Norsk
Gamereactor
artikler
Guild Wars 2

Guild Wars 2 Warrior-klassen

Vi kikker nærmere på Warrior-klassen i det kommende nettrollespillet Guild Wars 2, og tar i tillegg for oss spillets nye trait-system.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Klasser er et fast element i nærmest alle rollespill med respekt for seg selv, og Guild Wars 2 er intet unntak - selv om de bruker ordet "professions" i stedet for "classes" når de beskriver dem. Warrior-klassen fra det første spillet vender tilbake i ny form i Guild Wars 2, og den har fått en rekke nye evner og muligheter å rutte med.

En av de primære spillmekanikkene for Warriors er Adrenaline, og de som har spilt World of Warcraft kjenner nok konseptet fra før. Krigerens mengde av Adrenaline starter på null, men stiger etter hvert som man dæljer løs på fiender. Jo mer adrenalin man har, jo mer skade gjør angrepene. Hver våpentype har i tillegg et såkalt burst-angrep som bruker Adrenaline når det aktiveres. Jo mer Adrenaline, jo kraftigere effekt. Noen burst-angrep gjør bare skade, mens andre gir forskjellige styrkende eller svekkende effekter.

Man kan velge mellom en rekke forskjellige våpen som direkte virker inn på spillestilen. Utstyrt med sverd blir krigeren rask og bevegelig, og han kan hoppe frem og tilbake mellom fiendene. Med hammeren kan han utføre områdeangrep som ryster motstanderne, og med klubben kan han gjøre angrep som setter fienden ut av spill for en liten periode samtidig som de blir ekstra mottakelige for skade.

Guild Wars 2
Dette er en annonse:

En annen evne som World of Warcraft-spillere nok vil kjenne seg igjen i er shouts. Det er evner som påvirker store områder og kan gi bonuser til allierte eller svekker fienden. Et eksempel er On My Mark som senker verdiene i fiendens rustning og markerer ham for de andre spillerene.

Warrior-klassen kan også finne frem bannere som gir bonuser til laget. De kan enten bæres rundt eller settes i bakken for å gi bonuser til et bestemt område og lar krigeren fortsette å kjempe. Man har for eksempel Banner of Courage som øker fysisk skade for alle allierte i nærheten.

Chains er et annet nytt konsept. Her kombineres tre evner i samme skill-slot og blir aktivert i rekkefølge så sant man treffer motstanderen. Om man for eksempel bruker sverd kan angrepene Sever Artery, Gash og Final Thrust alle samles på én og samme knapp, slik at man automatisk aktiverer dem i rekkefølge. Samtidig får man tre angrep til prisen av én.

Charge Skills er angrep som lades opp jo lenger man holder nede knappen. Utstyrt med en klubbe kan krigeren for eksempel utføre Obliterate, et angrep som kan lades opp til fire nivåer hvor hvert nivå øker skadeutdelingen betraktelig.

Dette er en annonse:
Guild Wars 2

Som med andre klasser kan Warriors bære to forskjellige sett med våpen. Han kan skifte mellom disse i kamp, noe som fører til en kort nedkjølingstid hvor visse angrep ikke kan benyttes. Denne ventetiden kan reduseres ved å benytte Weapon Master, en trait som gjør ham i stand til å raskt bytte våpen.

Men la oss forklare hva traits er for noe. Det er et nytt system i Guild Wars 2 som ytterligere utvider mulighetene for å tilpasse figuren sin til foretrukket spillestil, og de inngår sammen med talenter og attributter. Hver klasse kan velge mellom rundt 100 forskjellige traitss, noe som er langt flere enn man kan bruke av gangen. Mulighetene for å eksperimentere og tilpasse er med andre ord enorme.

Noen traits er knyttet til våpen, mens andre er knyttet til spesifikke klasser. Våpen-traits kan ha forskjellige effekter, som for eksempel å øke skaden et spesielt angrep gjør, eller øke sjansen for et spesielt godt treff med et annet. Klassespesifiserte traits er inndelt i linjer, for Warrior-klassen er det to å velge mellom - Power og Tactics. Power-traits kan øke skade og andre kamprelaterte attributter, mens Tactics kan for eksempel øke antallet fiender som blir svekket av shouts, forlenge varigheten av bannere eller forkorte ventetiden etter våpenbytte.

Guild Wars 2

For å få tilgang på et trait må man først klare en spesifikk utfordring. Det kan være å beseire en legendarisk sverdmester eller finne en mystisk, gammel bok med magiformler. Når man først får tilgang på et trait har man det for alltid. Så lenge man ikke er i kamp kan man fritt skifte ut traits uten at det koster no. Derfor kan man fritt eksperimentere for å finne ut hvilke som passer best uten å måtte tenke på å reise til en by og betale i dyre dommer for en liten justering.

Vi har slått av en prat med Eric Flannum, lead designer på Guild Wars 2, om Warrior-klassen og evnene dens.

Mange av krigerklassens konsepter er lett gjenkjennelige for World of Warcraft-spillere. Er det en bevisst beslutning for å gjøre overgangen enklere for overhoppere?
- Neida. Disse er alle egenskaper Warrior-klassen hadde i det første Guild Wars. Vi fortsetter rett og slett bare Warrior-tradisjonen i Guild Wars 2. Jeg tror de grunnleggende konseptene som Adrenaline, stances og shouts går helt tilbake til de opprinnelige penn-og-papir-rollespillene. Det er implementeringen av disse som virkelig betyr noe. For eksempel bruker både WoW og det første Guild Wars Adrenaline som en slags prismekanikk som gjorde at visse Warrior-angrep ikke var tilgjengelige i begynnelsen av kampen. Vi fant ut at dette gjorde kampene ganske kjedelige for Warriors, og vi endret derfor Adrenaline-mekanikken til å åpne for flere muligheter i løpet av kampen i stedet for å begrense dem i starten.

Guild Wars 2

I mange andre nettrollespill er spillerne avhengige av hjemmelagde makroer for å oppnå noe i nærheten av funksjonaliteten i Chain-systemet deres. Å lage makroer kan virke avskrekkende på mange nybegynnere. Kom dere opp med Chain-systemet for å gjøre spillet mer tilgjengelig?
- Det er definitivt ett av målene våre at spillere ikke skal føle seg avhengige av makroer for å kunne henge med, både i PvP og PvE. Vi har designet mange av systemene med akkurat det i tankene.

Guild Wars 2

Av det vi har sett fra Warrior-klassen foreløpig, ser det ut til at det er først og fremst skadeutdeling som er hovedoppgaven. Kan han tanke også, eller er han der kun for å dele ut skade? Er tanking i det hele tatt et konsept i Guild Wars 2?
- Klassene våre er mye mer fleksible enn de man finner i andre spill. Hvis man skulle analysere de man finner i andre nettrollespill og bedømme dem ut fra skade, offensiv støtte, defensiv støtte og overlevelsesevne, vi nok de fleste spill balansere ting slik at klassene har en veldig høy poengsum i én eller to kategorier, og nesten ingen i resten. I Guild Wars 2 har vi designet klassene slik at ingen av dem scorer null poeng i noen av kategoriene, men snarere spesialiserer seg i noen av dem. I tillegg er det, på grunn av måten skill- og trait-systemene fungerer, absolutt mulig å lage en figur som fokuserer på et område hvor de tradisjonelt er svake. Warrior er for eksempel fokusert på skade og overlevelse, men med den rette kombinasjonen av traits, utility skills og våpen kan han fungere svært godt som offensiv støtte.

Hvis man definerer tanking som evnen til å absorbere skade for sine lagkamerater, har vi tanking i Guild Wars 2. Et eksempel er prosjektilsystemet vårt. Når et prosjektil blir skutt mot en spiller, vil det treffe det som står først i dets bane. Hvis en Warrior ønsker å beskytte en lagkamerat mot skudd, trenger han bare stille seg mellom kompisen og angriperen. Og hvis han er en smart Warrior, tar han med seg et skjold han bruker til å blokkere skuddet med.

HQ

Relaterte tekster

Guild Wars 2Score

Guild Wars 2

ANMELDELSE. Skrevet av Jostein Holmgren

ArenaNet tar et oppgjør med de etablerte sannhetene i MMO-sjangeren, og leverer den beste sosiale opplevelsen i et rollespill til dags dato...



Loading next content