Norsk
Gamereactor
artikler
Mafia II

Mafia II - på besøk hos 2K Czech

I et Tjernobyl-landskap av fabrikkruiner og en regntung himmel blåser 2K Czech liv i sine gangsterdrømmer. Vi dro til Tsjekkia for å kikke nærmere på Mafia II!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det har gått drøyt sju år siden taxisjåføren Tommy Angelo ble forført av underverdenens dekadente ekstravaganse i depresjonens og forbudstidens USA. Mafia: The City of Lost Heaven hadde sine brister, men det vi husker er et gripende og historiedrevet actionspill, lekkert innpakket i en tidlig nittenhundretallsdress. En skikkelig Grand Theft Auto-klone som nå har vokst opp og fått sin egen familie.

Å takke ja til tre dager med tsjekkisk kultur og en eksklusiv forhåndstitt på Mafia II var derfor ikke spesielt vanskelig, men å vente tretti dager på at flyet skulle lette var praktisk talt ulidelig. Jeg skulle liksom bli et av de første menneskene i verden til å tafse på høstens heiteste actionspill, og med Rockstars Midnight Club-reise friskt i minnet, fantaserte jeg usjenert om goodiebags med fjonge slipsnåler, oppvisninger med burlesk-damer og femstjernersrestauranter der servitørene kommer springene med et ferdigdekket bord bare du knipser med fingrene.

Dette så jeg imidlertid ikke snurten av. 2K Czechs hovedkontor ligger nemlig i byen Brno, en tre timers busstur fra sivilisasjonen. Brno er først og fremst kjent for sitt prisbelønte øl, og med en utsikt som minner om Fallout 3, så skjønner man hvorfor. Hva skal man ellers gjøre, enn å drikke øl? Og hvordan denne estetiske rensingen kan inspirere til multigrafikkorgasmer er litt av en nøtt... Kanskje det er lengten bort fra nettopp denne dystopiske tilværelsen som har drevet hundreogtjue menn og kvinner til å lage en av det nye millenniets mest imponerende spillverdener?

Mafia II
Å kjøre på søndagsbilister kan være en underholdende men kostbar affære, men akkurat som i Grand Theft Auto IV kan du lakkere om bilen for å riste av deg politiet.
Dette er en annonse:

Kontrasten mellom Brno og Empire City er like skarp som natt og dag. Virkeligheten føles øde, kald og trøtt, mens fiksjonen er åpen, lys og full av liv. Etter modell av byen som aldri sover er Empire City dobbelt så stor som Lost Heaven, og strekker seg tjueseks kvadratkilometer med sine tjue bydeler. I byen kommer vi til å finne ekte New York-landemerker som Empire State Building og Brooklyn Bridge, men også mer praktiske bygninger som boliger for våpenoppbevaring og lagringspunkter.

Vi får til og med se katedralen fra Holiday Confession-traileren. Nøyaktig samme bygning faktisk, for begge trailerne er laget i samme motor som lager mellomsekvensene i spillet - en motor som også driver ingame-grafikken. Michal Janácek og hans team har jobbet i drøyt fire år på motoren og lover sømløse overganger i et spill helt uten lastetider.

Politiet har blitt mer tilgivende og sivilbefolkningen gjør det sivile mennesker gjør best; loker rundt på offentlig område og objektifiserer kvinner, for eksempel. Gjennom et kontorvindu får vi se en mann som står og støter på en kvinner ved kopimaskinen, og du får selvsagt også være med å leke.

Mafia II
Mafia II imponerer med sin detaljriksom, og da prater vi ikke bare om skjeggvekst og pressen i dressbuksene, men om byens sømløse omgivelser som holder byen i livet.
Dette er en annonse:

Hva med å høre litt på radio, ringe en god venn eller kjøre taxi? Den miljøbevisste kan også slukke lysene før han går ut for å få opp helsen på en av byens mange uteserveringer. Skulle det bli en burger for mye, finner du også et helsestudio hvor du kan løfte litt jern og lære deg nye slagkombinasjoner. Disse kommer til god bruk når ammunisjonen begynner å minke.

Utover opplagt innflytelse fra Mafiabrødre og Gudfaren, har 2K Czech også kikket på filmer som Rebel Without a Cause og lignende populærkultur fra førti- og femtitallet, for å fange den nerven og følelsen i tiden, i språket, i måten folk oppførte seg på. De har også gått gjennom gamle motemagasin og haugevis av bilder av mennesker, biler og bygninger fra en svunnen tid - alt for å være tro mot historien.

Mafia II
Med et jernrør kan man slå seg frem her i verden, men en Thompson gjør jobben dobbelt så fort. Utover dette klassiek våpenet, får vi skyte både pumpehagle og mer tidstypiske våpen som MP40 og MG42.

Med et manus på sjuhundre sider kommer Mafia II til å by på mer enn ti år med detaljer. Alt fra andre verdenskrigs rekrutteringsstasjoner til femtitallets forkrommede kjøkkenredskaper. Hver eneste dings, stor som liten, har blitt omsorgsfullt reprodusert for at byen skal kunne eldes på en troverdig måte. For å ytterligere forsterke bildet om en levende Empire City kommer både aviser og radio til å rapportere om hendelser fra virkelighetens førti- og femtitall, kombinert med det største musikkbiblioteket i 2K Czechs historie.

Og det er datidens rockestjerner som står for musikken. Louis Prima, Little Richard og selvsagt Frank Sinatra, for hvilket mafiaspill hadde vært komplett uten good ol' blue eyes, som selv ble omtalt som en mann med kontakter. En britisk journalist påpekte dessuten at til og med heismusikken hadde mafiareferanser. Det er da man begynner å le litt sånn ukontrollert. Mafia II er nemlig fylt av subtil humor. Det er elegant, og skreddersydd for menn som liker å kle seg pent og slåss på sånn fjollete 40-tallsmåte. Men det blir aldri plumpt.

Mafia II
Selv om Vito og Joe er besteenner som gjør alt sammen, så kommer Mafia II til å bli et ensomt spill. Glem alt om smarbeidskampanjer og online-moduser.

- Det meste blir mulig, men innenfor rimelighetens grenser. Det kommer for eksempel til å være et sjenerøst tilbud av klær å velge mellom, men bare klær som det er forventet at wiseguys går med. Du kan med andre ord ikke løpe rundt i sjørøverhatt og stringtruse, men det blir mange fine dresser og andre stilige plagg, forteller Alan Cox og understreker at dette er mer en homage til gangsterverdenen, mens Grand Theft Auto er en karikatur.

Men også en moden og virkelighetstro historie inneholder blodutgytelse og tunge actionsekvenser. Til tonene av Johnny Cashs Get Rythm ruller min prøverunde i gang, og vi plukkes opp av Joe i noe som best kan beskrives som en skranglete kjærre. Du kommer etter hvert til å bygge dine egne biler i Empire Automobiles garasjer, hvor du kan velge både chassis og interiør, og til og med hva som skal stå på bilskiltet. I tillegg blir det mange muligheter for oppbevaring i bagasjerommet om man har litt "ekstra bagasje", for å si det sånn. Bilstjelingen har blitt noe forenklet, men ikke så enkel at man bare kan kaste ut føreren av første og beste bil og slenge seg inn bak rattet.

- Vi vil absolutt gi spilleren rom til å improvisere, men vi vil ikke invitere til total ødeleggelse. Jo da, det er mulig å kjøre som en villmann på feil side av veien og skyte ned folk på åpen gate, men tanken er at du skal føle deg som en mafioso, og den typen oppførsel er ikke spesielt mafia-aktig, forklarer Alan Cox, og det tar ikke lang tid før vi får kontrollen i hånda og får prøve selv.

Mafia II
Vær forberedt på alt fra tunge actionpartier til slu snikmord vevet sammen med latterlig lekre mellomsekvenser og et fengslende manus på syvhundre sider som tilbyr flere mulige avslutninger.

Målet heter Leone Galante, en rivaliserende mafiaboss som har sjekket inn på Empire Arms Hotel for dagen. Med en passelig tjukk seddelbunke kommer vi oss inn garasjeveien. Vi kler oss opp som ryddegutter og kommer oss forbi herr Galantes gorillaer og får montert en sprengladning under et av bordene. Bomben detonerer for tidlig, men i kaoset som følger får vi tak i et maskingevær og begynner en skarpladd jakt gjennom hotellet. Kulene hviner og omgivelsene pulveriseres praktisk talt foran øynene våre. Man kan skyte bort store deler av veggene, og når korridoren begynner å brenne, så setter sprinklersystemet i gang. Ødeleggelse har aldri vært så vakkert.

Skytingen fortsetter ut på gaten, på fire hjul i en vanvittig fart gjennom Empire City, men som alltid når man har det aller gøyest er det på tide å dra hjem. Selv om jeg gladelig hadde sittet hele natten, er jeg likevel storfornøyd med det jeg har fått se. For et spill som fortsatt har mange måneders finsliping foran seg så ser dette utrolig lovende ut. Det blir beinhard action, utspekulerte snikmord, dolker i rygger og konsekvenser av historiske proporsjoner.

Mafia II
Man kan utnytte ordensmakten til sin fordel: hvis du klarer å provosere rivaliserende gjenger nok, vil politiet etter hvert få øynene opp for dem, og gi dem problemer.

Det merkes at Mafia II er et spill utvikleren er stolte over. I hvert rom henger det tavler inspirert av klassisk kiosklitteratur og pocketbøker, og utviklerens andre spillserier er forvist til trappeoppgangen. Noe annet som forfølger oss gjennom huset er Ikeas Klippan-sofa, det eneste møbelet i verden døpt etter hvordan det er å sitte på. Om det er fordi de har brent alle pengene på sitt eget motion capture-studio, eller fordi suget etter for mange kaffepausene ble for stort, fremgår aldri skikkelig, men den eneste jeg ser som faktisk benytter seg av sofaene er en oppblåsbar Barbara.

Jeg vet hva du tenker, og svaret er nei. Det kommer ikke til å være mulig å handle med gledespiker i Mafia II, men spørsmålet om de vil satse på en mer tradisjonell kjærlighetshistorie velger de ikke å kommentere. Jeg fisker heller etter litt polygonporno for teknofetishistene, men møtes av et stresset blikk og noe som minner om en forsvarstale om hvorfor polygontall er helt uinteressant.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke det, men han har jo selvsagt helt rett. Polygontallet kunne ikke interessert meg mindre. Man vet bare hva som er lekkert, og Mafia II er noe av det lekreste vi har sett, noensinne.

Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II

Relaterte tekster

Mafia IIScore

Mafia II

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Livet som nyfødt gangster i 2K Czechs etterlengtede oppfølger er hardt. Vi har tatt på oss den flotteste dressen og prøvd oss som mafioso på femtitallet. Her skortet det ikke på brylkremen.



Loading next content