Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
ARTIKKEL

PS Vita: Fremtiden innen rekkevidde

Vil Sonys storsatsing slå an på håndholdtmarkedet, eller vil den gå i PSPs fotspor? Vi har tilbrakt tid med den nye konsollen mellom labbene og forteller deg alt du trenger å vite.

  • Tekst: Gillen McAllister - Gamereactor EU

Det skal Sony ha. Der konkurrentene baserer maskinvaren sin på ett teknologisk gjennombrudd, om det er så 3D, trykkfølsom skjerm, online og så videre, har giganten valgt å satse på hele pakka. Alle triksene på markedet (samt et par av sine egne) har de stappet inn i PS Vitas slanke ramme.

Man fylles med beundring når man ser den og føler seg beæret når man holder den. De konsollene som er tilkoblet TV-skjermene spredt rundt på Sony-arrangementet er fortsatt prototyper, beregnet på utviklere og dermed ikke hva vi kan forvente av den ferdige butikkversjonen.

Det gjør derimot ikke følelsen mindre eksklusiv når man plukker den opp for første gang. Vektmessig er den vanskelig å plassere, i og med at den var koblet til flatskjermer via kabler og foreløpig er en prototype. Den føles i hvert fall tyngre enn 3DS, med vekten fordelt på et større område. Hadde det ikke vært for at den allerede føles velkjent, grunnet likhetene med den opprinnelige PSP, kan det sammenlignes med første gang man plukker opp en Iphone. Som med Ipad og Ipad 2 er det likevel i de små designforskjellene at den virkelig skinner.

Først og fremst bruker den ekstra styrespak. Av denne enkle grunnen kjennes derfor Sonys håndholdte endelig riktig, veldig ergonomisk. Den lille knoppen har blitt en lengre pinne, med konveks topp istedenfor konkav, slik at tomlene dine er i kontakt med kanten. Vi hadde foretrukket at de hvilte i en behagelig skål, men går utifra at designet er bestemt i henhold til Playstations Dual Shock-kontroller. Når vi snurrer dem får vi inntrykk av at de er enkle å knekke. Om dette er endret i den ferdige versjonen av konsollen må vi vente å se.

Dette er en annonse:

Den fem tommer store skjermen er et vakkert skue som vil gi Iphone problemer med selvtilliten. Spill som Uncharted males med en sylskarp blanding av levende farger, mens Reality Fighters (som bruker kameraet på baksiden til å lage kulisser av omgivelsene dine) viser skarpe detaljer uten den type silhuetter vi er vant med fra vanlige kameramobiler.

Dette er en annonse:

Hva angår skjermens trykkfølsomhet, beviser vår gjennomgang av det utvalget spill som Sony viste frem at resultatet avhenger like mye av utviklerens bruk som det gjør av hva selve skjermen er istand til. I det første spillet vi fikk prøve (som vi dessverre ikke kan røpe enda) opplevde vi litt hakking og tidslugg mellom berøring og bevegelse, mens andre spill fungerte som smurt. Da vi førte en bit med kull over papir i Uncharted, for å lage avtrykk av ruiner, reagerte skjermen like presist som på Iphone. Dette kommer nok som en lettelse for alle som er vant med de beste smarttelefonene.

Den umiddelbart villeste greia med den trykkfølsomme flaten på baksiden av konsollen, er at hvis du ikke fikk vite at den er der, ville du mest sannsynlig ikke oppdage den. Vi trodde at den skulle føles som en lettere gummiaktig overflate, men fikk istedet en glatt overflate med små, impregnerte symboler. Dette kommer til å kreve tilvenning, både i design og bruk i spillene.

Man blir nødt til å lære å føle seg frem til hvor fingrene ens ligger i forhold til skjermen, men å se skjermbildet strekke seg eller vokse i takt med strøkene sine er fantastisk. Noen spill bruker denne funksjonen meget subtilt - Studio Liverpool lar deg lage små merker i tittelskjermen til Wipeout, samt dytte rundt på de små trekantene i bakgrunnen. Andre bruker det som en del av spillet, slik som Little Deviants, hvor man manipulerer jorden og lager bakker for å rulle ballen i mål.

Man blir nok også nødt til å justere grepet om maskinen i henhold til de forskjellige spillene. Little Deviants deler flaten inn i et rutenett på ni kasser. Man lærer raskt å flytte de forskjellige kassene utifra den posisjonen hvor det er naturlig å plassere fingrene. Den midterste kassen er imidlertid vanskelig å nå, og det endte til slutt opp med at vi holdt konsollen slik man er vant med å holde Iphone - én hånd på konsollens topp og bunn, mens den andre henger under baksiden. Vi får se hvordan PS Vita fungerer for de av oss med mindre fingre, eller om utviklerne får styr på brukernes sedvanlige grep om enheten.

Dette er en annonse:

Knappene på forsiden er verken støpt til å gå i ett med det overordnede designet av rammen, og de er heller ikke hevet til uniform høyde. Istedet dykker de fire frontknappene ned i den konkaven som omkranser dem, på samme tid som styrekorset på motsatt side også gjør, slik at tommelen din hviler naturlig på kanten av hver knapp istedenfor hele overflaten. Det fungerer glimrende, da du kan kjenne igjen hver enkelt knapp etter vinkelen og retningen på knappens kant. Et nydelig, gjennomtenkt og raffinert design.

Nintendo tok en Moses og delte innsjøen med prisen på 3DS, med påfølgende kritikk fra medier og fans. Hvis Sony formår å lansere PS Vita med en prislapp på under 2000 (hvor enn så usannsynlig dette måtte være), kan Sony stjele Nintendos moment og bryte en sterk åpning for å gjenerobre det land de tapte i kjølvann av PSN/PSPGo-balladen.

Selv om sosiale medier, nettverk, spill på tvers av plattformer og mange andre faktorer enda ikke har blitt diskutert (for eksempel Wipeout 2048s tverrplattform-funksjoner), imponerer konsollen.

Ved å samle alt i én pakke byr Sony på en allsidighet som andre firmaer og produkter ikke kan hamle opp med. Vi har vært forbeholdte overfor PSP fordi den så ut til å mangle oppbakking fra selv sine sterkeste medspillere, og ikke riktig virket å høre hjemme på markedet. Et halvhjertet forsøk på å dekke flere områder uten å definere noen av dem. PS Vita har derimot feiet alle disse bekymringene av bordet.

Sony innledet dagen ved å understreke at arrangementet skulle fokusere mer på spillene enn maskinvaren. Det er rekkevidden og den tekniske tyngden som ligger under panseret, som imponerer. Inntil vi ser en ny bølge av 3DS-spill som viser noe annet, har PS Vita allerede overgått Nintendo på denne fronten. Det er et selvsikkert, sexy stykke teknologi som tilbyr spilling man umulig får tak i på andre mobile enheter. Det er en Sony-håndholdt som endelig ser ut til å finne sin plass i verden. Til den rette prisen vil PS Vita gi både Apple og Nintendo rikelig å bekymre seg for.

Vi kommer til å motta konsollen på kontoret om litt, og kommer til å skrive mer om våre inntrykk da. Hold dere oppdatert!

Dette er en annonse: