Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
ARTIKKEL

Gears of War 3 - Horde 2.0

Gamereactor reiste til Raleigh, North Carolina for å besøke Epic Games og se nærmere på hva man kaller Horde 2.0 i Gears of War 3.


Fem venner skuer mot horisonten og en tilsynelatende uendelig stor horde. Horden forbereder seg på å gjøre vennenes liv til et sant helvete, og deretter starter en brutal kamp mot overveldende odds. Det er de fem vennene mot verden. Konseptet i spilldelen Horde er såvisst enkelt, men det var kanskje nettopp derfor det ble så enormt populært i Gears of War 2. Uansett grunn, så var populæriteten en stor overraskelse for utviklerne i Epic Games. Det som var ment som en liten bonus etter rulleteksten, endte opp med å bli den delen vi spillere brukte desidert mest tid på i hele spillet.

Hva var det som fikk oss til å fortsette å spille Horde? Det var jo ikke ferdigutviklet på grunn av tidsfristen, og det hadde mange feil. Epic hadde nok undervurdert selve kjerneopplevelsen - samspillet mellom lagkamerater. Et samspill som oppstod på tross av at det ikke fantes kommunikasjonsmuligheter. Horde fungerte istedet som en bro mellom spillerne og en primitiv, men allikevel fantastisk spilleglede. Det var faktisk alt spilldelen trengte, for opplevelsen var så kraftfull at ingen tenkte på hverken at Horde manglet dybde eller hvor mye bedre den kunne ha blitt.

Epic har tenkt på det i forkant av Gears of War 3, og det ble gjort klart for oss besøkende så fort vi hadde satt oss ned i et av deres konferanserom. Først lurte jeg på om det fantes så mye å vise at det kunne veie opp for en tre dagers reise til USA, men det varte ikke lenge før jeg var overbevist. Plutselig innså jeg at Horde bare var grunnmuren i et konsept med et enormt potensial, og hvordan det nå hadde vokst til noe veldig ambisiøst. Det er ikke lenger snakk om en separat spilldel, men snarere noe som like gjerne kan være et eget spill.

Produsenten for Gears of War-serien, Rod Fergusson, innledet sin presentasjon med å gå gjennom hva som er forbedret i det nye Horde 2.0. Det viktigste var å ta det hele ett skritt videre uten å skremme bort de som allerede hadde brukt timesvis på spilldelen i Gears of War 2. Alt nytt skulle føles naturlig. I den prosessen var det essensielt å kikke på hvordan man spilte det gamle Horde, mente Rod. Et bra Horde-lag valgte seg et sted som var enkelt å kontrollere og forsvare. Dette ble deres base, og i basen hadde alle hver sin respektive rolle. Det var en spaner, en snikskytter, et forsvar og selvfølgelig han som beinflyr ut i kampens hete for å samle ammunisjon og nye våpen.

Et så koordinert lag kunne bare bygges av spillere med god kommunikasjon, noe som krevde at alle hadde mikrofon. Det å kunne spille på lag i selve spillet ble derfor et veldig viktig punkt for Epic, og med det ble fenomenet «base» konkretisert i det nye Horde. Nå kan man bygge skikkelige baser, og det finnes gode muligheter for at spillerne skal kunne fylle sine individuelle roller. Alle flerspillernivåene kan benyttes i denne spilldelen, og i disse finnes mange forutbestemte plasser som du og dine lagkamerater kan okkupere for en mindre sum penger. Den første er gratis, men hvis dere ønsker å ekspandere og kontrollere mer av banen, gjelder det å ha økonomien i orden.

Gears of War 3
I Horde 2.0 er det viktig å beleire et område som er enkelt å forsvare, og selvfølgelig holde sammen som et lag.
Dette er en annonse:

Men en base er bare en prikk på kartet hvis du ikke tar godt vare på den. Det gjør dere gjennom såkalte befestninger. Disse er den store nyheten i Horde 2.0 og bidrar med en helt ny mentalitet i spilldelen. Med dine opptjente kroner kan du oppgradere basen din med befestninger som for eksempel agn, maskingevær og barrierer. Disse må senere repareres og oppgraderes til høyere nivåer under kampens forløp, hvis man har et ønske om å leve lenge.

Det første agnet du får tilgang til, er en pappfigur av karakteren Cole Train. Den provoserer dine fiender og får dem til å angripe den, men dessverre tåler den veldig lite juling. Til sammenligning er det fjerde nivåets agn en anelse mer holdbart - en pansret skiltdokke bevæpnet med en eksploderende Boomblaster.

Dette er en annonse:

Den viktigste byggestenen er dog barrierene. Alle som spilte Horde vet at det er viktig å blokkere visse veier for å lettere kunne kontrollere fiendens bevegelsesmønster. Derfor kan du nå legge ut spikermatter som ved en senere oppgradering blir til piggtråd. Dette kan igjen føre til et elektrisk gjerde, som til slutt ender opp som laserstråler. Skulle en fiende forsøke å ta seg gjennom, vil han enten bli forhindret, få støt eller ganske enkelt få fysiske skader. Det er viktig å huske på at de vil komme gjennom, og da gjelder det å håndtere dem raskt slik at de ikke ødelegger barrierene fra innsiden.

Det kan være smart å lære seg hvordan de forskjellige befestningene fungerer for å kunne benytte dem på en effektiv måte, og mange belønner et kreativt sinn. Du kan for eksempel plassere ut en granat bak et agn for å raskt bli kvitt noen fiender i starten av runden. Siden dønningene med fiender blir vanskeligere og vanskeligere, gjelder det å oppgradere basen din i samme takt, og selvfølgelig holde skikk på barrierene. Skulle en barriere bli fullstendig ødelagt, og du lar være å reparere den på over en hel runde, vil den forsvinne for godt. Hvis du ønsker å bygge på nytt, ja da må du begynne på nivå én igjen. Tenk derfor at det alltid er billigere å reparere enn å kjøpe nytt.

Gears of War 3
Man kan fort føle seg trygg i basen, men skulle en fiende ta seg inn så står både liv og materielle verdier på spill.

Det er ikke bare baser og befestninger som utvikles. Ettersom du nedlegger tid i Horde vil dine ferdigheter vokse og bli bedre. Det kommer til å ta en stund før du får mulighet til å oppgradere barrierene, men uansett hva du gjør vil du tjene erfaringspoeng, som igjen gir deg tilgang til flere attributter til bruk i basen din. Denne følelsen av personlig utvikling og progresjon hever hele spilldelen, og det fører til at du ikke føler deg som nybegynner til tross for at du deltar i et nytt spill med nye spillere.

Hvis du reparerer ofte, vil du komme til å både gjøre en bedre jobb, og få redusert kostnadene på jobben i fremtiden. Dette kan føre til ulike roller innad i laget, og det er et system som belønner de spillerne som faktisk tar nytte av det. Hver spiller har en egen bank hvor pengene befinner seg, og det gjør samarbeid viktig når noe skal repareres. Hvis han som har ferdighetene til å reparere en barriere på tredje nivå skulle mangle noen kroner, så kan de andre på laget låne ham det de trenger.

Man kan også bruke penger på andre ting. Våpen og ammunisjonskasser ligger spredt rundt på banen, og de kan bli dine for en mindre sum. Skulle du dø tidlig, så hvorfor ikke kjøpe seg inn igjen? Spillere som er raske til å hjelpe lagkamerater som ikke kan reise seg igjen, blir belønnet med ekstra kroner. Dette vil oppmuntre spillere til å ta en sykevisitt eller fem intert i gruppen.

Tenker du på samme måte som meg, så sparer du alle pengene dine til spillets absolutt råeste attributt - Silverback. Vi snakker om en enorm robotrustning som har tilgang på maskingevær, raketter og en fatal stempling. Den etterlater resten av laget grønne av misunnelse, og det med god grunn. Det er ennå ikke avklart hva som skal til for å få en Silverback, men bli ikke overrasket hvis det krever noen uker med flittig spilling. Tro meg, det er verdt prisen (Vi tror deg red.anm.).

Gears of War 3
Nivået Drydocks utspiller seg på havnen, og laget kan benytte et fartøy som base.

Til tross for befestninger og den personlige utviklingen, var det noe helt annet som gjorde sterkest inntrykk på meg. Glem Tickers, Boomers og vanlige Grunts - hver tiende dønning i nye Horde byr på en intens kamp mot en sjefsfiende. Hvordan høres det ut å få besøk av to Berserkers eller et par Reavers kanskje? Hvorfor ikke en fire etasjer høy Brumak som kun har til oppgave i livet å trampe inn i basen din og ta med seg alt dere har bygd opp?

Dette er en annonse:

Utviklingen siden det originale Gears of War er stor, der vi kun fikk se disse sjefsfiendene i mellomsekvenser. Nå går de amok på flerspillernivåene, blant dusinvis av andre fiender og dine egne lagkamerater. Når en sjefsfiende er nedlagt, står dere der blant ruinene og må bygge opp alt på nytt. Det fungere som en bra måte å balansere for de enklere bølgene av fiender som følger en slik kamp, samtidig som det sørger for at du alltid har noe å bruke pengene på.

Tro likevel ikke at disse vesenene er enkle skyteskiver som er til kun for å spise bly. For å beseire en sjefsfiende, kreves en unik taktikk og et veldig godt lagsamarbeid. En Berserker kan kun ta skade når den er varm, noe som betyr at en på laget må holde seg i nærheten av beistet med en flammekaster eller de nye flammegranatene. Samtidig må noen avlede dens oppmerksomhet fra å ødelegge den dyrebare basen. Til slutt er man selvfølgelig avhengig av noen som kan gjøre skikkelig skade.

De nye sjefene kombinert med en helt fantastisk fiendevariasjon kommer til å holde Horde-spillerne uvitende om hva som skal skje - bølge etter bølge. Det er nemlig ikke lenger slik at de samme ti dønningene blir gjentatt om og om igjen. Epic har nemlig laget en rekke ulike sammensetninger, som tar med alle de forskjellige fiendetypene fra kampanjedelen. Mange av disse er dedikerte mot hederlige Locust-soldater, men det finnes også anledning for at de nye Lambent-infiserte fiendene kan komme ut og leke. De to grupperingene byr på veldig forskjellige kamper, og det sørger for at ingen Horde-kamp er den lik en annen.

For å gi konseptet ytterligere dybde, finnes det også bonusrunder der laget får en spesiell oppgave. Det kan innebære at laget må ta et visst antall fiender av dage med motorsag, eller bare beseire hele fiendebølgen innen en gitt tid. Klarer dere en oppgave, blir laget belønnet med materiell eller våpen som vil gjøre den neste bølgen mer komfortabel å hanskes med. Frister det for eksempel med fullt av ammunisjon til alle, eller at alle på laget får en rakettkaster hver? Ja!

Gears of War 3
Nyheten med sjefsfiendekamper er så gjennomført at du aldri vil tilbake til ordningen i Gears of War 2.

Skulle du søke ytterligere variasjon, kan du krydre spillopplevelsen ved å aktivere såkalte Mutators. Disse bonusene endrer spillets regler på tre forskjellige måter. Noen gjør det enklere for deg, noen gjør det vanskeligere, og noen er bare tullete og gale. Hvis du for eksempel ønsker at det skal sprute blomster i stedet for blod, så kan det la seg ordne.

Mange av nyhetene du nå har lest om, kommer til til å forandre måten du spiller Horde, selv om det kanskje ikke virker sånn til å begynne med. Et eksempel er dilemmaet rundt det å ha flere enn én base. Hva skjer når en del av gruppen bestemmer seg for å beleire en ny plass på banen? Plutselig skal alle pengene strekke til å dekke to baser, og det blir straks vanskeligere å holde alle befestningene oppgradert og reparert innen neste bølge. Det blir også vanskeligere å komme hverandre til unnsetning, men det finnes også fordeler - flere baser åpner for enda flere befestningsmuligheter, samtidig som antall fiender per base halveres. Dette gjør det lettere å kontrollere banene og deres ressurser.

Det er disse mulighetene for eksperimentering som kommer til å forlenge spilldelens liv. Det kommer til å ta en stund får man finner ut hvordan man bør spille for å ha best mulig fremgang. For selv om kjernen av spillet fortsatt finnes, er det ikke lenger ryggraden til Horde. I Gears of War 3 er Horde mer en ekte spillopplevelse, komplett med utvikling og mål som skal oppnås. Og det hele føles, akkurat som Epic ville, naturlig.

Dette er en annonse: