Driver 2

Driver 2

Ganske få fortsettelser er så gode, at de kan overgå originalen, men Driver 2 er ett unntak. I stedet for å bare være mer av det samme fra eneren, så utvides konseptet.

Hvis du akkurat har fåttt "lappen", men mangler praktisk erfaring i kunsten å kjære bil, så bær du nok ikke præve Driver 2. Her skal man nemlig tilsidesette alle trafikkregler, kjære veldig rått og veldig fort i et veldig, veldig morsomt spill.

Ganske få fortsettelser er så gode, at de kan overgå originalen, men Driver 2 er ett unntak. Spillet har hatt mange forventninger å leve opp til, men i stedet for å bare være mer av det samme fra eneren, så utvides konseptet med bedre gameplay, bedre grafikk og en langt mer tilfredsstillende historie.

En gang snut
Historien i Driver 2 starter i beste Tarantino stil, hvor tonen slåes an til en dyster historie om hvordan en brasiliansk narkoring holder på å etablere ett fotfeste i USA ved hjelp av blod og vold. Bruce Tanner, den hardkokte snuten og erfarne undercover-agenten, får derfor i oppgave å infiltrere narkoringen og sette en stopper for deres planer. Tanner starter i Chicago men turen går også til Havana, Las Vegas og Rio. Uansett hvor han kommer hen, er han sikret massevis av action og heftige biljakter.

Hver enkelt by har blitt næye utformet etter virkeligheten og så er det gjordt plass til langt fler små-gater og snarveier. En ny og meget velkommen tilfæyelse til bybildet er broer, som åpner og lukker seg med jevne mellomrom. Utover at de ser flotte ut, tjener de også som gode fluktveier. Hvis du skulle være så heldig å rekke over på den andre siden av en bro, fær den blir for bratt å kjære opp over, kan du legge an en god distanse til forfælgere. Trikset krever timing men man sitter og jubler når det lykkes.

Mye av arbeidet har gått med til det grafiske designet av byene, så man ikke er et sekund i tvil om hvilken del av verden man befinner seg i. Selv de forskjellige bilene og lastbilene varierer fra sted til sted. Bilene er viktige i Driver 2, for med dem finnes en av spillets mange forbedringer. I forgjengeren var man begrenset til kun Ún bil per mission. Kjærte man for rått og kræsjet inn i for mange vegger eller biler, gikk den i stykker og så var det "game over". I Driver 2 har Tanner blitt frekkere. Har hans bil fått hard medfart, kan han bare gå ut og så kapre en annen bil, eller en lastebil, eller en buss eller hva med en brannbil, nå som vi er i gang? Alt avhengig av hva man setter seg inn i, så endres styringen, så den passer til det gjeldende kjæretæyet. En lastbil er ikke så lett på hjulene som en bil og dette gjengis flott i styringen.

En 8-sylinderet "grovbrædsmotor"
Ideen med å kunne forlate bilen sin når og hvor man vil, gir en vidunderlig frihet og åpner samtidig opp for et langt mer allsidig gameplay. I en mission skal Tanner skygge en mistenkt til en togstasjon, og så senere fælge etter ham helt inn på stasjonen til fots. I andre missions skal Tanner pågripe kriminelle og det involverer ofte en voldsom biljakt, hvor Tanner skal få stoppet de mistenktes bil på en eller annen måte, hvorpå jakten så fortsetter til fots. Det er virkelig gæy og man blir skikkelig stolt av seg selv, når man endelig får fanget en kjeltring, etter å ha jaktet på ham gjennom halve byen.

Tanner og hans nye undercover-makker (en sånn har han også fått) kommer ut for mange ting i Driver 2. Mange av missionene er bygget rundt hvordan de to flykter, pågriper, unngår og forfælger en mengde forskjellige figurer av mer eller mindre skummel karakter, hvis trekk varierer. En minneverdig sekvens er, når Tanner må unnslippe ett bakhold i et avsidesliggende varehus. Her skal han finne en bil og slippe ut av det labyrint-lignende komplekset i læpet av en bestemt tid. Utover de bedre missions, har det kommet flere filmsekvenser, som i deres koreografi og stemning er effektive historiefortellere.

Grafikken i Driver 2 har også blitt forbedret og nyter godt av flere detaljer, som billys som speiler seg i den våte asfalten og flotte uvær med torden og lyn. Alt sammen bidrar til Driver 2`s mærke stemning, som kler spillet godt. Dessverre har ikke problemet med pop-up grafikk i horisonten blitt helt eliminert. Ïynene er allikevel hele tiden festet på det actionmettede gameplayet, så da legger man ikke merke til de grafiske ujevnhetene i forbifarten.

Alt sammen, litt til og mye mer
Driver 2 er alt jeg forventet og mer til. Reflections kunne ha valgt å bare lage en ny historie med nye missions satt i nye omgivelser, men i stedet for har de arbeidet videre på konseptet, hvilket har blitt utrolig bra. Driver 2 har blitt en mer tilfredsstillende opplevelse enn sin forgjenger, og så har det på kjæpet, blitt plass til en virkelig cool 2-player mode i spillet. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale deg å gå ned og skrive Driver 2 på ænskelista, nå med en gang. Det er jo ikke så lenge til jul. Eller du kan jo også være din egen julenisse på forskudd?

Besæk også den offisielle Driver 2 websiten: www.driver2.com

9 / 10
+