Hvorfor er det interessant?
Id Software er ikke kjent for å lage store spill med åpne miljøer, og korridorforsering a la Doom og Quake er gode eksempler på deres forkjærlighet til den litt trange, paranoide følelsen som kan stresse den mest garvede spiller. I den anledning har Rage fått implementert en splitter ny grafikkmotor kalt Id Tech 5, som spiller videre på teknologien i Doom III. Nøkkelord denne gangen er Megatextures, en teknologi som går ut på å male store teksturer utover enorme områder, snarere enn å bygge opp landskapet som et lappeteppe. Fokuset på historie er også større, noe vi ikke er vant med fra disse gutta.
Hvor foregår det?
Den siste tiden har det vært mystisk populært med post-apokalyptiske settinger, og Rage slenger seg for alvor på denne bølgen. Universet vi blir kastet inn i er en undergangshistorie med mutanter og landeveisrøvere rundt enhver krinkelkrok, og som menneskelig overlevende surrer du rundt i villmarken på jakt etter valuta og svar. Hele verdenen er en støvete ødemark uten særlig mye vegetasjon (dømt utifra det vi har sett hittil), så da er det jo nesten rett og rimelig at spilleren får tilgang på en terrengbil for effektiv transport.
Så det blir bilkjøring?
Ja, det stemmer. Bilkjøring er et stort fokusområde i Rage, noe som er essensielt med tanke på størrelsesordenen i universet. Det å farte rundt i de skitne omgivelsene med en robust terrengbil er imidlertid ingen dans på roser, og det vil oppstå situasjoner der banditter bak rattet prøver seg på spilleren med sine egne spesialtilpassede traller. Vibrasjonene fra kultfilmen Mad Max florerer; her kan man meske seg i en stemning der blod, sand og store våpen går hånd i hånd. Hvis du blir bedt om å komme deg fra A til Å er det ikke usannsynlig at det blir en voldsom avstikker ved en bokstav i mellom, for bilkampene kan bli virkelig hektiske.
Hvorfor er grafikken så viktig i dette spillet?
Med enorme områder i høyoppløste teksturer er det en sann fryd å ferdes i spillets majestetisk utformede knauser og klipper, som med sine myke skygger og skarpe lyssetting legger an tonen for et særs innbydende univers. Her får man virkelig lyst til å sette kuler i både lår og panne på sleipe mutanter. Med en artig boomerangkniv skal du heller ikke se bort ifra at et og annet hode vil rulle langs landeveien. Brutalt!
Teknisk tung grafikk har alltid vært viktig for Id Software, og deres nyeste spill beviser nok en gang at disse gutta vet å verdsette det visuelle. Heldigvis har de tenkt på mer enn grafikk i sitt nyeste prosjekt, og med et innholdsrikt univers og høyoktan action skal vi ikke se bort ifra at Rage blir et av neste års aller største utgivelser.