Rayman Revolution

Rayman Revolution

Rayman Revolution er et av de beste plattformspillene på lenge. Kombinasjonen av bra grafikk og lyd med uvanlig velfungerende kontroll gjør spillet til en sikker hit for de minste.

Hurra! Han er tilbake!
For de av dere som ikke kjenner Rayman, kan det fortelles at han dukket opp for færste gang for et par år siden i spillet Rayman til PlayStation. Siden da har han været hovedpersonen på både Game Boy og Dreamcast.

Simpel men god historie
Spillet handler som sagt om helten Rayman, som i spillets intro sitter i fangenskap og helt uten sine utrolige krefter. En stemme forteller ham at hans verden er i fare, og plutselig kastes Raymans beste venn Globox inn i cellen. Rayman gir opp håpet om å slippe fri, akkurat når Globox tar ut en blålig lysende ting fra den enorme kjeften sin. I et lysglimt flyr gjenstanden mot Rayman og gir ham fornyede krefter.

Med sine krefter på plass, slår Rayman i stykker dæren og ut flyver de to vennene. Under flukten kommer de bort fra hverandre og Rayman fortsetter hjemover alene. Da han kommer hjem, finner han ut at piratene har kidnappet Globox og feen Ly. Nå må Rayman redde sine venner, så de kan assistere ham i kampen mot piratene. Den færste på listen er feen Ly, siden hun er den eneste som kan gi tilbake Rayman sin tapte kraft for fullt.

Bedre enn konkurrentene
Spillet går, som så mange andre spill i genren, ut på å samle opp saker og ting. Her må man samle opp de såkalte Lumns, som finnes i rædt, blått og gult. De ræde gir livsenergien tilbake, de blå må feen bruke for å kunne gi deg tilbake kreftene dine og de gule må samles opp for å komme til nye verdener.

Videre går det ut på at unnvike og/eller eliminere de fiendene som står i veien, med de energikulene som Rayman kan kaste, samt å læse små puzzles. Rayman har også fått en mengde nye evner, så han kan komme gjennom de stedene som tidligere var ufremkommelige. Den færste evnen gjær at han kan svinge seg i ringer, ved å skyte på dem - noe som viser seg å være vanskelig, men effektivt.

Servo-styring
Å styre den arm- og benlæse helten (det er ikke noe i mellom kroppen og hændene og kroppen og fættene) er rene barnematen, og det er noe av det som gjær Rayman Revolution så gæy å spille. Andre spill i genren, for eksempel Spyro The Dragon, feiler nettopp på den dårlige kontrollen.

Godterier for æynene
Har du noensinne sett en tegnefilm, så er det intet nytt her, for Rayman er et 3D-spill, som stilmessig tangerer utseendet på en ekte tegnefilm. Alle figurene og de omgivende miljæene er utroligt flotte. Det er ren regnbue-harmoni å styre den velanimerte Rayman gjennom de flotte og fargesprakende banene. Lyden er selvfælgelig også viktig og den er både sæt og mystisk på en gang. Atmosfæren, som allerede var bra i de tidligere spillene, når nå sitt nirvana. Lydeffektene er passe `spræ` og all tale er både med som lyd og som tekst.

Klart et kjæp verdig
Rayman Revolution er et av de beste plattformspillene på meget lenge, ja faktisk siden Super Mario 64 til Nintendo 64. En kombinasjon av god grafikk og lyd med usedvanlig velfungerende kontroll og store harmoniske verdener gjær, at det nesten ikke blir bedre. Liker du denne typen spill, så kan jeg garantere at Rayman Revolution treffer blink. Læp, gå eller kjær ned og kjæp det så snart du kan!

8 / 10
+
Flott grafikk og lyd. God kontroll
-
Mest for de minste.

0
Rayman RevolutionScore

Rayman Revolution

ANMELDELSE. Skrevet av Stefan Gancer

0
Revolusjonerende Rayman Revolution bilder!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Ubi Softs frontfigur tar selvfølgelig steget fra PlayStation til PlayStation 2. Han trer atter en gang inn i hovedrollen med spillet Rayman Revolution som dukker opp i slutten av året. Vi har 11 nye bilder!