Norsk
Gamereactor
artikler
Uncharted 2: Among Thieves

Uncharted 2 - vi prater med Naughty Dog

Uncharted 2 ser ut til å bli et heidundrende matinéeventyr av samme kaliber som forgjengeren. Vi tok en snakk med Uncharted 2-produsent Ewan Wells, som forteller alt om spillet i et enormt intervju.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Få utviklere i dagens PR-drevne spillverden har fått like mye oppmerksomhet som det Sony-eksklusive studioet Nautghy Dog. Og med spill som Crash Bandicoot, Jak & Daxter og nå sist Uncharted: Drake's Fortune er det vel fortjent. Vi har allerede fortalt en hel del om oppfølgeren Uncharted 2: Among Thieves, så vi tok en prat med Ewan Wells, vice VD hos Naughty Dog, for å høre hva han kunne fortelle oss. Det ble en lang og interessant prat om oppfølgeren, om hvordan Naughty Dog ser på det første spillet, og hvor mye (eller lite) Lara Croft har med det hele å gjøre.

Kan du fortelle om hvor inspirasjonen til Uncharted-serien kommer fra?
Når vi vurderte hva vi skulle gjøre med vår neste spillserie, så kikket vi på gamle ideer, og besluttet å gjøre det vi kan best; actioneventyr. Samtidig ville vi benytte kraften i Playstation 3, så vi kunne gi prosjektet en cinematisk tilnærming som ingen har sett før i spillform. Med all denne kraften kunne vi fortelle en historie, skape gripende og troverdige karakterer og plassere dem i spennende situasjoner. Akkurat som de beste sommefilmene på kino.

Et av de viktigste aspektene som definerer Uncharted-serien er at det alltid ligger historiske mysterier til grunn. Drakes nye eventyr handler om et uløst mysterium som dreier seg om Marco Polo og hans reise hjem fra Kina i år 1292. Etter å ha tilbrakt nesten 20 år i Kublai Khans selskap, reiste Marco Polo med fjorten skip og 600 passasjerer - men da han nådde sin destinasjon et halvt år senere var det bare ett skip og 18 overlevende igjen. Selv om Marco Polo skrev om sine reiser ned til minste detalj, avslørte han aldri hva som skjedde på denne ferden. Drakes oppgave blir dermed å lete etter hemmelighetene og de eventuelle skattene rundt dette historiske mysteriet. Historien utvikler seg til en jakt på det myteomspunnede landet Shangri-La og den like omtalte Cintamani-steinen.

Kan du fortelle litt om hva som har inspirert til Uncharted-serien?
Alle på Naughty Dog har en mengde ulike inspirasjonskilder. Filmer, bøker og andre spill. Det er veldig viktig for oss å ha disse inspirasjonskildene, for man vet aldri hvor en genial idé kommer fra. En annen grunn til at enkelte elementer kan virke kjente er fordi vi har jobbet mye med å få til den unike magiske følelsen fra actioneventyrfilmer. Denne følelsen du hadde når du så eventyrfilmer når du var liten. Den føleslen du elsket.

Dette er en annonse:

Var det vanskelig å gå fra Jak-serien til Uncharted?
Når det begynte så ville vi tro at overgangen skulle gå relativt smidig, siden kjernen i begge spillseriene er ganske like - historiedrevet tredjepersonsaction med eventyrinnslag. Selvsagt ble det ikke så enkelt, da vi hadde en splitter ny og vesentlig sterkere hardware å jobbe med.

Faktisk så var denne nye plattformen med så stort potensiale én av grunnene til at vi ville gjøre noe helt nytt. Nå kunne vi gå fra en fantasiverden til noe mer realistisk - en virkelig verden og menneskelige karakterer. Dette krevde at alt fra manusarbeid og spilldesign til modellering og lyssetting måtte gjøres annerledes, og alle på Naughty Dog ble tvunget til å oppdatere kunnskapene. Men vi er veldig fornøyde med det vi har fått til, og føler oss enda mer modne til å takle andre sjangere i fremtiden. Men selvsagt er den nærmeste utfordringen nå å høyne lista med Uncharted 2: Among Thieves.

Hvordan tenkte dere underveis for å unngpå at Uncharted bare ble en Tomb Raider-klone?
Vi bekymret oss ikke om eventuelle likheter med andre spill da vi begynte å jobbe med Uncharted - det hadde antagelig vært skadelig for utviklingsprosessen. Fra dag én fokuserte vi på å kombinere et spennende perspektiv og et engasjerende gameplay for å skape et spill som er mer verdt enn summen av sine bestanddeler.

Det er også noe spesielt med hvordan fortellingen setter deg inn i karakterenes opplevelser og de oppgavene de står ovenfor, noe som skiller Uncharted fra de fleste andre spill i samme sjanger. Vi jobber hardt med å fortelle en mer sofistikert og emosjonellt engasjerende historie enn hva man ellers forventer av et spill. Utfra den feedbacken vi leser på blogger og i fora virker det som folk setter virkelig pris på det.

Dette er en annonse:

Hva er det største forskjellen på det første spillet i serien og Uncharted 2: Among Thieves?
En av de store nyhetene er den nye action-stealth-spillmekanikken. Vi har tilført mer dybde, og gir spilleren flere valg i kampsituasjoner. Ved å gi muligheten til snikeri får spilleren sjansen til å lære seg mer om miljøene enn hvis man bare skal skyte seg gjennom. Ved å se hva fiendene driver med før man slåss mot dem, og ved å tyvlytte på en samtale i bakgrunnen blir det lettere å forstå mer av historien og hvordan den forholder seg til området eller situasjonen.

Vi har til og med gitt giendene to ulike oppførseler: en undersøkende og en jagende. Med den undersøkende oppførselen har fiendene et normalt synsfelt, akkurat som menneskene. Når Drake kommer inn i synsfeltet, dukker den jagende oppførselen opp, og kampen er i gang. Fiendene går mot Drake, men om han klarer å holde seg usett i noen sekunder, begynner de å søke fra der de sist så ham, og sprer seg ut for å lete.

Vi er veldig bevisste på at ikke alle spillere liker stealth-spill, så derfor er det viktig at man får gjøre akkurat det man vil. Foretrekker du å springe rundt med kuler susende om ørene, er det opp til deg.

Den tekniske delen av Naughty Dogs spill har alltid presset hardwaren til det ytterste. Sikter dere på å gjøre det samme med Uncharted 2?
Naughty Dog har en 15 år lang tradisjon med å mose så mye juice ut av Playstation-konsollene som vi klarer, og med Uncharted 2 kommer vi til å sette ny rekord. Etter Uncharted: Drake's Fortune ga vi våre programmerere fritt spillerom til å utforske alle de ulike aspektene av grafikkmotoren. Alle begynte å tilføre nye muligheter til vår grafikkteknologi, og resultatet ble at vi kunne optimere koden for SPU-prosessorene og gi den flere oppgaver.

Med Naughty Dog Engine 2.0, som vi bruker i Uncharted 2, kan vi ganske enkelt gjøre mye mer, gjøre det bedre, og gjøre det raskere. For eksempel kan vi se flere polygoner på skjermen, hvilket lar oss skape områder med flere detaljer enn i det forrige spillet. I tillegg har vi pusset på lys- og skyggesystemet. Dessuten sparer vi ikke på kruttet når det kommer til rendringen av snø. Akkurat som med vannet i originalen, skal snøen være den lekreste du noensinne har sett i et spill. Derfor har vi jobbet hardt med is, frost og snø for å virkelig fange den måten lyset bryter gjennom frosset vann.

Hvilke andre sjangere har dere lyst til å teste ut i fremtiden?
Fremtiden er full av muligheter... Men nå er vi så fokuserte på å gjøre ferdig Uncharted 2 at vi ikke har tid til å dagdrømme.

Uncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among Thieves
Uncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among Thieves
Uncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among ThievesUncharted 2: Among Thieves

Relaterte tekster

Uncharted 2: Among ThievesScore

Uncharted 2: Among Thieves

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Tellefsen

Nathan Drake er tilbake i et av årets mest etterlengtede spill. Magnus Tellefsen har jaktet på Marco Polos skatt, og anmeldelsen kan du lese her!

1
Uncharted-filmen står nå uten premieredato

Uncharted-filmen står nå uten premieredato

NYHET. Skrevet av Oliver Thulin

Uncharted-filmen virker tilsynelatende langt unna å bli noen realitet med det første. Det siste vi hørte om prosjektet var at manusforfatter Joe Carnahan (Narc, The Grey)...



Loading next content