Norsk
Gamereactor
artikler
Duke Nukem Forever

Duke Nukem Forever - del 2

Vi fortsetter historien om 3D Realms og deres utvikling av Duke Nukem Forever.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

3D Realms bekreftet deres nyeste spill den 28. april i 1997, da de også proklamerte at det ville stå ferdig året etter. Denne gang valgte de nemlig å kjøpe grafikkmotoren fra et annet firma, noe de anså som en enorm tidsbesparelse. De bestemte seg for Id Softwares Quake 2-motor, og skal vi tro ryktene måtte de punge ut astronomiske $500 000 for lisensen. I tillegg hadde Broussard og Scott Miller, grunnleggerne av Apogee/3D Realms, bestemt seg for å finansiere utviklingen selv for å få mest mulig kontroll over prosessen.

Den første videoen av Duke Nukem Forever kom under E3-messen i 1998, da alt så ut til å gå som smurt. I etterkant av messen foreslo en av programmererne å bytte til Epics Unreal-grafikkmotor, siden spillets planlagte åpne arealer ble vanskeliggjort med Quake 2-teknologien. Byttet av grafikkmotor ble en realitet, som til tross for Broussards garanti om en måneds forsinkelse kostet utvikleren mye mer tid. Programmerer Chris Hargrove uttalte nemlig i ettertid at grafikkmotorskiftet førte dem tilbake til startstreken.

I 1999 begynte publikum for alvor å bekymre seg for Duke Nukem Forever, da det fremdeles ikke var å finne i butikkene. Hovedårsaken bak forsinkelsene ble forklart i et intervju med magasinet Wired, da det viste seg at Broussard manglet forståelse for spillutvikling. I tillegg var han manisk opptatt av å implementere elementer han hadde sett i andre spill i Duke Nukem Forever, som satte utviklingen på en endeløs kurs uten mål og mening.

Duke Nukem Forever
Dette er en annonse:

I løpet av 1999 viste det seg at GT Interactive, som var utgiveren for Duke Nukem Forever, led av regnskapsproblemer. Firmaet bestemte seg dermed for å selge Duke rettighetene til Gathering of Developers (GOD Games) i 2000. I mellomtiden hadde de byttet grafisk plattform for andre gang, og opererte nå med Unreal Tournament-grafikkmotoren.

Det skulle gå tre år før offentligheten fikk se mer av Duke Nukem Forever. På E3 i 2001 hadde utviklerne klargjort en heseblesende video av det de hadde i vente, som satte alle tvilende sjeler i skammekroken. De viste et spill med ufattelig høyt tempo, vanvittige scenarioer og en avsindig vakker grafikk. Utviklerne fikk nye krefter etter de positive reaksjonene på videoen, men det hjalp fint lite da GOD Games ble kjøpt opp av Take-Two Interactive. Dukes skjebne var igjen på ville veier, og skepsisen vendte tilbake.

Duke Nukem Forever

Det viste seg imidlertid at Take-Two var mer resultatorienterte enn de tidligere utviklerne. De forstod seg ikke på de mange forsinkelsene, og var mindre begeistret for Broussards standardsvar. "Det kommer når det er ferdig" ble ikke akseptert lenger, og da Take-Two-høvding Jeffrey Lapin kunngjorde at spillet ikke rakk en 2003-lansering begynte Broussard for alvor å kvesse klørne. Han uttalte som følger: "Take-Two bør holde kjeft... Vi gidder ikke forholde oss til deres begrensninger, som bare er satt av deres aksjeverdi". Krigen mellom utvikler og utgiver var åpenbar, og Duke Nukem Forever stod igjen i en sårbar posisjon.

Dette er en annonse:

Nye rykter om endret grafikkteknologi oppstod i 2004. Gamespot meldte at 3D Realms hadde byttet til Doom 3-motoren, noe Broussard nektet å kommentere. Det hjalp ikke at Duke Nukem Forever glimret med sitt fravær under E3-messen i 2005, som 3D Realms brukte til å promotere det utgivelsesklare Prey.

Duke Nukem Forever

I 2006 kom nye livstegn fra Broussard, som uttalte at de var ferdige med spillets essensielle elementer. Det eneste som gjenstod var å pusle sammen delene og gjøre dem morsomme. Likevel bestemte Take-Two seg for å skjære ned bonusen de lovte 3D Realms. Utgiveren tilbød likevel å betale 500 000$ om spillet kom innen utgangen av 2006, noe Broussard latterliggjorde med beskjed om at han aldri ville gi ut et spill før det var ferdig.

I tiden som fulgte begynte flere ansatte å gradvis forlate 3D Realms. Den lange utviklingstiden, samt bonusavtalen, som ble regulert av salgstallene, gjorde arbeiderne usikre. Men utvikleren klarte likevel å huke tak i kreativ leder Raphael van Lierop, som ble overrasket over hvor mye som faktisk var ferdig. Han trodde spillet kunne utgis samme år og samtidig overgå alle sine konkurrenter i sjangeren, og videreførte sine tanker til Broussard. Han fnøs av anslaget, og estimerte en utviklingstid på to år til.

Etter å ha tatt 20 millioner dollar fra egen lomme antok mange at Duke Nukem Forever ville gis ut i 2008. Men de visste ingenting om den stramme økonomien. De hadde ikke flere ressurser å ta av, og søkte om et lån på seks millioner dollar fra Take-Two for å ferdiggjøre spillet. Utgiveren stilte seg på bakbena, og foreslo en utbetaling på 2.5 millioner dollar til utviklingen og 2.5 til når spillet stod ferdig. Broussard ble rasende, og stoppet arbeidet med spillet den 6. Mai i 2009.

Duke Nukem Forever

Utgiveren svarte med å sparke hele personalet som hadde jobbet med Duke Nukem Forever, og rettssakene mellom Take-Two og 3D Realms opptok alle retssaler. Take-Two mente de eide lisensen, og at utvikleren skyldte dem 12 millioner dollar for noe de aldri utviklet. Samtidig indikerte Scott Miller at utviklingen ikke stod stille selv om den opprinnelige utvikleren var borte.

Den 11. juni i år kom det frem at 3D Realms og Take-Two hadde løst sine problemer og at utviklingen hadde fortsatt bak lukkede dører. Triptych Games stod ansvarlige for gladnyheten, som bestod av ni tidligere 3D Realms-medarbeidere som hadde jobbet med spillet hjemmefra i håp om å ferdigstille prosjektet. I mellomtiden tok 3D Realms kontakt med Gearbox Software, som ble ledet av tidligere 3D Realms-veteran Randy Pitchford.

Duke Nukem Forever

Gearbox Software stilte seg villige til å hjelpe til med ferdiggjørelsen av et så godt som ferdig spill, i tillegg til å organisere eventuelle konsollversjoner. Triptych Games-laget ble med i utregningen, og Gearbox Software gikk strake veien til 2K Games i håp om å få dem til å utgi spillet.

Duke Nukem Forever ble som kjent fremvist under PAX-messen i år. Det var til og med spillbart, som indikerte at spillet faktisk kan bli utgitt i starten av 2011. Om dette er starten på enda et tiår med dansing rundt ripsbusken vites ikke, men med gutta i Gearbox Software bak seg har vi vanskelig for å tro at historien gjentar seg selv.

Relaterte tekster

Duke Nukem ForeverScore

Duke Nukem Forever

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Det har tatt fjorten år for Duke å gjøre sitt storslagne comeback. Var det verdt den enorme ventetiden? Vi har testet spillet og lar hammeren falle...

0
Duke Nukem-cosplay som imponerer

Duke Nukem-cosplay som imponerer

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Leobane Cosplay vet virkelig hva han driver med når det kommer til kle seg ut som diverse kjente film- og spillfigurer. Fotografen Julien Gokuj er ikke noe dårligere, og...



Loading next content