Norsk
Gamereactor
artikler

Ukens hovedsaker - uke 31

Spillverdenen begynner så smått å bevege seg igjen etter en sommer i dvale, selv om de fleste utviklerne holder kortene tett til brystet frem mot Gamescom-messen om to knappe uker. Vi tar en titt på de største sakene i uke 31.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Timesplitters 4 snart klart for annonsering

Skal vi tro det seneste nummeret av Official Playstation Magazine bør vi forvente oss annonseringen av Timesplitters 4 i nær fremtid. Under sin ryktespalte har de nemlig skrevet følgende kommentar:

- Skytegale apekatter er endelig klare for å gjøre comeback! Et fjerde Timesplitters-spill skal annonseres snart, forklarer magasinet.

Inntil videre må dette sees på som rykter, men vi krysser likevel fingrene for at dette kan være sannheten, og ser ikke bort fra at Timesplitters 4 kan være en av de nye annonseringene på årets Gamescom-messe i Tyskland om to drøye uker.

Dette er en annonse:

Iwata påtar seg skylden for 3DS-lanseringen

Det ble antatt at Nintendos 3DS skulle bli en salgssuksess uten like, men salgstallene viste imidlertid en annen skjebne. Tidlig denne uken tok selveste Saturo Iwata på seg skylden for den lite vellykkede lanseringen, og halverte lønnen sin som konsekvens.

Avsløringen kom under et møte med Nintendos aksjonærer før helgen. Under møtet fortalte Iwata at det kommende prisfallet på 3DS vil hjelpe butikkene å planlegge salgsstrategier frem til slutten av året, og sikre utviklernes interesse i maskinen.

Iføge Iwata går en bråte av Nintendo-direktørene ned med 30 prosent i lønn, mens flere andre sjefer går ned med 20 prosent.

Dette er en annonse:

Før nedskjæring lå Iwatas lønn på cirka $2 millioner i året (litt over ti millioner kroner), mens lønnen til Shigeru Miyamoto lå på $1,2 millioner (cika 6,2 millioner).

Iwata nevnte også at Nintendo i sin tid gikk glipp av muligheten til å sette ned prisen på Gamecube. Det skal ha vært årsaken til at de var så raske med å senke prisen på 3DS.

Ukens hovedsaker - uke 31

EA sporer unna 3D-markedet

3D-bølgen fortsetter å strømme innover spillmarkedet, men ikke alle er like interesserte i å få sin bit av den nye teknologien. Nettsiden Gameindustry fikk nemlig denne uken snusen i at EA ikke er interesserte i 3D, og at de heller vil legge fokuset på sosiale spill og nettitler.

- Vi ser at folk stadig vender tilbake til disse spillene, og at de ikke har fokus på 3D. Vi vil derfor rette våre ressurser mot andre innovasjoner, skal EA-sjef John Riccitiello ha fortalt sine aksjeeiere.

EA mener antall 3DTV-skjermer i husholdningene er for lav, og at de heller vil dytte utviklingen fremover fremfor teknologien.

- Det er rett og slett ikke mange nok som er interesserte i 3D-spilling. Vi har ennå ikke sett en stor oppsamling med folk som har 3DTV-er i huset sitt. Vi er her for å føre markedet videre - for å reagere på hva forbrukerne vil ha.

Crytek i gang med noe nytt?

Ved siden av Crysis 2 har utvikler Crytek konsentrert seg om Kinect-spillet Ryse (tidligere Kingdoms) de siste årene. Nå kan det imidlertid se ut som de også har et nytt prosjekt på planen for tiden fremover.

Som meldt av bransjeguruen superannuation skal nemlig en av programmererne hos Crytek ha nevnt et nytt, uannonsert skytespill fra en ny spillserie til Xbox 360, Playstation 3 og PC, på nettsiden Linkedin.

Den samme personen skal også ha uttalt at selskapet er igang med et prosjekt som ikke har fått navn enda, mens en kommentar fra annen Crytek-ansatt hinter til at spillet går under navnet Redemption. Begge disse noteringene skal også ha vært hentet fra Linkedin.

Det har tidligere gått rykter om at Crytek er igang med utviklingen av Timesplitters 4, og tidligere i dag kunne vi melde at dette spillet trolig snart skal annonseres. Siden det er en ny serie som omtales her regner vi imidlertid med at det er snakk om en ytterligere tittel fra den profilerte tyske utvikleren.

Ukens hovedsaker - uke 31

The Witcher 2 til Xbox 360 utsettes

PC-versjonen av The Witcher 2: Assassins of Kings ble møtt med jubel fra både presse og spillere, og klatret helt til topps i Gamereactors anmeldelse. Mange ble derfor veldig glade da utvikler CD Projekt annonserte at en Xbox 360-versjon av spillet var på vei, og ville dukke opp innen året var omme.

Nå viser det seg imidlertid at CD Projekt tok seg vann over hodet med denne avgjørelsen, og i dag så de seg nødt til å utsette lanseringen frem til 1. kvartal neste år.

Konsollutgaven skal gis ut av THQ, og forsinkelsen skal i hovedsak skyldes en del juridiske spørsmål knyttet opp Namco Bandai, som ga ut PC-versjonen. Utsettelsen ser imidlertid ikke ut til å stresse utviklingsteamet hos CD Projekt, som sier de nå kan gjøre spillet enda bedre:

- Den ekstra tiden lar oss polere spillet til det perfekte, slik at det vil by på en balansert og fantastisk opplevelse for spillerne. Etterhvert som vi nærmer oss lanseringen kommer vi til å dele detaljene om hvordan konsollversjonen fungerer, og jeg er sikker på at spillerne vil bli fornøyd med det vi vil legge frem til tross for utsettelsen, forklarer Adam Kicinski fra CD Projekt.

Spill motvirker vold

Doom-skaper og Id Software-sjef John Carmack har under et intervju med Industry Gamers luftet sine tanker rundt debatten om hvorvidt dataspill er skadelig og utløser vold - en debatt som særlig her til lands har blusset opp som følge av de grusomme terrorhandlingene den 22. juli.

Mens mange hardnakket mener spill har en negativ innvirkning på publikum hva vold angår, mener Carmack på sin side at tilfellet faktisk er det motsatte:

- Jeg tror det finnes mer bevis på at voldelige dataspill faktisk reduserer aggresjon og voldsbruk. Det har blitt gjort undersøkelser på dette og resultatene er betryggende, forklarer Carmack.

Videre påpeker Carmack et han tror spillere er en mer fredfullt type mennesker enn folk flest:

- Hvis du besøker Quake Con-messen og sammenlikner folkene du ser der med folk fra en gjennomsnittlig fotgjengerovergang, tror jeg du vil finne en roligere gjeng der. Jeg tror disse i verste fall vil være nøytrale og potensielt positive, avslutter Carmack.

Her i Norge har for øvrig en håndfull butikker, deriblant Platekompaniet valgt å midlertidig fjerne World of Warcraft og Call of Duty-spillene fra sine butikkhyller, som en reaksjon på terrorangrepene i Oslo og på Utøya.

I sitt manifest skal nemlig terrorsiktede Anders Behring Breivik ha anbefalt Call of Duty: Modern Warfare 2 som et treningsalternativ innenfor skyting, og ha anbefalt en forfalsket avhengighet av World of Warcraft som et godt skalkeskjul for andre aktiviteter.

Ukens hovedsaker - uke 31

Lollipop Chainsaw til Europa

Den legendariske spilldesigneren Goichi "Suda 51" Suda og resten av hans Grasshopper Manufacture annonserte nylig actionspillet Lollipop Chainsaw - et spill der du i rollen som cheerleaderen Julie må overvinne horder av sultne zombier ved hjelp av motorsager og slagkraftige dansetrinn.

I første omgang ble spillet kun annonsert for det japanske markedet, men denne uken avslørte utgiver Warner Bros Interactive at det helsprø eventyret også skal lanseres her i Europa.

Når vi kan forvente oss å se spillet i norske butikkhyller vites ikke foreløpig, men erfaringsmessig vil trolig japanerne få det i hende hvertfall noen måneder før oss. Ikke desto mindre er det en gladelig nyhet for Suda 51-fans, og vi her i redaksjonen er spente på å se hva Suda og vennene hans har kokt opp av galskap denne gangen.

Cut the Rope får oppfølger

Det sjarmerende mobilspillet Cut the Rope har kapret mange fans takket være sitt unike konsept og avhengighetsskapende gameplay.

I løpet av bare fire måneder i salg hovet spillet inn så mye som seks millioner salg, og sikret seg designpriser fra både BAFTA og Apple.

Det kommer derfor ikke som noen bombe at en oppfølger nå er på vei, og forventes å dukke opp i Apples Appstore om ikke lenge.

Detaljene er få foreløpig med ifølge Ign skal luringen Om Nom i dette spillet omsider bli sluppet ut fra esken sin, og få selskap av en ny karakter kalt The Professor.

Ukens hovedsaker - uke 31Ukens hovedsaker - uke 31

Onlinepass i Battlefield 3

Etter all sannsynlig vil høstens Battlefield 3 lanseres med et innebygget online pass-system, som betyr at kjøpere av brukte spill må gå til anskaffelse av en engangskode før de kan benytte seg av spillets nettfunksjoner.

Etterhvert som bruktsalg av spill har blitt mer populært har mange utgivere begynt å innføre slike ordninger, og en rekke av Electronic Arts' andre titler har allerede tatt i bruk systemet.

Når det gjelder Battlefield 3 har det lenge vært uklart om systemet skal benyttes eller ikke, mye på grunn av at storkonkurrent Activision har vært klare på at de ikke ønsker å innføre noe liknende i Call of Duty-serien. Under et intervju med Gamerzines slår imidlertid Dices Patrich Bach at en online pass-ordning trolig vil bli brukt.

- Hele ideen er at vi betaler for servere, og når man oppretter nye kontoer koster dette resurser. Vi ønsker heller at folk skal kjøpe spillet nytt enn brukt, siden gjensalget kun fører til utgifter for oss. Vi får nemlig ikke inn ett øre fra brukte spill, men vi må likevel sørge for nok kapasitet i serverne våre. [...] Forhåpentligvis skjønner folk at dette ikke blir gjort for å straffe spillerne, men heller for å kompensere for utgiftene, forklarer Bach.

Sony kjøper opp Sucker Punch

Etter mange år med godt samarbeid annonserte Sony denne uken at de har kjøpt opp Infamous- og Sly Cooper-utvikleren Sucker Punch for et ukjent beløp.

Det amerikanske utviklerhuset har utelukkende utviklet Playstation-spill gjennom de siste ti årene, og har dertil opparbeidet et meget godt forhold til Sony.

Det kommer derfor ikke som noen bombe at giganten nå har valgt å innfelle studioet i sin familie som en del av Sony Worldwide Studios, der utvikleren får selskap av blant annet Media Molecule og Naughty Dog.

Ukens hovedsaker - uke 31

Borderlands 2 annonsert

Ryktene har sirkulert lenge om en oppfølger til det kritikkerroste Borderlands fra 2009, og denne uken kunne Gearbox og 2K Games endelig avsløre at Borderlands 2 så absolutt er på vei, og vil dukke opp i butikkhyllene innen 1. april neste år.

Noen særlig andre detaljer enn at spillet skal slippes til PC, Playstation 3 og Xbox 360 er ikke blittavdekket, men etter sigende skal eventyret vises frem i all sin prakt under Gamescom-messen om to knappe uker.

Bruk PS Vita som PS3-kontroller

Den kommende bærbare Playstation Vita-konsollen vil kunne brukes som en Playstation 3-kontroller. Dette var ett av budskapene Sony Europes Phil Rogers kunne legge frem under årets Develop-konferanse i England:

- Her kommer et par kjedelige tekniske ideer. Man vil kunne vise bilder på Vita fra et PS3-spill. PS3 vil kunne sende sende data til Vita og Vita kan vise det. Man vil kunne ta i bruk de unike funksjonene som gyroscopet og touchskjermene foran og bak til å kontrollere PS3-spill, forklarer Rogers.

At dette er kjedelige saker er imidlertid Rogers ord, for så langt vi kan se ligger disse funksjonene nær oppimot en del av nyvinningene Nintendo presenterte gjennom Wii U på årets E3-messe.

Som en avslutting kunne Rogers også røpe at disse funksjonene vil være klare ved lanseringen av Playstation Vita, samtidig som han påpekte at det vil være opp til utviklerne å ta de i bruk.

Ukens hovedsaker - uke 31

Glados er tilbake i studio

Skuespilleren Ellen McLain, som har stemmen til den sjarmerende og morderiske roboten GlaDOS kjent fra Portal-spillene, skal være tilbake i studio for å spille inn nye sarkastiske replikker. Nyheten kommer direkte fra McLains mann John Lowrie, som denne uken kom med følgende korte kommentar via Twitter:

- Ellen drar avgårde på tirsdag for et nytt spill og mer jobb med Portal, forklarer Lowrie.

Portal-jobben regner vi med har en sammenheng med den kommende gratis utvidelsespakken til Portal 2, som Valve allerede har annonsert.

Når det gjelder dette "nye spillet" blir nysgjerrigheten imidlertid pirret og tankene går naturligvis fort mot at dette kan dreie seg om det neste eventyret til godeste Gordon Freeman. Tør vi håpe på en annonsering av Half-Life 3 på Gamescom med McLain på rollelisten som en ny karakter?

På en annen side er dette Valve, og det kan like gjerne være snakk om et nytt lydspor eller en GPS-stemme. Med Valve vet man aldri, men vi krysser likevel fingrene for mer info under årets Gamescom, som braker igang om to korte uker.

Ingen årlige Battlefild-utgivelser

Battlefield-seriens største konkurrent er uten tvil Call of Duty-serien, men ifølge dem selv vil utvikler Dice aldri konvertere til den samme årlige utgivelsesyklusen rivalen har lagt seg på:

- Hvis vi skulle gitt ut et nytt stort Battlefild-spill neste år ville vi hatt under et år på oss til å utvikle det. Alternativet ville vært å overlate utviklingen til et annet studio, men da hadde ikke spillet kunne få kvalitetsstempelet fra Dice, og ville trolig endt opp som kopi av det forrige spillet, forklarer Patrick Bach fra Dice.

Videre påpeker Bach at han ikke tror Electronic Arts noen gang vil tvinge dem til å utvikle nye spill hvert eneste år, og at slike tette utgivelser til syvende og sist vil vanne ut en spillseries visjon, og til slutt ta livet av den.

I stedet forklarer Bach at Dice heller vil fortsette å lage grundige utvidelser som vietnampakken til Battlefield: Bad Company 2, som han mener bidro til å øke levetiden til spillet, og gjøre det friskere.

Ukens hovedsaker - uke 31

Ny Call of Duty: Black Ops-utvidelse

Activison har annonsert nok en utvidelsespakke til det superpopulære Call of Duty: Black Ops, og denne gangen vies hele pakken til zombier.

Utvidelsen bærer navnet Rezurrection og legger til fem nye kart til spillet, alle i den populære zombie-modusen der man kjemper for å overleve mot horder av levende døde.

Fire av kartene er oppussede utgaver av zombie-kart fra Call of Duty: World at War, mens det femte er et flunkende nytt kart. De oppussede kartene er Nacht der Untoten, Verruckt, Shi No Numa og Der Riese, mens det nye kartet har fått navnet Moon.

Tanken bak utvidelsen skal angivelig være å gi spillere som kun har kverket zombier i Black Ops et innblikk i bakgrunnshistorien til spillmodusen, samtidig som rutinerte zombie-jegere skal få noe nytt å sette tennene i.

Rezurrection slippes som vanlig først til Xbox 360 den 23. august, mens PS3- og PC-versjonene vil dukke opp på et senere tidspunkt. Prisen er satt til 1200 Microsoft-poeng.

Ingen PS Vita i år

Til tross for en rekke rykter og nyheten om at Playstation Vita skal ha passert de amerikanske FCC-testene, bør vi ikke forvente at konsollen skal slippes i år. Dette ifølge visepresident Kazou Hirai hos Sony, som forklarer at konsollen ikke vil dukke opp i butikkhyllene før i 2012.

Nyheten kommer som en skuffelse for ivrige Vita-fans, ettersom Sony under årets E3-messe hevdet at konsollen ville være klar for lansering innen juletider i år.

De fleste spillbutikker og spillmedier antar nå at konsollen vil gis ut i innen mars måned neste år, men vi forventer likevel at Sony avdekker mer informasjon om den nye konsollen på Gamescom-messen om to knappe uker.

Bli med i Diablo III-betaen

Som alltid har utvikler Blizzard tatt seg svært god tid med Diablo III, først og fremst for å sikre at spillet blir så bra som det kan få blitt.

Den siste tiden har ting imidlertid begynt å bevege på seg, og Blizzard har forklart at de både skal prøve å få spillet ferdig innen året er omme, og at en beta-periode skal være rett rundt hjørnet.

Samtidig har de avslørt at spillet vil kreve konstant netttilgang, ta i bruk en rekke nye Battle.net-funksjoner og gi deg muligheten til å kjøpe våpen og annet spillutstyr for ekte penger på en markedsplass internt i spillet.

Dersom du er blant alle de som venter i spenning på Diablo III, og håper på en plass i den kommende betaen, bør du svinge innom Battle.net og oppdatere din profil.

På Battle.net-forumet skriver nemlig Blizzard at de har oppgradert deres verktøy for å oppretting av profiler og oppmeldinger til betaperioder. Alle som er interessert i Diablo III-betaen må derfor svinge innom Blizzards beta-profilside og legge inn sine opplysninger.

Oppdatert informasjon gir ingen garanti for deltagelse i betaen, men er altså nødvendig for å være med i kampen om plassene.

Ukens hovedsaker - uke 31

Bioware blir egen EA-avdeling

Electronic Arts-sjef John Riccitiello annonserte denne uken en rekke endringer i selskapets internstruktur. De mest fremtredende av disse endringene er at en rekke nye sjefstillinger er blitt opprettet, og at Bioware nå er blitt en separat EA-avdeling.

EA innførte avdelingssystemet tilbake i 2007 da de opprettet EA Games, EA Sports og EA Play, som alle ble tildelt sitt fokusområde. Bioware har til nå vært en del av EA Games, men nå skal altså Dragon Age- og Mass Effect-utvikleren få sin helt egen fløy i EAs firmastruktur.

Om dette betyr at Bioware-navnet skal byttes ut vites ikke, men Riccitiello kan røpe at endringene som nå gjennomføres er en del av mer offensiv markedsstrategi fra selskapet.

Ingen Wii U på Gamescom

Nintendo har i løpet av uken gjort det klart at de ikke kommer til å vise frem den kommende Wii U-konsollen på Gamescom-messen om to knappe uker. Grunnen til dette oppgis å være "sikkerhetsuro", en riktig så vag begrunnelse som naturligvis gir rom for en hel del spekulasjoner.

De mest dramatiske av disse spekulasjonene stammer fra nettsiden Conceivably Tech, som lurer på om Nintendo rett og slett har mistet troen på sitt eget produkt, og nå vurderer å gjøre om designet på hele konsollen.

Etter den dårlige lanseringen og medfølgende priskuttet av 3DS-konsollen har ikke Nintendo råd til å mislykkes med Wii U, og derfor tar det nå forsiktig og står over Gamescom-messen, slår nettstedet fast.

Ukens hovedsaker - uke 31

Spill sluppet denne uka:

· Insanely Twisted Shadow Planet - 3. august (XBLA)
· The Smurfs: Dance Party - 4. august (Wii)
· Family Fishing - 4. august (Wii)
· Anomaly: Warzone Earth - 5. august (PC/Mac/Iphone)

Annonserte spill denne uka:

· Borderlands 2 - 2012 (PC/PS3/360)
· Call of Duty: Black Ops: Rezurrection (DLC) - 23. august (360)

Spill som kommer neste uke:

· Fruit Ninja Kinect - 10. august (360)

Og da gjenstår det bare å si god helg!



Loading next content