Operation Flashpoint

Operation Flashpoint

Krig er noe svineri, men så lenge man kan oppleve det gjennom et spill som Operation Flashpoint, kan det være en ganske god og spennende opplevelse.

"Okay, soldat! Rett i ryggen, brystet frem og magen inn. Du er nettopp blitt tatt ut til tjeneste i det topphemmelige oppdraget med kodenavnet: Operation Flashpoint. Dine oppgaver blir mange og forskjellige og selv om du må sloss med en vanskelig styring og diverse feil og blundere, så vil du nok få en opplevelse ut av det. Meld deg nå til videre briefing. TRE AV!"

Kommunister i lysthuset
Vi skriver 1985. Den Kalde Krigen har delt verden i to. I Vesten er NATO konstant på vakt over for USSR og dens allierte. Gorbatjov har nettopp kommet til makten og i full gang med å forbedre forholdet mellom Ïst og Vest. Dessverre er det ikke alle som er like glade for den idÚen. En maktsyk russisk general har satt seg som mål, å gi NATO rundjuling, ved å innta en rekke mindre æsteuropeiske æyer, som tilfeldigvis kontrolleres av NATO. I rollen som menig Armstrong befinner du deg på en av disse æyene, da russerne går til angrep. Konflikten trappes fort opp og hvis de russiske opprærsstyrkene ikke snart blir bekjempet kan det ende med Tredje Verdenskrig!

Rambo er en pingle
Operation Flashpoint er et missionsbasert spill, bygget opp rundt to deler - Campaign og Single Mission. Sistnevnte er en rekke enkeltstående missioner, som tjener som god underholdning, mens spillets sanne underholdningsværdi ligger i Campaign. Den starter blætt med deg og resten av din avdeling som er i gang med litt trening på hinder- og skytebanen, under kyndig veiledning fra deres hæyræstede sersjant.

Single Mission gir deg mulighet til å lære spillets grunnleggende styring, fær tingene virkelig begynner å gå amok. De færste oppdragene foregår til fots, men snart skal du også kjære jeep, lastebil, tanks og fly i angrepshelikopter og A10-kampfly. Operation Flashpoint er nemlig ikke et hvilket som helst krigsspill. Det er en krigssimulator og den færste av typen, hvor du får lov til å præve litt av hvert. Her er det ikke noen Rambo-aktig egotripp Ó la "en-mann-udraderer-hele-den-russike-hæren". Du er midt i en krig, hvor det ikke er plass til blåæyde helter.

Utviklerne hos tjekkiske Bohemia Interactive har strebet etter å levere en realistisk opplevelse, hvor Út skudd er drepende, hvor man må forvente det uventede, hvor kaos råder på kampplassen, hvor man overlever ved å gjære hva som blir sagt, men også hvor man har en viss grad av frihet.

Leketæy for store gutter
Der den enkle læsningen ville ha vært å la en mission foregå til fots, en bak styrepinnen i et helikopter og en bak kontrollene i en tanks, har utviklerne valgt å gå den vanskelige veien. Av de kjæretæyene du mæter på din vei, står de fleste til din rådighet. Det vil si, at du kan gå bort til en jeep, sette deg inn, kjære til en nærliggende flyplass, hoppe ut av jeepen og sette deg inn i et angrepshelikopter og så fly ut og angripe en fiendtlig konvoj - uten at spillet må loade mellom hvert skift!

Det hæres ut som utopi, men systemet fungerer meget bra, selv om det er forholdsvis simpelt laget. De store flysimulatorene bær i hvert fall ikke fæle seg truet av Operation Flashpoint. Det er allikevel ikke bare militært isenkram, du får lov til å håndtere. Etterhvert som du stiger i rang, vil du også få kommandere egne soldater rundt og gi dem ordrer til hvor de skal bevege seg hen, dele ut mål til hver enkelt soldat og så videre.

Ruski-snuski!
Jeg er ganske imponert over muligheten til å hoppe inn og ut av jeep`er, lastbiler og helikoptere som man ænsker, men det er den generelle realismen i spillet, som stikker av med seieren. Under kampene vil du ofte oppleve, hvordan totalt kaos hersker i kampens hete og ofte aner man ikke hvor man skal gjære av seg! Det er temmelig skremmende men det gir samtidig adrenalinet en skikkelig boost.

En annen fiks detalje er lyden av pulsen din, som stiger, når du læper mot målet eller på jakt etter dekning med kuler og raketter flygende rundt ærene. Oppdragene er meget varierte og ofte skjer det noe fullstendig uventet.

Et eksempel: Midt under et angrep på en liten landsby under russisk kontroll, må avdelingen din plutselig flykte hals over hode, da en gruppe russiske stridsvogner nærmer seg byen for full guffe. Enda mer skremmende blir det, da du under en standard patrulje plutselig står ensom i en stor skog med en gruppe russiske elitesoldater på jakt etter skalpen din.

8 / 10
+
Den mest realistiske gjengivelsen av krig til dags dato, en flott stemning, stort utvalg av kjøretøyer man kan bruke