Norsk
Gamereactor
artikler
Gears of War 2

Gears of War 2-intervju

Epic Games er i full gang med Gears of War 2, og da vi besøkte utvikleren tidligere i år fikk Carl Thomas seg en prat med spillseriens produsent Cliff Bleszinski.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi satt oss ned i den stekende solen på balkongen til Epics studio i North Carolina, for å ta en prat med mannen bak en av de største spillsuksessene i denne konsollgenerasjonen. Si hei til Cliff Bleszinski!

Hva er hovedforskjellen med å lage en oppfølger i stedet for et helt nytt spill?
- Det er lettere på noen måter, også er det vanskeligere på andre måter. Man må prøve å tilfredsstille kjernefansen, samtidig som man må utvikle spillet også. Vi har for eksempel en enda lettere vanskelighetsgrad for å tiltrekke oss mer casual-gamere som bare vil løpe gjennom og ha det moro. Men det deilige med å lage en oppfølger er at vi ikke trenger å ta stilling til om vi skal ha med et cover-system eller ikke, vi trenger ikke finne ut hvem COG er, hvem Locust er. Alt det er på plass. Nå er det bare full gass, og vi kan begynne å ha det moro med spillmekanikken, med nye våpen, og alle de andre kule tinga vi gjør.

Hvordan takler teamet presset med å utvikle denne oppfølgeren?
- Vi kaster alle ledige hender på prosjektet. Selvsagt er vi nervøse, men vi føler at vi har et helt spesielt spill her. Jeg tror mange utviklere lider av dårlig selvtillit. Det er mange som sier ting som "åhh, vårt forrige spill sugde skikkelig, men vi skal lage et kult spill nå assa", og det er så teit. Jeg syns Gears of War er et suverent spill. Og jeg tror Gears og War 2 kommer til å bli et enda bedre spill. Jeg er stolt av den jobben vi gjorde med originalen. Nå mobiliserer vi, vi er blitt bedre med vår teknologi, flinkere til å utnytte Xbox´en, Microsoft hjelper oss å lage et enda bedre spill, og de kommer til å markedsføre dritten ut av det.

Så da kan vi regne med en treer også?
- Spør meg igjen noen uker etter Gears of War 2 er ute. Jeg syns det er teit hver gang en utvikler sier at "dette blir en trilogi". Da tenker jeg bare; Kan dere ikke bare shippe ett spill først og se hvordan det går, før du bestemmer deg for å lage en oppfølger? Det er et tøft marked. Man vet aldri hvordan et spill kommer til å klare seg. Så vi tar det spill for spill. Hvis Gears of War 2 blir en stor suksess, vil vi vurdere å lage en treer. Og det samme gjelder hvis en treer også skulle selge bra, i så fall ville vi vurdert å lage en firer. Det kommer helt an på hva gamerne vil ha. For vi vil hele tiden gi dem det de vil ha. Det er en del av det å være en smart designer og en smart businessmann.

Dette er en annonse:

Hva er din inspirasjon til Gears of War?
- Jeg har egentlig alltid hatt lyst til å lage et annen verdenskrig-spill, bare med monster. Det endte med å bli en mer Predator-aktig greie, og det syns jeg er kult. Og legg til litt Resident Evil og litt kill.switch, så er du der.

Er Gears of War-serien historien om Marcus Fenix?
- Det er historien om Marcus, men det er også historien om menneskeheten som står med ryggen opp mot veggen. Og i oppfølgeren handler det jo mye om Dom og disse nye gutta, som Tai og Dizzy. Også er det masse forhistorie om Pendulum-krigene, Jacinto, og så videre. Mange detaljer. Og hva er greia med den stemmen du hører i trailerne hele tiden? Sånne ting vil vi svare på etter hvert.

Er det noen oppskrift til å lage en multimillion-selgende spillsuksess?
- Overhodet ikke. Det er masse hardt arbeid, talent, og en hel haug flaks. Og timing. Timingen er en viktig faktor. Vi vet at vi jobber hardt, og vi har noen av de mest talentfulle utviklerne i bransjen. Også tror jeg bare vi flaksa inn noen gode beslutninger, også var timingen helt rett. Vi kom ut litt etter 360´en kom. Etter den første bølgen av spill, som Perfect Dark og Kameo. Det er jo i og for seg helt kule spill, men så kunne vi komme og bare - BOOM - slå ned. Jeg har faktisk et brev fra Bungie oppe på kontoret hvor de sier; takk for at dere hjalp til å etablere Xbox 360 og bygge en fanbase, så vi kunne komme å sparke rumpe med Halo 3. Da svarte jeg bare; takk selv, for at Halo 3 solgte mange kopier, og gjorde en glimrende jobb, så vi kan fortsette trenden med Gears of War 2.

Under utviklingen av originalen, gikk det på noe tidspunkt opp for dere hvor stort dette ville bli? Var dere forberedt på den enorme suksessen?
- Det øyeblikket som det gikk opp for oss var på E3 i 2006. Vi hadde akkurat stablet en flerspillerdel på beina, og det var en gjeng journalister som sto og spilte det i timevis og hadde det kjempegøy med det. Det var da vi virkelig innså at vi hadde noe helt spesielt. Og når TV-reklamen kom, og alle bare gikk helt bananas. Det forsterket det bare enda mer. Så var det jo månedene rett etter lansering da. Den massive responsen vi fikk fra fans som hadde tatovert Crimson-tegnet, for eksempel. Det understreker bare at det man har ikke bare er et videospill, men et kulturelt varemerke, og det er magisk.

Dette er en annonse:

I oppfølgeren, hva er du personlig mest spent på?
- I det store og hele er jeg veldig spent på variasjonen i gameplayet, og alle de nye kule miljøene. Mer spesifikt er jeg spent på å se hva stopping power gjør med multiplayer. For hver eneste gang jeg gikk online i Gears of War, og spillere ikke brydde seg om cover-systemet, og bare rullet mot hverandre med hagle - da begynte jeg å grine. For det er ikke spillet vi lagde. Det er helt greit at spillere kommer tett på hverandre og sprenger hodene på hverandre med hagle, men det må være fortjent. Og å rulle mot noen er ikke å fortjene det. Kreativt flanke noen og benytte cover, mens lagkamerater gir deg dekkild - da er det fortjent. Det er kult. Rulle mot noen - ikke kult.

Helt til slutt: Hva er ditt favorittspill?
- Favorittspillet gjennom tidene er Tetris. Det holder fortsatt koken, og er fortsatt gøy. Men favorittspillet denne generasjonen er Bioshock. Det er en av de mest oppslukende verdenene jeg har vært i på lenge. Tempoet var helt nydelig, og det var akkurat dypt nok. Ikke så dypt at jeg ble skremt liksom, bare helt passe. Det var bare en verden jeg hadde lyst til å tilbringe tid i.

Gears of War 2Gears of War 2Gears of War 2Gears of War 2
Gears of War 2Gears of War 2Gears of War 2Gears of War 2

Relaterte tekster

Gears of War 2Score

Gears of War 2

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Årets mest etterlengtede spill på Xbox 360. Carl Thomas har vervet seg til Delta Squad og dratt på Locust-jakt!



Loading next content