Norsk
Gamereactor
artikler
The Darkness

The Darkness

Topcows herdede seriehelt tar skrittet inn i spillverdenen med hjelp fra den svenske utvikleren som bød på The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Når gjengen bak ett av mine absolutte favorittspill tar ladegrep blir jeg overdrevent entusiastisk for hvert eneste skjermbilde som slippes. Det ville nemlig være en over middels underdrivelse å påstå at mine forventninger er lave til dette spillet. Det handler om svenske Starbreeze sitt neste spill, The Darkness. For med The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay beviste utviklerne fra Uppsala at de i aller høyeste grad har tenkt å være med å slåss mot giganter som Valve, id Software og Bungie om innholdet i actionfansens lommebøker.

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay ble belønnet med strålende karakterer og en anseelig bunke priser da det kom i 2004. Spillet var en oppvisning i teknologi og en spillemessig hybrid.
Elementer fra såvel snikespill som eventyr- og rollespill ble blandet sammen med skikkelig action i mørke fengselsceller og andre kjellere. Richard B. Riddicks hardhendte flukt fra universets hardest bevoktede fengsel slo ned som en bombe, både i vår redaksjon og i resten av spillverdenen. Uppsalas helter lagde 2004s beste overraskelse på spillfronten.

Filmen spillet skulle markedsføre, The Chronicles of Riddick, var langt i fra like bra og ble ingen suksess i kinosalene. Den etterlengtede oppfølgeren til lavbudsjettsklassikeren Pitch Black spilte ikke inn halvparten av det astronomiske budsjettet en overentusiastisk Vin Diesel ifølge seg selv maste seg til fra Universal. Dermed ble alle tanker om en tredje film kastet på båten og mest sannsynlig havner eventuelle planer om flere spill med Diesels råkule antihelt samme sted.

Når Lars Johansson og gutta hos Starbreeze nå er tilbake med et spill som ser ut til å kunne overgå kritikersuksessen fra 2004 handler det igjen om et lisensspill, riktignok et stykke fra den krigsherjede planeten Helion Prime.

Dette er en annonse:

The Darkness debuterte i seriehyllene i august 1996 og var resultatet av et samarbeid mellom Marc Silvestri (X-men, Wolverine,
Witchblade) og Garth Ennis (The Punisher, Preacher, Judge Dredd).
Silvestris fargesterke og detaljerte tegnestil sammen med Ennis` spesielle manus (med svart humor, ekstrem brutalitet og svært kvikke replikker) resulterte i en fantastisk vakker og i starten velskrevet historie om Jackie Estacado, en ultravoldelig leiemorder for mafiafamilien Franchetti, som på sin tjueførste bursdag arver kraften kalt The Darkness. Kraften, som har vært i hans slekt i mange generasjoner, tar over Jackie og gir ham evnen til å mane fram mørkets vesener. Samtidig får han den hemmelige organisasjonen Brotherhood of the Darkness på nakken. Etter en rekke drap, kidnappinger, hevndrap og interne oppgjør, hvor Jackie ikke bare rømmer, tyster på familiens overhode, får kjæresten sin drept, dør i et angrep på mafiaen, havner i helvete og blir hentet tilbake fra helvete, dreper han gudfaren sin og ender opp som familieoverhode i familen Franchetti. Og nå har han også full kontroll over smådemonene mørket forsyner ham med. I spillet starter historien fra begynnelsen, men for å gjøre det vanskelig har utvikler Lars Johansson fortalt Eurogamer at historien bare "på en måte" er basert på tegneserien. "Vi har forandret en del", har han sagt. Før du veit ordet av det er du, for å bruke Johanssons ord, "i krig med din egen mafia-familie, i tillegg til den korrupte politistyrken og deg selv".

Alt tyder på at The Darkness absolutt blir et sjanger-utvidende actionspill, hvor hovedrolleinnehaverens tentakler og de små demonene "The Darklings" får viktige biroller. The Darklings har mange forskjellige arbeidsmetoder. Blant annet har det blitt vist scenarioer hvor Darklings har krøpet gjennom luftekanaler og angrepet fiender bakfra, de har spist opp andre mennesker og de kan bære våpen (hammere, golfkøller og så videre). På et tidspunkt i E3-demoen skiftet en Darkling til og med tv-kanal på en tv som hang i et hjørne. I online-delen av spillet får du selv lov til å styre Darklings, i kamp mot andre. Ved hjelp av tentaklene dine kan du blant annet plukke opp digre objekter (søplekasser, politibiler og så videre) og kaste dem på fiendene dine. Eller på lavtflyvende helikoptre, selvsagt. På tegneseriekonferansen Comic-Con i slutten av juli ble det også vist en demo hvor Jackie ved hjelp av tentaklene løftet opp en bil og brukte den som skjold mot innkommende kuler, skriver Gamer-Node, og det høres jo unektelig ganske festlig ut.

Men Jackie har også andre egenskaper som ikke bare marginalt overgår dem fra den virkelige verden. I E3-demoen, som forøvrig har mottatt masse skryt fra toneangivende internasjonale spillmedier, ble det vist en seanse hvor Jackie lagde et svart hull. Øyeblikkelig forsvant alt som ikke er boltet fast i bakken inn i hullet, og det skapte selvfølgelig store problemer for fiendene.

Med en grunnmur i spillmotoren fra The Chronicles of Riddick har Starbreeze laget en svært detaljert verden med utrolige lyseffekter.
Jo, tross navnet (eller kanskje nettopp derfor) er lyssettingen en viktig del av det grafiske. Det er jo ikke noe vits med mørke hvis det ikke finnes lys som kontrast. Det detaljerte lyset fyller også en viktig funksjon. Jackies kraft virker nemlig bare i mørket. Det er derfor viktig å bruke mørket. Og hvis det ikke er noe naturlig mørke i nærheten må man lage litt. Kanskje kan man kaste en røykgranat eller enkelt og greit skyte i stykker lampene i nærheten. Etterpå er det bare å kjøre på med små og slemme demoner, enorme tentakler og andre mørke godsaker.

Dette er en annonse:

Utover det grafiske byr The Darkness selvfølgelig på alt vi forventer oss av et actionspill til de nye spillkonsollene. Fiendene er smarte, mange og generelt upålitelige, og miljøene er gigantiske med lekker arkitektur og korte lastetider. Både omgivelsene og fiendene påvirkes kraftig av en nyutviklet avansert fysikkmotor som lar Jackie utnytte sine krefter på kreative måter. Vi så en spire til dette i Riddick-spillet, men med den mangedoble kraften som finnes i Playstation 3 og Xbox 360 kan Starbreeze ta et skritt lenger uten å bekymre seg så mye for begrensninger i maskinvaren. De peker spesielt på ansiktsanimasjoner som en viktig del av historiefortellingen. Gjennom å formidle følelser blir selvfølgelig handlingen betydelig mer interessant, noe blant annet Half-Life 2 har vist oss. For å skape troverdig skuespill har Starbreeze utviklet en teknikk de kaller "Vo-cam", som går ut på at de digitaliserer ansiktsutrykk, kroppsspråk og stemme samtidig. Dermed henger utrykkene sammen, og på den måten skal spillkarakterers prating framstå mye mer realistisk. I den grad det er ønskelig, selvfølgelig.

Av det vi har sett så langt kommer The Darkness til å by på masse lekker action, men spørsmålet er bare hvor mye av den opprinnelige seriehandlingen som spillet kommer til å handle om. Gjennom seriens gang traff Jackie flere ganger Witchblade (The Darkness begynte som en spinoff av det smøreriet der) og han traff til og med Batman i Gotham City. Skal man være ærlig begynte seriebladet The Darkness bra, men mistet ganske raskt fokus og ble til en ganske ujevn historie med ikke-eksisterende spenningsmomenter og et ganske blekt manus. Samtidig som Starbreeze la sine klamme hender på spillrettighetene kjøpte også Dimension opp filmrettighetene. Filmen kommer i likhet med spillet i 2007, men ingen vil si noe om hvorvidt filmen og spillet er utviklet i samarbeid.

Uansett hvordan du ser det er The Darkness en svært lovende tittel. Med The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay og en grafikkteknologi som sparker som merra den blinde er det ingen tvil om at kompetansen finnes i Starbreeze. Alt som kan krype og gå av spillmedier falt pladask for E3-demoen som ble vist fram i sommer, og spillet ser ikke ut til å ha blitt dårligere siden da. Tvert i mot er The Darkness et av spillene som virkelig ser ut til å kunne definere det som etter hvert har blitt den tynnslitte klisjeen "neste generasjon". Vi ser fram til å få utforske Jackies marerittverden, forhåpentligvis før den mørkeste årstiden er helt slutt i Uppsala-distriktet.

Flere nyheter om spillet finner du inn her

The DarknessThe DarknessThe DarknessThe Darkness
The DarknessThe DarknessThe DarknessThe Darkness
The DarknessThe DarknessThe DarknessThe Darkness

Relaterte tekster

The DarknessScore

The Darkness

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki

Svenske Starbreeze har forvandlet Top Cows dystre tegneserie til et ondskapsfult actionspill. Vi har lekt med mørket!



Loading next content