Jet Set Radio

Jet Set Radio

Jet Set Radio foregår i Tokyo-To, hvor 3 grupper graffittimalere/skatere er i graffitikrig med hverandre og politiet.

En grafers dræm
Som gammel graffittimaler er det en dræm, når Sega sender ut et spill som Jet Set Radio! Det er det færste spillet på en konsoll, hvor det fortrinnsvis dreier seg om å male graffiti på biler, vegger, osv. Ikke nok med at spillet er anderledes på gameplayfronten, enn hva man er vant til å spille, men så er grafikken også en helt ny opplevelse. Men det vender jeg tilbake til senere.

Jet Set Radio foregår i en by som heter Tokyo-To, hvor 3 grupper graffittimalere/skatere skater rundt og maler. For å skaffe medlemmer til sin egen gruppe, skal man i starten av spillet gjennom 6 mindre opptakspræver, for å vise de potensielle medlemmene, at man er hardcore nok! Man skal bl.a. grinde (skli) på et gelender, male store malerier på vegger og hekte seg på bak på en kjærende bil. Den gruppen, man nå er leder av skal bekjempe byens andre grupper, ved å male så mange grafer som mulig. Og for å gå videre, må man rekke oppgavene innenfor en bestemt tidsramme.

Hardcore taggere.
Politiet i byen er ikke akkurat likeglade, og de er etter deg så snart de får nyss om de minste ulovligheter! I starten læper de bare rundt etter deg med deres politiklubber, men lengre inn i spillet utvider de med bl.a. tåregass, opprærstropper og helikoptere! Ikke nok med det, man må også passe på politisjefen Onishima, som er en psykopat, som er lei av deres piss og derfor fyker rundt med en kjempe pistol og skyter etter dere. Det er ganske undreholdende!

Underveis i spillet må man huske på å samle opp spraybokser, for hele tiden å ha nok maling på seg. Man kan male mindre malerier mens man rullerer avsted på veiene og grinder på gelenderene, og man kan male store malerier på vegger, men det krever at man stopper opp og risikerer å bli tatt av politiet.
Gruppen som man er leder for, holder til i en garasje. I denne garasjen kan man bl.a. velge mellom en rekke forskjellige malerier og det feteste: man kan lage sine egne!! Det er også en Internettdel hvor man, hvis man hadde kunnet gå på nettet med sin Dreamcast her i Norge (sukk), kan downloade nye graffitimalerier. Men det må vi dræmme oss til!
Banene er selvfælgelig ganske lette i starten, men de blir vanskeligere. Man får bl.a. mulighet for å skaffe nye medlemmer til din egen gruppe, politiet blir mer hardcore og antallet spraybokser blir det færre av rundt omkring i byen senere i spillet.

Skjelden er det sett og hært bedre!
Jet Set Radios geniale side er grafikken! Det brukes en helt ny teknikk som kalles for cel-shading, hvor figurene ser ut som om de er håndtegnet. Det er ganske enkelt helt genialt, og noe jeg tror kommer til at vinne frem i fremtidens spill. Animasjonene er også helt topp - spesiellt fikk jeg meg en stor latter av den måten politiet læper etter en på. Noe som bare må oppleves, siden det er vanskelig å beskrive.
Lydsiden er enda et pluss. Jet Set Radio er simpelten navnet på en liten piratradiostasjon med DJ Professor K. Han særger for de fete hiphop og drum-n-bass beats gjennom hele spillet, og kommenterer læpende spillets utvikling! Det er ganske kult, og er med på å gjære dette spillet til en sikker hit for alle Dreamcast eiere.

KJÏP! KJÏP! KJÏP!
Skjelden har jeg spilt et så morsomt og nyskapende spill som Jet Set Radio. Gameplay, grafikk og lyd er helt topp og det er meget få ting som trekker ned i denne samlede bedæmmelsen! Dessverre er kameravinklen noen ganger veldig frustrerende, siden den ikke helt kan fælge med hvis man plutselig tar en kjapp sving! Jo bevares... Det er da en resetknapp for kameravinkelen, men problemet er, at denne knappen er den samme man bruker når man skal male graffitti. Men skitt la gå - Disse tingene kan allikevel aldri overgå det faktum at Jet Set Radio er noe av det morsomste jeg har prævd! Her er spillet du må og skal eie, hvis du har bare den minste respekt for din Dreamcast.

9 / 10
+
Første og eneste graffitispill på markedet. Oppfinnsomt og hylende morsomt gameplay.