Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto III

Nesten fire års venting på den ultimate 3D-opplevelsen er endelig over, og resultatet er et lammende fett spill på tvers av de gjengse genrene.

Det er cirka fire år siden, DMA Design lagde det første GTA-spillet til PC. Nesten fire års venting på den ultimate 3D-opplevelsen er nå endelig over, og resultatet er lammende fett. Et bedre spill finner du ikke til PlayStation 2 i år!

Grand Theft Auto bygger videre på et simpelt spillkonsept: Med stjålne biler som verktøy, og diverse håndvåpen som kroppsnedbrytende support, påtar du deg oppgaver for diverse skumle identiteter i Liberty City - en amerikansk storby fritt basert på amerikanske giganter som New York, San Francisco, Los Angeles og Detroit. Spillet starter med, at du unnslipper en fangetransport sammen med 8-Ball.

Briller med tre linser
Grafisk sett er spillet ufatteligt bra gjennomført. Liberty City er skapt i en lett tegneserie-preget stil - i full 3D (endelig!) - og de cutscenene, som varmer opp for hver mission, bruker in-game grafikksystemet, så du ikke på noe tidspunkt mister kontakt med spillmiljøet. DMA Design og Rockstar Games har med GTA3, ikke bare gjenopplivet en kultklassiker fra PC’ens støvete kabinett, de har også skapt en helt ny fusjonsgenre, som kommer til å sette dagsordenen for fremtidens spill. Dette spillet er enormt, både i humor, intensitet, mental og fysisk størrelse! GTA3 låner det beste fra spill som Driver, Max Payne, Midtown Madness, Crazy Taxi og Gran Turismo 3 - og tilføyer dem alle en stor pose digg.

Bandetegn
Syv bander preger Liberty Citys tre store øyer. Du starter på øyen Portland med missioner for mafiabossen Salvatore fra The Leone Family.
GTA3 kan spilles gjennom uten i det hele tatt å være borti de mange små sideoppdragene, de forskjellige bandene har at by på. Dette ville nok ta en forlenget helg i isolasjon, og uten å begå de dumdristige feilene, eller eksperimenter om man vil, som gjør spillet så gøy å bruke tiden på. Men hadde det ikke vært kjedelig?
Tar du for eksempel aldri telefonen med Diablos leder El Burro i den andre enden, vil du jo aldri måtte samle opp hans stjålne pornopublikasjon fra Portlands penere gater, vel? Og stifter du ikke King Courtneys jamaicanske bekjentskap (hey mon!), kommer du heller ikke på oppdrag som 'Uzi Rider', et klassisk og blodig drive-by angrep på samme Diablo-klan, med en varm Uzi i den ene hånden og rattet i den andre.
I det hele tatt henter mange av oppdragene i GTA3 inspirasjon fra diverse gangsterfilmer og -serier, alle sammen med en liten twist, courtesy of DMA. 'Spekt!

I heard it on the radio
Som noe nytt i GTA3 har du kontroll over bilradioen i hvert kjøretøy. Et utvalg av kanaler med alt fra opera til talkshow, jungle og reggae, skulle være nok til å dekke en hver smak og sinnsstemning i ferden gjennom Liberty Citys krunglete gater og oppgaver. Et trykk på L1 skifter kanal - her er en halsfull opera på vei til en snikmordsoppgave noe av det beste til å få hormonene i kok. Eller en omgang breakbeats til å akkompagnere flukten din fra LCPD - den lokale politistyrken - gjennom gatene i The Red Light District og Chinatown. Disharmoniene når politiets sirener pludselig blander seg én masse, er et interressant, men også potensielt dødelig bekjentskap. Et bekjentskap du sent vil slippe unna...

De små detaljene
Forarbeidet på GTA3 strekker seg hele tre år tilbake i tiden, noe man tydelig kan merke på detaljrikdommen i spillet. For eksempel er det dag/natt-syklus, hvor hvert sekund i din normale virkelighet teller som et minutt i spillets. Det er også forskjellig vær, fra tåke og regn til orange morgengry og strålende solskinn. I regnvær sklir bilene enda mer enn normalt.

Storby med stor B
Bymiljøet er utrolig gjennomført, med massevis av inntrykk, du kan cruise rundt og innta. Plakater, navn på butikker og samtaler mellom folk rommer alle finurligheter, som er verdt å sjekke ut. Går du inn foran en politibil, vender vår hovedperson seg i anarkistisk snobbete mot bilen, og gir vår mann i blått en neve fem med topp på. Det, som i de tidlige 2D-spillene i GTA-serien var rimelig gøy, har på det mer nære 3D-nivået i GTA3, blitt ekstra gøy.

Pump deg opp!
Enda en av de små genistrekene i spillet er, at du kan plukke opp en prostituert i bilen din, når du er på lav energi. Hun setter seg inn, du kvitter deg med en bunke dollars, og bilen begynner å knirke og vugge - kinky duty, Rudy! Sluttresultatet er et fornyet energinivå på opp til 125, mot normalt 100! Ever been down south? (Som det kjente spørsmålet i The Red Light District lyder).

9 / 10
+
Et allerede originalt og spennende spill får helt nye 3D-klær. Fet fusjon av spillgenrer. Lyden er fantastisk.
-
Det kunne ha vært gøy med multiplayer.

0
Grand Theft Auto IIIScore

Grand Theft Auto III

ANMELDELSE. Skrevet av Jakob Møller

Endelig er PC utgaven av GTA III et faktum. Vi har selvfølgelig testet det blodtrimma spillet!

0
Grand Theft Auto IIIScore

Grand Theft Auto III

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian West

0
Grand Theft Auto Double Pack snart ute

Grand Theft Auto Double Pack snart ute

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Etter skuffelsen over å ikke kunne kaste seg over Xbox versjonene av Grand Theft Auto III og Vice City denne julen, har Rockstar Games endelig gode nyheter. Spillet er klart for utgivelse i starten av neste år.

0
GTA 3 selger som kald sushi i Japan

GTA 3 selger som kald sushi i Japan