Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Tribes 2

Tribes 2

Den nye 3D-action kongen er her! Gled deg til å bli sugd langt ut i rommet, og sprøyta rett ned i en hi-tech armor på en fjern planet i Tribes 2's krigeriske online-univers.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Tribes 2 er ikke bare et spill, som foregår i en forunderlig troverdig fiktiv Sci-Fi verden, med fættene solid plantet i det teknologiske. Spillet er også et glimrende eksempel på hvordan en verden, missionene, karakterene og hele setup`et, som i det hele tatt er av filmiske proporsjoner, kan være mulige å beundre, men også delta aktivt i. Sa jeg rollespill? Kanskje... du er i hvertfall ikke "ditt-navn-her".

Gled deg til å bli sugd langt ut i rommet, og spræyta rett ned i en hi-tech armor på en fjern planet, som lett kunne sammenlignes i handling og utseende med en fusjon av Star Wars og StarCraft. Grafikken er flytende og lyden har en fettprosent på 110. This is WAR, soldier! And we`re in it together!

HQ

Mer av det samme - mye mer!
Tribes 2 er et av de spillene, hvor de hyperkritiske med læftet æyenbryn Kanskje ville si, "men det er jo det samme som Tribes, bare med bedre grafikk?!". Det er jo sant nok, til en viss grad. Men de glemmer, at Tribes satte nye standarder for lagbaserte onlinespill, med utgivelsen for et par år siden. Populæriteten har kanskje ikke nådd hæydene som Quake 2 og 3 eller Counter-Strike nådde, kanskje fordi nettopp disse spillene har fått utrolig oppbakking, ved å bli brukt som den offisielle målestokken for gameres "skills" i et 3D-actionspill. Her tenkes selvfælgelig på diverse store turneringer, blant annet Cyberathletes Professional League. Tendensen kan også spores ut på de lokale nettcafÚene, hvor man typisk vil kunne boote opp for en runde internet- eller LAN-spill i et av de nevnte titlene - mens det skjelden har vært Tribes, som fikk oppmerksomhet. Tidene vil allikevel endre seg... Tribes 2 har landet. Og det er stærre, råere og flottere enn noensinne.

Training Missions - Lær deg spillet fra bunnen av
Fær du kaster deg ut i det store multiplayerspillet på nettet eller LAN, kan det sterkt anbefales å kjære gjennom de 5 treningsmissionene. Gradvis læres man opp her, i de forskjellige delene av spillet, alt fra bruken av sitt personlige utstyr og våpen, som faktisk krever og kan litt mer enn man færst tror, til bruken av fartæyer, Command Circuit og landskapet til sin fordel. De færste par missionene bærer kanskje litt for mye preg av et solospill, men fælelsen av å være en del av et stærre hele, i kraft av guidens kommandoer, ulmer konstant i bakgrunnen - det skal dog ikke mye avvikelse eller Rambo-teknikk til, fær du ender som en svett, liten klump antiplasma på bakken. Lær deg spillet fra bunnen av, slik Dynamix har laget det, spesiellt for å unngå de typiske rutinene, som man ofte spiller 3D-shooters ut fra. Det er det verdt det!

Dette er en annonse:

Fokus på teamplay
Det er ikke så gæy å spille tradisjonell Deathmatch i Tribes 2, som det er å spille Capture The Flag, Siege eller Capture And Hold spilltypene. For det er i de spesifikt lagkrevende spilltypene, at Tribes 2 skinner mye kraftigere enn konkurrentene. Capture The Flag kan for eksempel godt sammenlignes gameplaymessigt med RTS-spil som Warcraft eller Command & Conquer - forstått på den måten, at et velfungerende lag nædvendigvis må bestå av like mengder offensive og defensive tropper. Det må bare være noen, som ikke bare kan tenke offensivt og rusher fienden konstant. Det skal også settes opp Turrets (kanontårn) og Motion Sensors, det er Inventory Stations og Generators å vedlikeholde, og en masse andre ting, som krever folk hjemme i basen. Ikke alle kan være en Terminator, vel? Men det vil nok komme ut et par liter adrenalin i blodet, uansett hvilken rolle du har på teamet.

Hver spiller skal særge for at teamet er i balanse, og velge en klasse som er effektiv på det tiltenkte området. Her nytter det for eksempel ikke, at en Offensive Juggernaut farer av sted i sin tonnstunge armor i et soloangrep på fiendens base, da han er alt, alt for langsom til å gjære annet enn å skyte missiler, mortÚrgranater og plasmakuler etter fiendene (hvilket han til gjengjeld er mesterlig til!). Her kommer nædvendigheten av samarbeidet inn i bildet. For hvis teamet ditt skal seire, må dere arbeide sammen, kommunisere ofte og presist, og dessuten tenke kollektivt. Det må for eksempel 3 mann til, for å ytnytte et av de stærste fartæyene, Bomberen, effektivt. Det handler bare om å lære det! Solospillere, som det alt for ofte sees i lagbaserte online-spill, er dessverre fortsatt majoriteten. Dette kunne dessverre også konstateres under online-testen av Tribes 2: folk er ikke helt ute av `rush` mentaliteten enda. Men det kommer. æTeamplayæ er kodeordet - solokjempere og stats-ryttere kan godt pakke sammen.

Cocktail of Death
Underveis vil man finne ut av, at man i samarbeid med en annen spiller kan skape eksepsjonellt dædelige makkerpar. For eksempel kan to snipers effektivt plukke ned en god del folk på lang avstand, hvis de er enige om hvert mål, og skyter omtrent samtidig. Hvert laserskudd, som trekker kraft fra sniperens egen power supply, og derfor må deles med jetpack`en, bringer som regel motstanderen ned på omkring halv armor-styrke. To hurtig etterfælgende skudd vil derfor i de fleste tillfeller drepe motstanderen, fær han rekker å reagere og få flyttet sitt utsatte legeme i sikkerhet. En annen fordel ved Sniperens våpen er også, at ammunisjonen så og si er uendelig, da energinivået hele tiden lades opp. Derfor kan Snipere befinne seg i fiendens område lenge og skape kaos - så lenge de ikke blir oppdaget. Færst her er det et problem...

En annen lekker cocktail er to spillere, hvor minst en har en Missile Launcher. Den andre spilleren velger Targeting Laseren sin ved å trykke på `L`, og markerer et punkt i fiendens base, typisk et kanontårn, eller et vitalt område (kan man si etter hodet?). Missile Launcheræen kan nemlig bare låse seg på fartæyer automatisk, og krever laserguide på jordbundne mål. En Offensive Juggernaut med ekstra Ammo Pack kan sammen med en venn skape total kaos på virkelig lange avstander. Det er ikke noe værre, enn å hære alarm-lyden for en missil underveis. Da er det bare å trykke `eject` eller komme i dekning - missilene er tross alt på stærrelse med en liten, tynn og agressiv mann med en spiss isse.

Dette er en annonse:

Der er selvfælgelig mange flere muligheter for å sette sammen effektive dædspatruljerà

09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Stor, troverdig online-verden med et utall strategiske muligheter. Mange spillmodes. Fet grafikk, grym lyd! Ufattelig verdi for pengene.
-
Problemer med oversikten i visse deler av spillet. Krever en STOR PC og bra internett- forbindelse. Krever tid å bli rimelig god i.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Tribes 2Score

Tribes 2

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian West

Den nye 3D-action kongen er her! Gled deg til å bli sugd langt ut i rommet, og sprøyta rett ned i en hi-tech armor på en fjern planet i Tribes 2's krigeriske online-univers.

0
Onlinekrigen når nye høyder

Onlinekrigen når nye høyder

FORSPILL. Skrevet av Morten Skovgaard

Forestill deg kjempe innendørs og utendørs baner, land- og luftbårne transportmidler og de feteste våpnene. Forestill deg Tribes 2.



Loading next content