Crash Bandicoot: Nsane Trilogy

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy

Eirik har kost seg med Crash og vennene hans igjen. Det eneste han lurer på er om den ikoniske figuren vil klare å glede yngre spillere også...

Crash Bandicoot fyller 21 år om noen måneder, og mange av oss har noen flotte barndomsminner med den ikoniske figuren og vennene hans. Det er derfor ikke rart at Vicarious Visions fikk i oppgave å restaurere de tre første spillene i serien for dagens konsoller. Spørsmålet er bare om dette kun er for oss som har rundet 20, eller om den yngre generasjonen også vil ha glede av dette?

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy

Presentasjonsmessig imponerer spillet veldig. Det er tydelig at hver bit av spillet er laget fra bunnen av. Figur- og miljø-modellene er fine og jevne, samtidig som de varme fargene ikke er til å ta feil av. Vicarious Visions har gjort en fremragende jobb med å bevare Crash Bandicoot-spillenes særpreg mens de har ført dem inn i det tjueførste århundret. De mange sammenligningstrailerne vi har fått lyver ikke. Både gameplayet og de filmatiske sekvensene kan lett gå for å være moderne. Jeg spilte noen runder med originalene, og det var utrolig gøy å se hvordan hver detalj stort sett er nøyaktig som før, bare penere og klarere. Nyutgavene har tatt seg noen kreative friheter enkelte plasser, men dette er i hovedsak bare for å gjøre verdenen mer levende og sammenlignbar med dagens plattformspill.

Dette gjelder også lyden. Du vil helt klart kjenne igjen både musikken og til en viss grad stemmene. Alt høres bare klarere ut, og enkelte lydspor utnytter dette med en ekstra tone eller to. Denne samlingen er rett og slett ekstremt tro mot kildematerialet. Et lite problem er bare at dette er både på godt og vondt.

Crash Bandicoot: Nsane TrilogyCrash Bandicoot: Nsane Trilogy

Personlig mener jeg nemlig at et av punktene plattformspill har blitt bedre på gjennom årene er presisjon. De beste plattformspillene lar meg gjøre akkurat det jeg vil med figuren. Crash er ikke like samarbeidsvillig som de beste i klassen. Kanskje er det alderen som tynger på, for hovedproblemet her er at kontrollene og dybden i bildet nærmest ikke er rørt. La det være klart: dette er vanligvis ikke et stort problem under en vanlig gjennomspilling, men et nytt punkt denne gangen er fokuset på speedrunning. Når tidene man må slå på enkelte baner krever en del presisjon, blir det litt irriterende at Crash av en eller annen grunn ikke klarer å hoppe over en hindring. Jeg har prøvd å hoppe mellom to parallelle kasser, men Crash har kræsjet (hirrhirr) rett inn i den på bakken siden perspektivet endret seg, eller at spillet rett og slett har brukt en annen animasjon enn vanlig. Har du spilt originalene, og syntes slikt var greit i dem, ville ikke dette plage deg her heller. Dette er mer som en advarsel til nye spillere som ikke har vokst opp med slike plattformspill.

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy