Dead or Alive 3

Dead or Alive 3

Tecmo’s barmfagre damer, slår seg løs på Xbox i en visuelt, meget imponerende tittel.

Microsoft’s Xbox har utvilsomt noen voldsomme krefter under panseret. Spill som Halo: Combat Evolved og Jet Set Radio Future, viser den allsidigheten maskinen har og de musklene den kan brife med, hvis den temmes riktig. Og med Tecmo’s siste fighter epos Dead or Alive 3, sementeres, i hvert fall de grafiske finurlighetene som Microsoft gang på gang har brifa med. Spillet er nemlig intet mindre enn fantastisk, selv om det ikke har de største fornyelsene i gameplayet.

Alle gode ting er tre...
Dead or Alive serien begynte, som så mange andre spill i denne genren, livet i arkadehallene. Japanske Tecmo’s egentlige fokus, var i starten lagt på de kvinnelige kombattantenes meget synlige fortrinn. Gameplayet var middelmådig og hardcore fans fniste for det meste av de latterlige knepa og foretrakk Sega’s sublime Virtua Fighter serie eller Namco’s Tekken, fremfor den noe klossede lillebroren. Først med utgivelsen av Dead or Alive 2 på Dreamcast kunne purister tilslutte seg Team Ninja’s visjon og spillet ble en kjempe hit - ikke minst i Japan, hvor maskinen plutselig forsvant fra butikkhyllene. Nå er tredje kapittel i serien ferdig og denne gangen på Xbox - noe som får den til at se visuelt, meget imponerende ut.

Åååhh så lekkert det ser ut
Selv om spill ikke bare skal måles i deres grafiske eleganse, så må man unektelig innrømme, at Dead or Alive 3, er noe av det peneste som noensinne er lagt ned på en disc. Helt siden spillet ble vist frem til pressen for første gang, har overflatene, lyskildene og ikke minst partikkel effektene vært så gjennomførte, at man nærmest trodde det var snakk om CG sekvenser, og selv om spillet var flere måneder unna utgivelse på fjor årets E3 messe, så var det allerede dengangen, flere lysår foran konkurrentene.

Å starte opp den ferdige versjonen av spillet, er intet mindre enn en fornøyelse. Team Ninja har jobbet hardt med alt, og man kan ikke la være og la seg imponere av de mange eksotiske lokalitetene som spillet byr på. Fra kamparenaer på høye tinder til store strender badet i kveldssol, er det snakk om et produkt, som gjør alt for å vise Xbox’ens grafiske kompetanse. Animasjonene av de enkelte figurene er like vidunderlige. Kampsystemet virker raskt og intuitivt, og de går sjelden mange deler av et sekund, før de kombinasjonene du trykker på joypaden manifesteres på skjermen. De enkelte figurenes stiler er også utrolig bra realisert, og til forskjell fra andre spill i genren, hvor man ofte blir forelsket i en bestemt karakter, så har Dead or Alive 3 mange forskjellige som er verdt å kikke nærmere på.

Finpusset som bare faen
Der det ikke er noget synlig fremgang å spore, er i gameplayet. DOA 3 inneholder såpass mange kombinasjoner og arenaer til, at det kan nytes igjen og igjen, men det er smått med fornyelser. Siste episode, er mer et forsøk på å finpusse et allerede etablert gameplay, i stedet for å lage radikale endringer. Det er også grunnen til at Dead or Alive 3 ikke imponerer gameplay messig. Du har sett det før og selv om hastigheten nå er mye høyere og animasjonene mye mer flytende, så er det i bunn og grunn det samme spillet.

Dessverre har teamet bak tatt med en uheldig ting videre fra det forrige spillet - nemlig musikken. Det betyr at du må høre på noen uendelig ensformige rocke spor, som mest av alt burde være fyllmasse på en eller annens debut CD. Heldigvis kan de slås av og lyd effektene er til gjengjeld ikke bare bra, men virkelig flotte valg, noe som får en til å glede seg over selv det minste sparket i mellomgulvet på motstanderen sin. Det er også fint, å se at Tecmo har valgt å beholde de originale japanske stemmene og ikke de tynne og overdrevne amerikanske fra Dead or Alive 2.

Ikke nytt, men absolutt nødvendig
Det er som sagt smått med fornyelser på det gameplay messige planet, men siden spillet er så vanvittig pent og problemløst, så er det bare de siste puristene, som forblir uimponerte. Dead or Alive 3 er et vaskeekte topp produkt, som legger seg på topp tre over de beste spillene til Xbox sammen med Halo: Combat Evolved og Jet Set Radio Future og det bør absolutt stå på hyllen ved siden av dine mange andre perler, hvis du bare har det mindste til overs for genren.

8 / 10
+
Overdådig grafikk og lyd. Masse fete timer i vente.
-
Det er bare ikke noe nytt i det ellers.

1
Dead or Alive 3Score

Dead or Alive 3

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Tangaard

0
Tao Feng - Fist of the Lotus

Tao Feng - Fist of the Lotus

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Hvis det er en genre, hvor Xbox for øyeblikket absolutt gjør seg bedre enn andre konsoller, må det være Beat ’em up genren. Etter Tecmo’s brilliante Dead or Alive 3 og med Kakuto Chojin i sikte, skulle man tro at det ikke var plass til flere slike spill.

0
Dead or Alive 3 runder millionen

Dead or Alive 3 runder millionen

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Tecmo kan glise hele veien til banken de neste ukene. Firmaets beat ’em up Dead or Alive 3, som er utgitt eksklusivt til Microsoft’s Xbox, har rundet den magiske millionen solgte eksemplarer.

0
Dead or Alive 3 - en gullgruve

Dead or Alive 3 - en gullgruve

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Det var få som forsto hvorfor Tecmo i sin tid annonserte Dead or Alive 3 til Xbox. Japanske firmaer og gamere har som regel større tillit til spill konsoller som er produsert av en japansk gigant - men i tilfellet med DOA3, har satsingen båret frukt.