Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy-seriens neste remaster er ferdig, og vi har satt en av våre fremste FF-eksperter på saken med å anmelde...

Det kan være vanskelig for anmeldere å vite helt hvordan vi skal forholde oss til remastere. Spillenes nye visuelle fasade er fort noe man kan henge seg opp i, men det er også viktig å inkludere spillets relevans i nåtiden, samt dybden av nyheter i spillet. Det som imidlertid ofte er viktigst, og vanskeligst, er å ta av seg nostalgibrillene.

Den nyeste utgivelsen i serien av remastere er det tolvte kapittelet i Square Enix-franchisen Final Fantasy. Dette er et spill jeg hadde stor glede av da jeg spilte det på Playstation 2 for elleve år siden. Final Fantasy XII er et av de mer oversette kapitlene, men her på Gamereactor fikk spillet høyeste karakter. Spørsmålet nå er om Final Fantasy XII er et tidløst mesterverk, eller om det er en forfalt antikvitet.

Final Fantasy XII: The Zodiac AgeFinal Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII har antageligvis den lengste introen av alle de nummererte spillene, men det er også nødvendig. Spillets plott er nemlig det mest kompliserte siden Final Fantasy Tactics (begge spillene er en del av Ivalice Alliance). I løpet av syv minutter har du sett alt fra et kongelig bryllup, dokumentar om verdenens historie og tragiske tap. Det er mye, men spilleren mister aldri oversikten. Den dokumentar-aktige vinklingen er dog malplassert, og det ødelegger litt av opplevelsen.

I klassisk Final Fantasy-stil handler det om konflikten mellom det gode kongeriket og det onde imperiet. Selv om premisset ikke er revolusjonerende, ligger spillets identitet i forholdet mellom de ulike rollefigurene - ikke i den store krigen.

Du spiller som Vaan, en ung tyv med ambisjoner om et liv med mer mening enn å leve på gaten i hovedstaden Rabanastre (i kongeriket Dalmasca). Selv om han fungerer som hovedpersonen, er han ikke like viktig som eksempelvis Tidus eller Cloud i den store sammenhengen. Her kommer også figuren Basch inn. Han er en tidligere ridder som søker rettferdighet for imperiets handlinger mot Dalamasca. Final Fantasy XII har virkelig stor bredde i figurgalleriet, og særlig kjemien mellom piraten Balthier og hans partner Fraan er godt laget. Med tanke på historien vil ikke gamle spillere finne noe nytt, for dette er kun et gjensyn med det dere allerede har opplevd.