Norsk
Gamereactor
artikler
Sonic Generations

Vi spiller Sonic Generations

Viktor dro til Barcelona for å feire 20-årsdagen til et av verdens største spillikoner. Han har spilt Sonic Generations, og snakket med en av verdens mest elskede og hatede spillutviklere.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Tyve år har gått siden det blå pinnsvinet gjorde sitt inntog i bransjen. Han begynte sin karriere med en rekke utrolig populære og fantastiske Mega Drive-spill, men har i etterkant levert en bråte spill med laber kvalitet. Da jeg møtte Takashi Iizuka, Sonics adoptivpappa, under krabatens 20-årsfeiring i Barcelona, visste jeg ikke om jeg ville slå eller klemme ham.

Iizuka-san tok over roret for Sonic Team etter Yuji Naka, og har i prinsipp vært hovedansvarlig for alle Sonic-spill fra og med Sonic Adventure. Han er altså ansvarlig for elendige titler som Sonic Heroes, Sonic Unleashed og Shadow the Hedgehog, mens han også har definert hele undertegnedes spillbarndom med Dreamcast-perlen Sonic Adventure.

Sonic Generations

Iizuka kan trøste seg med at ingen Sonic-spill har floppet økonomisk. Men det endrer ikke den ubønnhørlig dårlige mottagelsen de har fått fra fans og spillpresse, som anklagde Sonic Team og Sega for å melke lisensen til blods. Man snakket vel og lenge om en såkalt "Sonic cycle", som viste hvordan fansens håp visnet hen hver gang et nytt Sonic-spill kom. Dette har vært tilfellet siden starten av 2000-tallet, og til slutt ble fansen lei. Sonic som de kjente ham var borte. De hadde gitt opp alt håp om hans tilbakekomst.

Dette er en annonse:

Men iløpet av forrige halvår skjedde det noe. Fansen var misfornøyde med det banale Sonic the Hedgehog 4: Episode 1, og det hadde de all rett til å være. Men det de ikke visste var at et barnevennlig spill med pinnsvinet i hovedrollen kokte i kulissene. Sonic Colours. Et bra Sonic-spill, som signaliserte at noe nytt var i vente. Det var på ingen måte et fantastisk spill, men det var mer enn godkjent. Og det i seg selv er en oppgave Sonic Team bør få honnør for. Aner vi en forandring i vinden?

Idet Izuka-san går opp på scenen i Barcelona med Sonics merkevaresjef, David Corless, sørger de for å høyne forventningene våre.

- Dette er et briljant Sonic-spill, og for å bevise dette skal dere få spille det i dag, får vi fortalt.

Sonic Generations
Dette er en annonse:

Det høres kanskje ikke stort ut, men pressen får sjelden spille noe første gang de viser det frem. Sonic Team er dog sikre i sin sak med Sonic Generations. De vet at de ruger på noe godt. De vet også at de må bevise dette for en kritikerhær som har ledd av Sega-maskoten siden starten av 2000-tallet. Men når jeg får kontrolleren i hånda så føler jeg det. Dette spillet kan definitivt bli det beste Sonic-spillet siden Adventure.

Sonic Generations er en oppsummering av pinnsvinets karriere så langt. Et spill som blander gammelt med nytt, som ikke er redd for å besøke utallige nostalgiske kamre for å ringe inn sitt 20-årsjubileum. Historien omhandler Sonics nye nemesis, som har revet universets forholde til tid og rom i fillebiter. Dette vil si at sonene og verdenene fra tidligere Sonic-utgivelser er spredd for vinden, og at tiden som helhet holder på å ødelegges for alltid. Men den ondskapsfulle fienden har ikke oddsen i sin favør - han har nemlig to stykker Sonic å bekjempe. Den klassiske Sonic fra Mega Drive-tiden og den moderne Sonic fra Dreamcast til i dag. De jobber sammen i Sonic Generations for å redde tid og rom ved å løpe gjennom 20 år av maskotens historie.

Sonic Generations

På spørsmål om hvem som står bak historien forklarer Iizuka at Sonic Colours-forfatterne Ken Pontac og Warren Graff er ansvarlige. Tidligere har de laget manuset til Madworld, men de er best kjent for den umåtelig populære nettserien Happy Tree Friends (nusselige skogsdyr med voldelige tendenser). Det lover altså veldig godt, spesielt med tanke på hvor smart og morsomt Sonic Colours-manuset var. Selv om manuset som helhet hviler i passasjervognen i forhold til spilloppsettet er det mye potensiale å hente her. Det minner nesten litt om Epic Mickey, og jeg håper Sonic Team gir oss mulighet til å utforske denne verdenen.

Selve spillmekanikken i Sonic Generations er oppdelt i klassiske Sonic og moderne Sonic, som har forskjellig spillestil i sine baner. Klassiske Sonic spiller gjennom dem på tradisjonelt 2D-nivå, og kontrolleres enkelt med styrekorset og en knapp. Moderne Sonic spilles som en oppdatert versjon av Sonic Colours, og blander 2D- og 3D-miljøer. Under pressemøtet får vi prøve pinnsvinene i en nytolkning av den største baneklassikeren av dem alle, altså Green Hill Zone.

Sonic Generations

Selv om jeg føler meg hjemme med 2D-Sonic har Sonic Team en stor oppgave i å leve opp til de ikoniske Mega Drive-spillene. Likevel føles det mer riktig enn feil, og utvikleren har endelig innsett hvor viktig pinball-fysikken er. Den gir farten og plattformbrettene en naturlig følsomhet vi ikke så i retroflørten Sonic the Hedgehog 4: Episode 1. Det var ikke like interessant når Sonic kunne feste seg til loddrette vegger og looper uproblematisk.

I Sonic Generations får vi i en mer tyngde og bedre bevegelsesmotorikk, som gjør kontrollerne mer responsive. I tillegg blir spillet mye morsommere. Dessverre har fysikken sine problemer, som er litt for følsom i de filmatiske partiene av brettene. Det minner mer om et selvspillende piano. Misforstå meg rett, det er for det meste veldig morsomt, men det er dumt at Sonic Team ikke har gjort mer med disse partiene enn å la oss tilte styrestikka til høyre.

3D-modusen med den moderne Sonic fremstår dermed som det beste alternativet i Sonic Generations. Variasjonsnivået er større, og vi har bedre kontroll over pinnsvinet siden spillet i prinsipp styrer seg selv. Brettdesignet er like vanntett som i Sonic Colours. Det er finpolert i alle ledd, og de vanlige problemene med Sonic-spillene er så godt som borte. I stedet får vi elegante designløsninger som gjør spillingen til en lek.

Sonic Generations

En av de største nyhetene er introduksjonen av drifteknappen, som kan brukes for å sladde gjennom kurvene i 3D-modusen. Sonic spinner som en uregjerlig ball, og med ett forvandles spillet til arkaderacing i stil med Outrun 2 SP. Det fungerer helt utrolig bra. Den tidvis overfølsomme kontrolleren er borte, og jeg gjenvinner min kontroll over Sonic. Jeg håper Sonic Team gjør mye med sladdefunksjonen, fremfor å la den bli et verktøy for de spillerne som bryr seg om rundetidene. Faktum er at sladdingen er det beste som har skjedd med pinnsvinet siden han entret den tredje dimensjonen.

Sonic Generations

Selv om brettene hovedsakelig vil bestå av nytolkninger av klassiske Sonic-baner er alt på det tekniske området oppdatert. Sonic Generations har knallgod fargebruk, og bruker alt det grafiske potensialet i Playstation 3 og Xbox 360. Dette gjelder til og med når du spiller i 2D med klassiske Sonic. Dybdefokuset og detaljrikdommen er enestående, mens brettene byr på elegante kameraskiftinger og fartseffekter. Fartsfølelsen er konstant, uavhengig av hvilken Sonic du bruker. Jo mer fart, jo raskere svinner Green Hill Zone-musikken hen, mens grafikken faller vekk for å innbille oss om at det går raskt i svingene.

Sonic Generations

Iizuka har følgende å si om Sonics fanskare:

- Tja. Han er jo en underdog . Selv om han har kjempet mot Mario har han alltid vært underlegen, og flertallet vil derfor se ham vinne. Men egentlig er ikke dette noe jeg kan besvare. Folk ser så mye forskjellig i Sonic, og han finnes i så mange unike former at han har nye definisjoner fra fan til fan. På sett og vis er det de som skaper Sonic for tiden, og vår oppgave er å realisere deres forventninger i våre spill. Det er dette vi vil gjøre med 20-årsjubileumet. Vi sier at vi aldri ville vært her uten dem.

Den lille smakebiten jeg fikk av Sonic Generations i Barcelona oppsummerte på mange måter mitt forhold til spillet og figuren i de siste 20 årene. Hatkjærlighet. Jeg ble forbannet og småforelsket på samme tid.

Sonic Generations

Forbannet fordi Sonic Team er redde for nye ting. 20-årsjubileumet består for det meste av klassiske brett i nytolket drakt. Men jeg er forelsket også. Dette er et Sonic-spill som for første gang på lenge vekker følelser og noe som minner om spilleglede. Til og med når jeg holder i kontrolleren.

Sonic Generations

Relaterte tekster

Sonic GenerationsScore

Sonic Generations

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Guanio

To generasjoner med Sonic kolliderer og snubler i beina på hverandre. Sega leverer en fartsfylt og uoversiktlig plattformsmørje...



Loading next content