Grafikkduell: Forza 3 vs Shift
Forza Motorsport 3 inneholder biler og baner med ti ganger så mange polygoner som Forza 2. Når det er sagt, har vår svenske redaksjon satt Turn 10-oppfølgeren opp mot det flotte Need for Speed: Shift til en vennskapelig grafikkduell.
- Forza Motorsport 3 kommer til å bli det peneste racing-spillet på markedet når det lanseres, sa Turn 10-sjef Dan Greenawalt da Jonas Elfwing intervjuet ham. Han er selvsikker, men han vet hva han sitter på. De har jobbet med Forza Motorsport 3 i flere år, og grafikken har selvfølgelig blitt mye bedre - men det peneste på markedet?
Våre venner i den svenske Gamereactor-redaksjonen bestemte seg for å teste Greenawalts påstand, og har derfor tatt en rekke bilder hvor vi kjører de samme bilene på de samme banene i både Forza Motorsport 3 og utfordrer Need for Speed: Shift fra Electronic Arts. Vi har satt bildene opp mot hverandre så du selv kan avgjøre hvilket spill du synes er penest.
Alle bildene er tatt med samme verktøy, alle er i oppløsningen 720p, den originale oppløsningen for begge spillene, og de er lagret med så lite som mulig JPEG-komprimering. Bildene er i tillegg fra de ferdige versjonene av Forza Motorsport 3 og Need for Speed: Shift, og de er begge Xbox 360-versjoner.
Denne sammenligningen er på ingen måte høytidelig, og vi minner samtidig om at grafikk ikke er alt når det kommer til racing-spill - eller andre spill, for den saks skyld. God fornøyelse!
- Sjanger:Racing
- Utvikler:Turn 10
- Utgiver:Microsoft
- Antall spillere:1-2
- Antall spillere online:1-8
- Åldersgrense:Fra 7 år
- Utgis:23 Oktober 2009
- Project Gotham Racing 4 Xbox 360
- GTR 2 PC
- Ferrari Challenge Multi
- Forza Motorsport 2 Xbox 360
- RTR: The Real-Time Racing Game PC
- GTI Club Supermini Festa Wii
- Race: The Official WTCC Game PC
- Race 07 PC
- Dudley Racing PC
- F1 2010 Multi
- Gran Turismo 5 PS3
- F1 2009 PSP/Wii
- Need for Speed: Shift Multi
- Race Pro Xbox 360





























Gamereactor since 1998 - Published by Gamez Publishing A/S Strandvejen 72 st. mf, 2900 Hellerup, Denmark









Jeg liker Shift mye bedre, fordi fartsfølelsen er helt fantastisk. Jeg synes nemlig at Forza 3 ikke innfrir med dette.

I tillegg synes jeg at Forza blir "for mye" simulator. Shift beholder noen av de velkjente arkadeelementene som preger serien.
SHIFT FTW!!
Det er litt fanboy av deg ja, hehe. Men jeg har sett spillet, og det er ikke all verdens grafikk å finne der. Det går derimot usedvanlig glatt.
Vi har ingen agenda med skjermbildene som blir tatt, men sider som sonydefenseforce bruker dem gjerne om det heller i deres favør.
Nei...du har rett Magnus. Fant det ut selv at det var egentlig gr som la ut de bildene. Uansett: Fra en fotografs ståsted vil jeg si bildene er gankse misvisende. Grunnen til det er at lysettingen, perspektivet(av miljøet) og vinklingen i bildene er totalt forskjellig. Om det er fanboy-aktig å si d av meg får vel være, men jeg klarer ikke å dy meg når akkurat bildene er fanget på den måten og stillt ved siden av hverandre, muligens for å danne en sterk reaksjon(noe det lyktes med).
Man kan få de styggeste tingene til å se ut som mirakler med den rette vinklingen. Jeg skal ikke påstå at Forza 3 ser ut som guds andre barn, men jeg kan få forza 1 til å se bedre ut enn de bildene som ble vist der.
TeaRunner: Bildene i denne saken er skjermbilder tatt av den svenske redaksjonen selv, med deres eget verktøy. Eller misforstår jeg deg?
Synes nå denne diskusjonen er litt uinterresant. Grafikken er litt for statisk og "død" i begge spillene spør du meg. Både Dirt 2 og Grid er bedre når det gjelder grafikk.
Grafikk er jo ikke bare antall polygoner etc, men stil og utførelse.
Men jeg må nevne at det blir dumt å dra inn argumenter om 360 vs PS3 i denne diskusjonen. F3 og GT5 er vel det nærmeste en kommer ordentlige bilsimulatorer på konsoll, så det er derfor de havner opp mot hverandre. Ikke fordi de er eksklusive titler på hver sin plattform.
Er da ingen problem å se at F3 ser bedre ut enn F2. Men det er veldig sterke likheter mange plasser mellom de 2 spillene. Jada F3 ha mange flere teksturer enn F2, men det er ikke så vannvittig mye bedre enn mange skal ha det til. Og de bildene du linket til TeaRunner er fra gameplay begge, og uansett om bildene fra F3 er litt nedskalert på størrelse, så lyver ikke det bildet viser. Grafikken blir ikke dårligere om du nedskalerer et bilde i ren størrelse.
+1
Bra kommentar.
Ikke engang på gamereactor slipper man unna den uendelige smacktalken om hvilket spill som er best. Hver tredje artikkel på N4G.com handler jo om dette. Er faans lei av dette nå. Syns det var litt artig i starten(da demoen til Forza kom ut) at PS3 fanboys (ikke at noen av dere her nødvendigvis er det) begynte å fyre opp GT5 for å dra oppmerksomheten mot det, og samtidig si hvor sterkt de mislikde F3.
rologue, og identisk ut med Forza 2.
Akkurat nå ligger det så mye flamebait og dårlige sammenligninger ute på den siden at det er rent umulig å få med seg noe som helst saklig. Burde nesten forvente meg det når N4G er en ganske så PS3 fanboy basert nettside.
Det toppet seg sist uke da brukere på siden SonyDefenceForce.com(latterlig nok at det finns en slik side) la ut håndplukkede dårlige bilder av forza 3 i sammenligning med Forza 2 hvor det nesten så identisk ut. Med håndplukket mener jeg at de først har funnet de verste bildene de fant i Forza 3 og at på til nedskalerte og reformaterte bildene så de så skikkelig ille ut. Siden ble de samme bildene brukt av flere sider(som igjen ente opp på N4G) på nettet som billig flamebait.
Og nå virker det nesten som at PS3 fanboys har klart å borre inn i hjernen på resten av nettforum-verden at:
1. Forza 3 er et elendig arkade-racing spill
2. Forza 3 ser verre ut enn GT5
3. Forza 3 har elendig gameplay siden det ikke har like mange biler(noe som selvfølgelig er helt ute av sammenhengen).
4. Forza 3 sin fysikk og kjørefølelse er helt på tryne og urealistisk.
5. GT5 ER (merk: presens) mye bedre enn Forza 3.
6. Forza 3 er egentlig Forza 2.1
7. "Kun" 8-bils racing gjør gameplayet kjedelig/dårlig i forhold til GT5's lovede 16-bils løp.
8. Når Forza 3 får karakter 9.5 (19/20) av OXM Frankrike skal man egentlig dele karakteren på 3 for å finne den egentlige scoren(pga at xbox spill alltid får høyere score enn ps3 og at et offesiellt xbox magazine alltid scorer høyere enn andre)
9. Til og med GTPSP, for PSP, har bedre grafikk enn Forza 3.
10. Forza 3 er latterlig fordi man får en bonusdic med 100 biler på som ikke fikk plass på orginal discen. (Denne discen trengs forøvrig bare å installeres på HDD din en gang)
Jeg kan jo selvfølgelig velge å tro på alt dette. Jeg er på ingen måter en xbox fanboy btw. Men alt det som er nevnt ovenfor er rent idioti! Tullprat! Hvorfor? Fordi ingen av spillene, hverken GT5 eller Forza 3, er kommet ut ennå! Selvfølgelig kan det hende at Forza3 blir elendig. Men å sammenligne det med GT5,, et spill som ikke kommer ut før i mars 2010 e jo helt sinnsykt!!
Sett dette før?
http://www.sonydefenseforce.com/2009/10/02/forza-2-vs-forza-3/
Det er fordi gamereactor selv postet disse bildene som opprinnelig stammer fro sonydefenceforce.com. Dette er hva jeg mente om håndplukkede og nedskallerte bilder. På tide å sjekke kildene gamereactor?
Kanskje litt dumt å ta ut min irritasjon på gamereactor. Men å si ifra på N4G er som å trygle om negative kommentarer. Og bare så det er klart: GT5 kan gjerne bli verdens beste racingspill. Det har jeg ingenting imot. Men at man skal disse Forza 3 på den måten som foregår nå er bare lavmål. det har ingen mål og mening. Velger å vente til spillene faktisk er ute før å bedømme.
Jeg ser at du elsker å citere The Heretic
Såklart setter jeg det litt på spissen for å få frem poenget. Det er ikke rent sjelden jeg kommer over innlegg hvor du kritiserer et Xbox 360 spill, og fremhever et PS3 spill som mye bedre.
Deg om det. Bilene i GT5: Prologue ser ut som et halvveis ut som om de er laget av plast. Forza 3 har mye mer refleksjoner på bilene sine, og mye mer av omgivelsene blir reflektert. Bilene ser også bedre ut på GT5 enn GT5: P.
Forza ser helt klart mer realistisk ut grafikkmessig og det er flott å se på.
Hva mener du at jeg kommer hver gang noen skriver det? For det første gjør jeg ikke det.
Pluss GT bilene ser bedre ut en Forza sine, vist du ser på kanter og diverse.
Har selv spilt Forza 3 og synes bilene ikke så bra ut på spillet men det gjør de på GT 5P
Du kunne like så godt kjørt i fullstendig svarte omgivelser da, med en helt hvit vei, så lenge bilene ser bra ut? Det er da alltid et pluss at omgivelsene ser bra ut, og hadde jeg sagt at omgivelsene i GT5: P hadde sett bedre ut enn Forza 3, så hadde du ikke skrevet noe som helst. Du som tydeligvis er så opptatt av grafikk burde da være opptatt av omgivelsene rundt bilen også.
Hva er vitsen med å komme med kilder på det? Jeg har både Forza 3 demoen og GT5: P og vet utmerket godt at bilene i Forza 3 ser lekre ut. Eller mener du at kildene dine overstyrer mitt eget syn?
Trodde jeg hadde gjort ferdig diskusjonen med bordello, men du klarte selvfølgelig ikke dy deg. Hver gang noen kritiserer et PlayStation-spill eller skriver at et Xbox 360-spill ser like bra ut eller bedre, kommer du inn i bildet med helt usakelige argumenter. Det hjelper ikke vet du, og jeg har ikke skrevet at Forza 3 ser bedre ut enn GT5, så den "GT5 kommer til å eie Forza 3 azz"-attituden din bidrar ikke stort til diskusjonen.
Synes Forza 2 har bedre GFX enn 3'ern
.
@The Heretic:
Jeg bryr meg ikke så mye om detaljene rundt i verden. DET ER BILENE som skal ha super grafikk og det er det folk mest bryr seg om. Kjører du bil fort er det ingen som bryr seg om detaljene rundt ettersom du må neste stoppe for å se nøye på de.
Uansett er GT5P 2,5 år gammelt og vent til GT 5 kommer uten den P på det kommer til å eie Forza 3.
Pluss Forza 3 hadde dårlig kvalitet på bilene i spillet så som den MINI og se mer her:
http://www.gameswire.net/comparisons/forza-motorsport-3-vs-gra
n-turismo-5-prologue-comparison_31.html
Forza er nok det beste
sammenlign med pc utgaven av shift, så må nok forza se seg slått
Var dette ett lurespørsmål?
Grafikken i demoen til shift var møkk i forhold til forza 3.
@The Heretic
Jupp, og selv om jeg er veldig opptatt av gfx så er det gameplay som teller mest uansett, antall baner, modes, online gameplay, etc. etc.. fun factor, hvor godt hele pakken henger samen til syvende og sist.
Det kan godt hende du har rett i det. Personlig har ikke jeg lagt merke til om det ene spillet har bedre anti-aliasing enn det andre, men jeg synes nå begge spillene som mye mer smooth ut in-game enn de gjør på bildene. Derfor synes jeg nesten bilder alltid blir dårligere enn slik det faktisk er når man spiller.
The Heretic, ok, jeg er forsåvidt enig, det er ikke noen tvil om at Forza 3 er mere detaljert. Jeg har jo ikke sagt noe annet heller, jeg plasserte både Forza 3 og GT5 Prologue på 3. plass i topp 5 lista mi. Og jeg har jo skrevet der "(GT5p har bedre bilmodeller, Forza 3 har mere detaljerte omgivelser)" og ut i fra det jeg har sett så og som Gameswire skriver så ser GT5p mere smooth ut, F3 ser ganske hakkete ut i forhold til GT5p, da mener jeg ikke frame rate bare så det er klart.
Da mener jeg sånn somForza 3 ser ut her: http://images.gamersyde.com/image_forza_motorsport_3-11621-1
856_0012.jpg
GT5 Prologue:
http://www.gamespot.com/ps3/driving/granturismo5prologue/imag
es/0/67/?full_size=1
http://news.softpedia.com/images/extra/GAMES/large/granturismo
5scr_005-large.jpg
Det var ikke artikkelen jeg siktet til, men nettopp det bilden som fyren sammenligner. Han har et poeng, og det støtter jeg. Han mener ganske klart i bildet at Forza 3 har mer detaljer, og detaljene er mer detaljerte. Mens Prologue f eks har lite detaljerte 2D trær, har Forza 3 mye mer komplekse bilder av trærne. Jeg har Prologue, og spilt demoen av Forza 3 utallige ganger, og dette er noe jeg har lagt merke til med egne øyne. Forza 3 ER mer detaljert, og det er derfor spillet rent visuelt henger litt etter, nettopp fordi teknologien ikke har kommet såpass langt at Forza 3 både kan ute utrolige detaljer, og like "realistisk" grafikk som GT5, eller Prologen.
Nå er det uansett ikke GT5 jeg sammenligner med. Det får sikkert bedre grafikk enn Forza 3 uansett, men Forza 3 er fortsatt ikke dårligere grafisk en GT5: Prologue.
The Heretic, du har lest artiklen eller? Det er ganske utrolig at Forza 3 blir sammenlignet med 2,5 år gamle GT5 Prologue, og Gameswire mener at GT5 Prologue faktisk ser bedre ut, mens en av leserene som har sendt inn et bilde med notater på mener noe annet, det er det de publiserer i denne artiklen.
GT5 som kommer i Japan i mars neste år er i en helt annen klasse jo. ;)
Husk at det er forskjell på 2,5 år gamle porlogue og den som kommer i 2010.
Edit:
Heretic, leste du dette eller?
http://www.gameswire.net/comparisons/forza-motorsport-3-vs-gra
n-turismo-5-prologue-comparison_31.html
"The colours are much more subtle, and the shading and lighting gives Prologue's cars a smoother and more realistic appearance. Even the driver modelling and animation is better in Prologue - even though this doesn't quite come through in the shots.
What's also clear when seeing both in motion is how much smoother Prologue is. Everything in Forza 3 is much more jagged than Prologue, to the point where some shimmering can be noticed in the 360 game."
Det har vi alle, men sett fra gameplay så gruser ikke GT5 Forza 3. Det er ikke snakk om et revolusjonært steg mellom de to grafisk.
http://www.gameswire.net/screenshots/forza-motorsport-3-better-t
han-gt5p-after-all_179.html
Som jeg har sagt flere ganger, så er Forza Motorsport 3 mer detaljert med tanke på teksturene. GT5: Prologue ser ikke bedre ut på noen måte, spillet har såpass få detaljer at grafikken ikke blir særlig troverdig.
The Heretic: Jeg har sett gameplay fra GT5.