyrule Warriors) eller fjorårets God Eater 2: Rage Burst.

At spillet forsøker seg på noe helt nytt er ikke negativt i seg selv. Det er lite som hemmer innovasjon i spillindustrien like mye som årlige oppfølgere som mer eller mindre følger samme formel som sist. Samtidig bør forsøk på nyskapning være godt gjennomført og resultere i et godt sluttprodukt, gjerne et som er bedre enn sine forgjengere. Her feiler dessverre Valkyria Revolution på de aller fleste områder.

Utgangspunktet for historien og spillet er i og for seg greit. Historien blir fortalt fra perspektivet til to historikere som ser tilbake på begivenheter som hendte hundre år tidligere, hvor de forsøker å komme frem til den egentlige historien som historiebøkene ikke forteller om. Vi tas med til et alternativt Europa på 1850-tallet, hvor industriell utvikling knyttet til ressursen ragnite også skaper nye konflikter og våpen. Den lille staten Jutland, som i en årrekke har overlevd i et Europa dominert av fire stormakter, går til krig mot det østlige imperiet Ruz for å komme seg på beina igjen etter en økonomisk blokade. I virkeligheten er krigen derimot drevet frem av fem individer, deriblant hovedpersonen Amleth Grønkjær (et navn verken de engelske eller japanske stemmeskuespillerne klarer å uttale), som ønsker hevn over Ruz-imperiet etter at barnehjemmet de vokste opp i ble brent til grunnen for mange år siden. Vi følger Amleth og hans Anti-Valkyria-skvadron i konflikten mellom Jutland og Ruz, en konflikt som etter hvert påvirker maktbalansen i hele Europa.

Valkyria Revolution
Dette burde vært moro. Det er det ikke.

Premisset er med andre ord helt greit, og fremstillingen av et alternativt Europa har mye interessant ved seg, ikke minst estetisk sett. Det er også noen små øyeblikk her og der hvor historien eller musikken kicker inn med helt akseptabelt innhold. Likevel tar det ikke lang tid før det hele faller sammen som et korthus, og det er historien, rollefigurene og regien man merker det på først.

Valkyria Revolution
Valkyria Revolution