Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Sim City 4

SimCity 4

Vår anmelder og husfilantrop Fredrik, har satt seg fore å forkynne SimCity 4 i sin usedavanlig omfattende anmeldelse. Her er det mye snadder for både nye og gamle fans.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Maxis er tilbake igjen med en flunkende ny versjon av den gamle slageren SimCity. Tåler dette sjanger-typiske spillet tidens tann, og kan Maxis forvente at en ny generasjon vil oppdage SimCity? Her får du vår fyldige anmeldelse.

HQ

Undertegnede har spilt samtlige versjoner av SimCity (SC) siden det ble lansert i 1989. Den gangen var de beste plattformene Amiga og Atari, men en trøttere versjon fantes også på PC. Spillet ble raskt en hit og det drøyde ikke så mange år før oppfølgeren var klar. Sim City 2000 (lansert i 1993) tror jeg bare var tilgjengelig på PC-plattformen, men denne gangen så det riktig bra ut og man fikk utrolig mye ut av en 486 med 640 X 480 punkters oppløsning i 256 farger. Installasjonsfilene ble forresten shippet på to 1,44 MB floppy-disker. Siste versjon; Sim City 3000 kom i 1999 og representerte en betydelig videreutvikling av spillet. Noe som for såvidt var ganske rimelig, siden det var 6 år siden forrige versjon. At SC spillene fortsatt var populære kunne man se av salgstallene. SimCity 3000 ble det mest solgte dataspillet i 1999.

Jeg er, som du kanskje forstår, en real SC-fan som har sett fram til SimCity 4 ganske lenge og derfor forventer jeg ganske mye av Maxis denne gangen. Kanskje mer enn de greier å innfri. Denne anmeldelsen baseres delvis på sammenligning med tidligere versjoner, men samtidig forsøker jeg å gi nybegynnere en innføring i hva spillet går ut på.

Er du nybegynner med spill av typen system simulator (SC, Sims m.fl.) vil du garantert oppdage en annerledes og utfordrende sjanger om du går igang med SimCity 4. Du får virkelig testet dine analytiske evner til å forstå hvordan system simulatoren virker (altså hvordan de forskjellige elementene i et samfunn og en by henger sammen). Du får også utviklet dine lederegenskaper med tanke på hvilke konsekvenser dine valg av strategier og bruk av virkemidler får for utviklingen av byen.

Opplegget i SimCity er altså er å planlegge, bygge, drifte, og videreutvikle din by. Her er det ingen løpe, finne, vinne, skyte eller slå. Her er det den tilfredsstillende følelsen av å mestre som gjelder. Utvikler byen seg i den retningen du ønsker? Holder du kriminalitet, brannfare, søppel og forurensning i sjakk? Øker utdanningsnivået og andre velferdstjenester i byen din? Og sist men ikke minst, blir du en populær ordfører?

Dette er en annonse:

Kontrollerne
Grensesnittet / kontrollerne har etter min mening blitt forbedret siden forrige versjon. Det hele er blitt mer ryddig, men også mer komplekst. SimCity 4 operer med tre typer modus. Gudommelig-modus lar deg skape, endre og utslette territoriet / landskapet. Ordfører-modus er den ordinære styringskontrollen vi fra tidligere versjoner. Sim-modus er den store nyheten. Her kan du kan velge blant en del forhåndsinstallerte Simmer eller du kan importere dine egne fra det andre kjente Maxis-spillet, The Sims. Simmene kan du putte rett inn i byen din, gi dem et sted å bo, og de vil etterhvert også finne seg et passende arbeid og rapportere til deg hva de driver med og hva de synes om politikken du fører som ordfører. Dette er en ny og ganske morsom dimensjon ved spillet som også er litt nyttig.

Grafikk og detaljer
En ny grafikkmotor gjør at spillet ser betydelig forbedret ut fra forrige versjon, men denne krever også litt av en jern allikeve,l for å kjøre på høyeste beste grafiske innstillinger som er oppløsning på 1600 X 1200 i 32 bits farger med alle effekter. Dette krever åpenbart en del maskinkraft og selv måtte jeg sette ned oppløsning og detaljer en del for å spillet rimelig greit uten for mye hakking og venting. Dette gjelder spesielt ettersom byen din vokser og det er mange detaljer som skal kalkuleres.

Grafikken er blitt betydelig mer detaljert siden forrige versjon. I virkeligheten er jo skjermbildet et 2d matrise som kan vris og ses fra 4 vinkler, samtidig som du kan zoome inn og ut i fem forskjellige utsnitt. Matrisen består av masse felter som hver for seg viser grafiske elementer som er dynamiske og kan kombinere flere. På denne måten oppleves byen som levende. Byen skifter mellom dag og natteliv, rushtid og stille tid. Indikasjonen på bakker eller fjell har blitt mye penere i denne versjonen, men samtidig er det blitt litt vanskelig å bedømme om grunnen er flat nok til å bygge det du ønsker. Generelt er landskapet blitt forbedret mye.

Utvikling av detaljnivået i de dynamiske grafikkelementene har utvilsomt vært et satsningsområde for Maxis-gjengen under arbeidet med Sim City 4. Gjengivelsen er rett og slett enestående og dette forsterker simulator-opplevelsen ytterligere. Når du trekker opp en ny vei, så kommer det et par veiarbeidere og maskiner og rett og slett bygger veien. En lenger veistrekning tar da flere Sim-dager å bygge. Om morgenen kjører folk til arbeid og på ettermiddagen kommer folk hjem igjen. Rushtida blir tydelig og du ser hvor trafikkork oppstår og hvor trafikk problemene er som størst.

Dette er en annonse:

Lyd og musikk i Sim City 4 er absolutt bra. Alle elementer gir fra seg en stemningslyd når du klikker på de for å få opp mer informasjon. Musikken er litt melodiøs ambient og fungerer godt som bakgrunn / stemningsbyggende, og er ikke for påtrengende. Du har også mulighet til å legge til dine egne favorittlåter i bakgrunn i mp3-format.

Norsk språk
Under installasjonen valgte jeg norsk språk med en viss skepsis. En fryktelig dårlig oversetting kan ødelegge såvel filmer som dataspill, men det viste seg at min bekymring var ubegrunnet. Oversettelsene var gode og de mange tørre kommentarene som går igjen som nyheter under spillets gang har overlevd fornorskningen og funker svært godt. Maxis fortjener et stort pluss i boka fra Norsk Språkråd og andre kulturmyndigheter for den jobben.

Starte å spille
Du starter spillet med å velge region, deretter får du opp et kart over den valgte regionen. Derfra igjen velger du by. Din by kan enten være en eksisterende by eller bydel, eller du kan velge et område uten sivilisasjon som du enten kan begynne å spille på som den er, eller du kan velge å bruke dine guddommelige verktøy til å bearbeide området. Dine guddommelige verktøy setter deg i stand til å anlegge fjell og daler, vann og sletter. Du kan fylle på med vegetasjon og et assosiert utvalg med villdyr som trekker rundt marka. Når du valgt by og er klar for å begynne situasjonen klikker du deg over i ordfører-modus.

Det er nå det virkelige spillet begynner. Du starter med 100 000 simeloner, og det er bare å begynne å av bruke midlene. Det aller første du må skaffe er kraft. Du velger deg et passende kraftverk, plasserer dette på et fornuftig sted, deretter begynner du å regulere områder for boliger, industri og næringsvirksomhet av ulik art. Infrastruktur som gater, veier og kraftledninger for å gi strøm til de regulerte områdene dine kommer deretter. Du må ikke glemme å anlegge en vei ut til kanten av kartet, da får du spørsmål om å opprette en vei til nabo-området. Dette er nødvendig for å få Simmer til å flytte inn i byen din. Etter et par sim-uker så ser du det settes i gang byggeaktivitet på de regulerte områdene dine. Det kommer biler til og folk går rundt på gaten, du er i gang. Det er på tide å ta seg en prat med rådgiverne dine eller ta en titt på etterspørsel-søylen som forteller deg hva du bør regulere ledige områder til.

Høyere kompleksitet og detaljnivå tilfører enda flere dimensjoner
Byen kan du styre rent populistisk (omtrent som Carl I. Hagen ville gjort det) etter gallupper som måles i sim-befolkningen. Du kan også velge den mer rasjonelle formen, ved å sørge for at tjenestene som byens innbyggere etterspør, er tilgjengelig der folk bor og ferdes. I tillegg må du kontrollere at nok midler er satt av til drift og vedlikehold, ellers risikerer du underdekning eller underbemanning og at installasjoner og utstyr går i stykker veldig fort. Et tredje måte å styre på, er å velge og først gjøre noe når du får råd eller henstillinger fra dine 8 rådgivere. De 8 har ansvar for hvert sitt spesialfelt, men tar sjelden kontakt med deg før ting er prekære.

Disse dimensjonene samlet, gjør at det alltid er nok oppgaver å ta fatt på. Bygge opp, rive ned, transformere og rekonstruere. Etter hvert som du har bygd, regulert og anlagt en liten stund, ser du at dette begynner å tære hardt på finansene. Eller du det kan hende du får et råd fra din finansielle rådgiver.

09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Nydelig 3D grafikk, fengende og oppslukende gameplay, det er SimCity!
-
Mest interessant for spesielt interreserte, for vanskelig for noen.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

4
SimCity 4Score

SimCity 4

ANMELDELSE. Skrevet av Fredrik Antonsen

Vår anmelder og husfilantrop Fredrik, har satt seg fore å forkynne SimCity 4 i sin usedavanlig omfattende anmeldelse. Her er det mye snadder for både nye og gamle fans.

0
Ny Sim City 4 patch

Ny Sim City 4 patch

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Maxis melder om at de har sluppet en ny patch til Sim City 4. Er du blant de mange som sitter å leker borgermester, kan nok denne gjøre opplevelsen litt mer gjennomført.

0
Flere nye bygninger til SimCity 4

Flere nye bygninger til SimCity 4

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

SimCity 4 siden oppdateres løpende med nye bygninger, og i dag kan vi igjen gjøre deg oppmerksom på en ny. Denne gangen er det snakk om New Yorks Grand Central Station.

0
Sim City 4 – nye landemerker

Sim City 4 – nye landemerker

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Bor det en byggmogul i deg, og har du allerede bygget opp masse verdener, hvor du sitter som borgmester? Da har du kanskje behov for litt fornyelse. Det kan du få med Maxis nye landemerker.

0
SimCity 4 patch ute!

SimCity 4 patch ute!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Electronic Arts har nettopp lagt ut en ny patch til SimCity 4. Ordførere finner en link her inne!

0
SimCity 4 - Preview

SimCity 4 - Preview

FORSPILL. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Nå er det kun noen få dager til vi kan få kjøpt SimCity 4. Hva kan vi egentlig forvente oss av dette spillet i forhold til de foregående titlene?



Loading next content