Norsk
Gamereactor
artikler
FIFA 12

Slik blir Fifa 12

Carsten tok turen over dammen til Vancouver, med eneste hensikt å klemme ut alle viktige detaljer om Fifa 12 i møte med EA Sports. Reisen var ikke forgjeves...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Mannen som har ansvaret for spillbarheten i FIFA 12, Aaron McHardy er nærmest umulig å stoppe når han først setter igang med å snakke om spillserien. Han har selv spilt fotball på høyt nivå, og er særdeles dedikert. Mannen formelig oser av fotball, og han vet godt hva han snakker om - og snakker, det gjør han.

Som journalist trenger man bare å gi ham et stikkord før han raser avsted. Smilet er bredt, vennlig og veldig smittende. Han benytter uhemmet hele kroppen for å understreke og forklare alle nye finesser. Ut av gliset kommer det også lovord om at FIFA 12 er det beste i spillseriens historie.

Han kan glise med god samvittighet. McHardy er nemlig mannen bak essensielle forbedringer de siste årene hva spillbarhet angår. Det er i stor grad disse som har gjort Fifa-merkevaren så sterk at den dominerer markedet for fotballspill. Da Fifa 10 ble lansert, måtte selv ihuga PES-fans anerkjenne dets kvalitet. McHardy er også mannen bak Personality Plus, som ble introdusert i Fifa 11, og det skal vi få mye mer av i årets utgave.

FIFA 12
Dette er en annonse:

Alle spill, uansett kvalitet, blir kritisert for noe, men salgstallene får snakke for seg selv: 11 millioner solgte spill, og en markedsandel på 75% gjør Fifa-serien til det største og mest populære sportspillet i verden.

Fifa møter kravene til kjernespillerne, samtidig som det er åpent for de som kun stikker nesen innom sjangeren av og til.

- Som i alle spill er det en viss læringskurve før man mestrer spillet og kan få glede av dybden. Det medfører at man etterhvert kan spille seg opp gjennom vanskelighetsgradene, utdyper Aaron. Slik blir det også i FIFA 12. Her er det lagt til en god slump med nye mekanikker som setter fokus på timing og taktikk.

- Et problem med de tidligere Fifa-spillene er at vi ikke har klart å gjøre det morsomt å spille forsvar. Når man mister ballen trykker man bare inn forsvarsknappen og jager blindt etter spilleren som har ballen. Det er først når man har kriget ballen tilbake at moroa starter. Dette har vi endret i FIFA 12, hvor målet har vært å gjøre forsvarsspill like gøy som å angripe, forteller McHardy.

Dette er en annonse:
FIFA 12

Revolusjon. Ikke evolusjon.
Med denne overskriften på FIFA 12, menes det at de introduserer en flunkende ny fysikkmotor. EA Sports har jobbet med denne i to år, og selv sier de at det er den største og viktigste forandringen siden Fifa 07. De har altså startet med blanke ark, og årsaken er noe av det Aaron nevner tidligere. Med så høye ambisjoner som de har for spillet, så har systemet gradvis avdekket flere begrensninger enn muligheter.

Det er på tide å konkretisere og se på hvilke endringer og forbedringer EA Sports presenterte for pressen i Vancouver. Som nevnt tidligere, vil det bli endringer i måten man spiller forsvar. EA ga ikke fra seg så mange detaljer, men vi kan slå fast at den gamle måten å forsvare seg på har de fjernet. Det er ikke lenger mulig å låse siktet med forsvarsknappen og kjøre på. Taklinger krever timing, og det krever et høyere fedighetsnivå. Målet er altså å gi spillerne større frihet og bedre spillbarhet.

Angrepspillet har også fått en ansiktsløftning. Tidligere har angrepet lidd av såkalte dødsoner, altså områder hvor det er nærmest umulig å tråkle seg gjennom. Her har de tilført litt kreativitet, slik at angrepspillet skal bli mer variert. Måten man har løst det på, er enda en løpshastighet. Det gjør det mulig å holde ballen nærmere kroppen mens man dribler og skjermer den fra motstanderen. Ved å variere tempoet blir det nå mye lettere å parkere forsvaret, selv foran boksen.

FIFA 12

Personality Plus er oppgradert
En av de største forandringene i Fifa 11 var Personality Plus. Dette bød på en større differansiering blant spillerne. Det var tydeligere forskjell på fysikk, teknikk, utholdenhet med mer. Dessverre var det mest på spillerinformasjonen og rent visuelt den store forskjellen lå. Det var lite i selve spillbarheten som var forbedret. En spiller som Peter Crouch burde jo helt klart ha fordel i hodespillet, men slik ble det vel egentlig ikke.

Personality Plus er nå omdøpt til Pro Player Intelligence, og her skal forskjellene komme tydeligere frem. Crouch er nå mer bevisst på sin høyde, og vil oftere søke å benytte hodet. Hans lagkamerater har også blitt mer tilbøyelige til å spille på hodet hans, samtidig som lange innkast inn i feltet skal søke hans hode i større grad. Dette høres nesten for godt ut til å være sant. Dessverre fikk vi ikke se noen eksempler på dette. Hvis det likevel stemmer at spillerne er bevisste på sine kvaliteter, så kan vi kanskje vinke farvel til spillere som vimser rundt på måfå.

FIFA 12

EA Sports forsøker altså å tillegge spillere og lag en god porsjon intelligens. Bevissthet rundt styrker og svakheter påvirker avgjørelser som blir tatt på banen. En forgreining av denne bevisstheten gjør at stjernespillerne har mulighet til å utføre mye som overgår det normale spillere er i stand til. De beste spillerne har et mye større synsfelt. EA Sports kaller dette vision. Xavi, Kakà og Fabregas er eksempler på spillere som har et mye større synsfelt enn mange andre. På grunn av deres svært gode blikk for spillet, er de i stand til å sende av gårde overraskende pasninger og skudd på mål.

Pro Player Intelligence er dypt integrert i karrieremodusen, hvor ens Virtual Pro stadig utvikler sin bevissthet og sitt synsfelt. Også ved kjøp av nye spillere blir måten laget spiller sammen på forandret. Det er for å tilpasse seg den nye bevisstheten i spillergruppen.

FIFA 12

Sammenstøt og skader
McHardy blir igjen engasjert når vi snakker om dribling, taklinger og skader. De har utviklet det de kaller en ny impact engine som sørger for en bedre flyt i spillet. Denne motoren legger fortløpende inn informasjon på områder og situasjoner. Dette betyr i praksis at kontakt og skader blitt registrert umiddelbart, slik at det påvirker spillet på en mer presis måte. Det vil også minimere grafiske glipper hvor vi tidligere har sett at kroppsdeler glir gjennom hverandre uten å få noen følger.

Med denne presise målingen kan man følge skader på en helt ny måte. Det er ikke lenger risikofritt å gå skulder mot skulder, takle, drible eller skjerme ballen. Motoren registrerer og lagrer skadene som oppstår, og gjør det mulig for skadene å komme tilbake. Hvis Rooney løper rundt med et halvskadet kne, er dette registrert av motoren, og hvis han utsettes for press på dette kneet kan han lettere skades der. Dette bringer inn et nytt element i karrieremodusen, og det krever at du må vurdere hvor mye du er villig til å presse spillerne dine. Du kan risikere langtidsskader, så du må ta noen taktiske valg i løpet av sesongen.

FIFA 12

Ny meny og presentasjon
Fifa 11 bød på mange nye grafiske detaljer, og disse har man bygget videre på i FIFA 12. Samtidig introduseres et helt nytt menysystem og ny presentasjon av selv spillet. Vi snakket med Mike Day, som er Art Director på Fifa. Han fortalte at den største utfordringen har vært å få presentasjonen av selve spillet helt riktig. Grafiske detaljer handler bare om å finpusse og gjøre detaljene enda tydeligere. Presentasjon handler mer om å fange selve essensen i spillet og kampene.

- Med ny menystruktur og presentasjon av selve kampene ønsker vi å gi Fifa-serien et friskt pust av noe nytt. Dagens menystruktur har vi benyttet i mange år, så vi følte at tiden var moden for noe nytt. Dessuten hadde vi en utfordring i at det var for mye informasjon på skjermen til en og samme tid. Derfor var det nødvendig å omorganisere plassbruken på skjermen. Dette førte til at vi valgte å gjøre menyen vertikal til fordel for horisontal. Dette bidrar til å gi menyen et helt nytt utseende og fører til en bedre opplevelse.

Mike Day viste frem den nye menystrukturen (som fortsatt var uferdig), og den var veldig annerledes fra det vi kjenner. Erfarne Fifa-spillere vil kanskje fortvile litt i sitt første møte med menyen for alt er nytt. På en annen side gir det mening å fornye menystrukturen, for det har ikke alltid vært like enkelt å finne frem i undermenyene. Det har blitt langt mer oversiktlig.

FIFA 12

Verdens beste fotballspill?
Det burde komme til uttrykk i artikkelen at FIFA 12 vil være spekket med nye funksjoner og endringer. Det store spørsmålet er hvorvidt den nye fysikkmotoren fungerer like godt som de lover. Det kan høres for bra ut til å være sant, men hvis det stemmer har vi mye godt i vente. Det er ikke alltid at pressesnakk stemmer hundre prosent med det vi får servert i det ferdige produktet. Fifa-serien er likevel så viktig for EA Sports at vi tviler vel egentlig ikke på hvor gullet ender opp. Med tanke på den kvaliteten de har levert de seneste årene, er vi ganske sikre på at de nok en gang gir oss verdens beste fotballspill i FIFA 12.

Relaterte tekster

FIFA 12Score

FIFA 12

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Årets FIFA er et av det bedre fotballspillene noensinne. Det er lekent, men likevel seriøst med nok dybde...



Loading next content