Norsk
Gamereactor
artikler
Uncharted: Drake's Fortune

Å gi liv til en spillkarakter

Mannen bak AI'en og karakteranimasjonen i Uncharted: Drake's Fortune kommer fra Sverige. Vi ringte opp Christian Gyrling midt i juleferien for å stille noen spørsmål.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Først, fortell litt om deg selv!

Christian Gyrling: Jeg er 28 år og bor nå i Santa Monica der jeg jobber for Naughty Dog som ansvarlig for animasjon og AI.

Hvordan får man en slik jobb?

Et bra utgangspunkt er hvilken som helst ingeniørsutdannelse, matte, fysikk, slike grunnleggende ting. Men du må også elske det du holder på med, og sitte hjemme og leke. En bra måte er å lage modder til spill. Selv hadde jeg fullt opp med å spille, men et eget prosjekt jeg fortsatt sysler med på fritiden er en Super Nintendo-emulator.

Dette er en annonse:

Hvordan havnet du i akkurat Naughty Dog?

Mitt utgangspunkt var at jeg ville jobbe for et selskap som lager gode spill. Jeg begynte på High Moon Studios, der jeg jobbet med animasjon i Darkwatch samt la grunndelen opp for Bourne Supremacy som fortsatt ikke er blitt lansert. Jeg vet ikke hvordan det ser ut idag og hvilke beslutninger som har blitt tatt siden da.

Men så ble jeg headhunted av Naughty Dog. De ville satse på å skape hele karakterer ut ifra AI og animasjon, så jeg ble kontaktet for et og et halvt år siden. Jeg traff de og siden var det bare å hoppe på toget.

Uncharted: Drake's Fortune
Dette er en annonse:

Hadde dere noen mål med spillet?

Det var faktisk litt artig. Største delen av tiden var det bare jeg og en animatør. Vi kjempet mot renderingsteamet som jobbet med omgivelsene. Vi satte opp et mål at når det finnes fiender på skjermen så skal de ta all oppmerksomhet, det skal være som om bakgrunnen ikke finnes.

Vi ville at de skulle røre seg menneskelig, men også på en underholdende måte som i en Indiana Jones-film. Det er jo ikke virkelighetstro, men det føles artig å skyte de når de reagerer som de gjør. Vi ville også finne på ulike måter å få inn fiendene i hver scene. Ikke bare åpne en dør og slippe de inn. Derfor har de mange måter å hoppe og klatre rundt på.

Er alt dette forprogrammert eller tilpasser de seg?

Både og, en del er forprogrammert i AI'en, men vi gjorde også mye tilpasset etter spesielle baner. En del fiender kryper i rør så det kunne vi jo ikke lage med samme mønster som resten...

Uncharted: Drake's Fortune

Hva er det som gjør Uncharted unikt sammenlignet med andre spill?

Vi kan sammenligne med Assassin's Creed. Der har du ikke direkte kontroll, du holder ned knappene for å gi hints til karakteren. I Uncharted får vi mer respons fra spilleren og vi jobbet mye med at det skulle se realistisk ut tross at man har direkte kontroll over figuren. Vi brukte ca. tre, tre og et halvt tusen animasjoner for å lage det.

Hva er du mest stolt over med Uncharted?

Alle "over-the-top"-animasjoner når man dreper fiender. Alle i teamet var ikke helt enige før vi hadde fått inn alt i selve spillet. Men det skal bli slik at man skyter noen med en pistol og at man da videre flyr over en bardisk. Som Indiana Jones, som sagt.

Finnes det noe du hadde ville gjort bedre?

Jo, det finnes det. Vi hadde kunnet utviklet enda mer levende karakterer. Detaljerte gjester er noe som ligger meg nære hjertet. Fiendene hadde kunnet kommunisere med hverandre på en bedre måte. Men til slutt rakk ikke tiden til. Det var en ny plattform som krevde veldig mye jobb for å få noe som føltes bra. Man kan ha en visjon av hva man vil gjøre, men det kreves alltid at man da må gi opp noe annet. Men nå når vi har basen kan vi forbedre alt i fremtidige spill.

Så din jobb er ikke slutt ennå?

Nei, ikke på lange tider. Vi skal ha enda flere figurer på skjermen. Frem for alt skal vi jobbe videre med realismen og legge til flere små detaljer som gjester. Nøkkelordet er variasjon. Hver gang man spiller skal det se annerledes ut. Det duger ikke lengre å se samme animasjon i begynnelsen av spillet, siden fire timer inn i spillet se det samme igjen.

Uncharted: Drake's Fortune

Hvor mye utnytter Uncharted konsollens kapasitet?

Ikke så mye som vi ville. Vi lykkes kanskje trykke ut femti prosent av prestasjonen. Men vi bruker nøyaktig alt av prosessorene til ulike ting som fysikk, AI og rendering. Som spillet ser ut idag ville det ikke fungere på andre konsoller. Dels ettersom det tar opp 24GB på skiven og vi ville unngå å legge spillet opp på flere skiver eller at vi måtte skjære det ned. Det vil bli mye programmering for å få det til andre konsoller.

Uncharted: Drake's Fortune

Når man programmerer en AI kan uventede ting skje, at karakterene gjør ting man ikke hadde tenkt seg. Har du noen artige eksempler?

Jo, sånt skjer hele tiden. Det som oftest skjer i slike prosjekter er at fiendene oppfører seg som om de er redde for hverandre og seg selv. Resultatet blir at de løper rundt som hodeløse høns. I Uncharted oppdaget vi at de ble redde for sine egne pistoler og forsøkte å løpe fra de, men ettersom de satt fast i hendena ble det litt vanskelig.

AI-avdelingen har alltid de artigste feilene ettersom det ikke er noe som kræsjer, bare noen som oppfører seg utrolig dumt. For i grunnen er AI ikke artificiell intelligens men artificiell dumhet. Det gjelder å gjøre datakarakterene passe dumme, ellers blir det jo ikke noe moro. Det er en fin balansegang der man regner ut tider. Hvor lang tid tar det før han flytter seg når jeg sikter på han, og hvor lenge må han sikte på meg før han skyter?

Er det noe uventet igjen i spillet som man kan finne?

Ikke feil du tenker på, men vi har veldig mange variasjonsanimasjoner. Om man spillet spillet på samme måte hver gang ser man kanskje samme ting, men man kan finne uventede ting gjennom å spille på nye måter.

Hvilke planer har du for fremtiden?

Nå har jeg ferie og skal spise mye julemat. Vi har ferie hele desember før vi skal begynne å jobbe på neste spill. Men mine fremtidige planer er i Naughty Dog...

Før jeg kaster inn håndduken skal det bli et nytt tegnet spill som Jak & Daxter om jeg har noe å si og det er mange andre i Naughty Dog som har en forkjærlighet til Jak. Jeg er en stor fan av spill for alle. Realisme har sin sjarm men i et spel som Crash kan man ta det til en ny humoristisk nivå. For vår jobb er jo egentlig å få mennesker til å le.

Uncharted: Drake's Fortune

Kommer teknikken bak Uncharted til å brukes i flere Sony-spill?

Vi samarbeider jo med Insomniac (Ratchet & Clank, Resistance) og Sony Santa Monica (God of War), men ikke like mye som tidligere. Nå er det større team og flere personer innblandet, slik at man kan ikke bare låne ut teknologi. Men vi diskuterer ulike løsninger på ulike problemer og jobber sammen på den måten.

Har du noe drømmeprosjekt om du fikk bestemme selv?

Det ville helt klart bli et spill for alle, ikke fra 16 år som Uncharted, mer neste steg nedover på alderstrinnet? Kanskje 12 år og nedover. Noe som Mario, Zelda, eller Ratchet. Det de har er en tegnet følelse og massevis av puzzler. Slik ville mitt spill bli. Et stort og omfattende spill med enkle fiender, mer eventyr enn plattformspill.

Har du en artig historie fra din tid i Naughty Dog?

Hmmm... det er ingenting jeg kan huske for øyeblikket. Men det var utrolig artig å se hvor mye spillet har blitt forandret under utviklingen. Dere så ikke det, men internt så spillet annerledes ut fra begynnelsen, det var mye mer rett frem enn hva det ble tilslutt.

Det er et ganske spesielt sted. Folk kan komme inn med kaffe og rufsette hår etter åt ha sittet og spilt hele natten og plutselig kommet på en ny ide. Det er jo ikke noe kostymeselskap dette her.

Uncharted: Drake's Fortune

Vi har hørt at du liker gamle spill, så kan du fortelle om dine favorittspill gjennom tidene?

Super Mario Bros, det første har satt sine spor. Zelda 1 også, det er utrolig hva de lykkes å gjøre med det. Metroid er også en favoritt. Og så Uncharted selvsagt (*ler godt*).

Men noe som satte mange spor var Half-Life med sine modder. Jeg spilte Counter-Strike som en gal. Jeg sa at man kan lage modder for å trene seg, men selv hadde jeg ikke tid, jeg spilte for mye.

Og liker jeg veldig godt alle spillene som Blizzard har lagd. Spesielt Starcraft og Warcraft. Jeg satt og spilte de da jeg bestemte meg for å flytte til USA og begynne med spillutvikling. Blizzard var mitt førstevalg, men så havnet jeg i Naughty Dog og jeg trives godt her. De har samme filosofi som jeg om hvordan et spill skal være. Jeg har ingenting imot å betale for mine Blizzard-spill...

Til slutt, hvilket spill ser du mest frem imot?

Starcraft II til PC. Lett!

Relaterte tekster

Uncharted: Drake's FortuneScore

Uncharted: Drake's Fortune

ANMELDELSE. Skrevet av Frode Haugen

Frode holdt på å pakke ned sin Playstation 3, og så kom årets store eventyroverraskelse rekende. Lykke!

4
Uncharted-filmen har fått premieredato

Uncharted-filmen har fått premieredato

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I forrige uke kunne vi fortelle at innspillingen av Uncharted-filmen skal begynne tidlig neste år. Filmen regisseres av Seth Gordon og baseres hovedsaklig på Uncharted:...



Loading next content