Hey! Pikmin

Hey! Pikmin

Pikmin-serien tar i sommer en pause fra den tradisjonelle strategi-formelen, og forsøker seg som et plattformspill til 3DS. Resultatet er haltende, men sjarmerende...

Sjarmtrollene i Pikmin-spillene slutter aldri å fremkalle et smil hos spilleren. De små planteskapningene til Nintendo stiller alltid opp, klare til å hjelpe spilleren med å overkomme store utfordringer i en verden hvor farer truer rundt hvert hjørne. Pikmin-spillene viser at med samarbeid og godt lederskap kan selv små skapninger håndtere store utfordringer.

Med Hey! Pikmin tar serien et steg bort fra sin klassiske stil. De tre første Pikmin-spillene var alle sanntidsstrategispill hvor man kontrollerte de små planteskapningene over et større område, ga dem ordre og løste utfordringene på "slagmarken" fortløpende. Denne gangen overlater imidlertid Nintendo lisensen til utviklerne i Arzest, et mindre studio som står bak titler som Yoshi's New Island og 3DS-versjonen av Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games. Resultatet er ikke et strategispill, selv om 3DS absolutt er en egnet plattform for den slags, men et todimensjonalt plattformspill.

Hey! Pikmin
Ved hjelp av de to skjermene får man et vertikalt overblikk over spillbrettet man befinner seg på.

En variasjon i spillestil og tempo kan være en fin ting, men plattformspill er ikke akkurat mangelvare til Nintendo-konsoller. Dette gjør at listen legges enda høyere, og det tar ikke lang tid før man merker at Hey! Pikmin mangler det lille ekstra som skal til for å skille seg ut i mengden. Der sjarmtrollet Yoshi sjarmerer deg i senk i Yoshi's Woolly World (både på Wii U og 3DS) og Kirby gir deg en akkurat passe mengde utfordring i Kirby: Planet Robobot, makter dessverre ikke kaptein Olimar og Pikmin-skapningene han allierer seg med å skape den helt store opplevelsen.

Det betyr ikke at spillet er uten sine meritter. Tvert imot, Hey! Pikmin er et koselig lite sommerspill hvor kaptein Olimar nok en gang må høste assistanse fra Pikmin-skapninger i alle fasonger og varianter. Nærmere bestemt må Olimar denne gangen ha hjelp til å samle et råstoff kalt sparklium for å få fart i sitt krasjlandede romskip igjen. Sparklium finner man på de forskjellige brettene i form av gylne eikenøtter, men de største mengdene med sparklium får man ved å samle en av de tre samleobjektene som befinner seg på hvert brett. I klassisk Pikmin-stil er dette rester av en tidligere sivilisasjon ikke helt ulik vår, og det er alltid morsomt å lese kaptein Olimars beskrivelse av forskjellige dagligdagse gjenstander hvor han spekulerer på hva de kan ha blitt brukt til.

Hey! PikminHey! Pikmin
Hey! PikminHey! Pikmin