For de fleste er Far Cry synonymt med høyoktan action i tropiske omgivelser. Det originale spillet ble sluppet til PC i 2004, og fikk raskt klassikerstatus. Men da Crytek solgte spillserien dalte også kvaliteten, og vi satt igjen med en skygge av det som en gang var en veldig bra serie.
Med den nyervervede merkevaren i hende slapp Ubisoft flere konsollversjoner av serien, som Far Cry Instincts, før de omsider begynte å jobbe med Far Cry 2. Oppfølgeren høstet blandet kritikk fra både presse og fans. Spillet var ambisiøst og hadde spennende spillmekanikker, men det var også fullt av bugs og manglet den nødvendige poleringen vi forventer av et storspill.
Ubisoft må overbevise oss om at serien fortsatt kan by på action av ypperste klasse. Utviklerne trenger å balansere friheten og utforskningen en åpen verden tilbyr med en overbevisende kunstig intelligens og dynamikk, slik at spillet tilpasser seg spillerens bevegelser. Det er ingen enkel oppgave, og Ubisoft later til å ha satt seg høye mål med Far Cry 3.
Jeg sendte avgårde noen spørsmål til Ubisofts spillregissør, Patrik Methé, for å høre hvordan det stod til på kontoret...
Kunne du sagt litt om elementene dere ikke var fornøyde med i Far Cry 2, og hvordan disse vil forbedres i Far Cry 3?
- Far Cry 2 var et fantastisk spill, og vi har prøvd å bevare alle de beste elementene og samtidig forbedret diverse nøkkelfaktorer. Vi har fokusert mye på å skape variasjon i oppdragene, hvordan spillerens handlinger påvirker spillverdenen, variasjonen i de fiendtlige troppene og hva du kan gjøre i Far Cry 3s åpne verden. Når det kommer til variasjonen i oppdragene har vi både hektiske actionsekvenser og mer taktiske oppdrag, hvor du for eksempel er nødt til å beskytte noen eller utføre en egen oppgave. Vi har til og med eksotiske oppdrag som kommer til å overraske deg. Du vil også støte på et stort antall forskjellige fiender, og alle og enhver har sine egne styrker og svakheter. For å lykkes er du pent nødt til å ta i bruk taktikk og planlegging.
Hvordan kombinerer dere en åpen verden med det lineære?
- Ett ord: verdi. Det å utforske øya er gøy i seg selv, men vi har sørget for at hvert sted Jason utforsker og alle ting spilleren gjør gir deg noe igjen for strevet. Det er dette jeg mener med verdi. Det er snakk om å gjøre spilleren sterkere, raskere og mer effektiv. Jo mer tid Jason tilbringer på øya, jo flinkere blir han til å overleve og bruke miljøene. Nye evner kan tillæres for å gjøre det enklere å slå seg fri fra kidnapperne og redde vennene sine. Spilleren kan selvfølgelig nøye seg med hovedoppdragene og fortsatt oppleve et storslått eventyr, men det er enda mer glede å hente i Far Cry 3 hvis man utforsker øya. Her kan du komme til bunns i eldgamle mysterier, jakte på dyr og hjelpe de innfødte med hva enn de måtte trenge. Man blir selvfølgelig belønnet for alt.
I et skytespill som dette er det avgjørende at den kunstige intelligensen fungerer skikkelig. Har dere noe spennende å fortelle om den?
- En av tingene som gjør Far Cry 3 unikt i nåtidens spillmarked er den åpne verdenen og at spillstrukturen er bygd på det faktum. Helt fra begynnelsen av har ideen vært å lage et skytespill som kan måle seg med de mer lineære skytespillopplevelsene, og vi gjør det ved å sette det til en åpen verden som bare ber om å få bli utforsket.
Målet vårt er å lage en kunstig intelligens som er minst like velfungerende som de du ser i andre populære skytespill, samtidig som vi sørger for at fiender kan takle alle de forskjellige situasjonene du vil støte på i et spill med en åpen verden.
Den kunstige intelligensen er ikke forhåndsprogrammert, så fienden vil reagere naturlig og revurdere taktikken basert på hvordan du handler. De kan bruke kjøretøy, reagere på avledningsmanøvre, skru på alarmer, desarmere bomber du har plassert og beskytte et område. De kan til og med sloss mot andre ikke-spillbare figurer, som for eksempel aggressive dyr.
Kommer det til å bli inkludert en hardcore-vanskelighetsgrad, hvor du bare har ett liv og lagringsfilen vil bli slettet om du skulle dø?
- Det ville da ikke vært hardcore-modus, men heller galskap-modus.
Hva slags våpen og kjøretøy vil være med i spillet, og vil man kunne tilpasse våpnene slik som i Crysis?
- Vi har en lang liste med våpen, og du kan tilpasse alle sammen med forskjellige våpentillegg. Det er veldig viktig for oss at hvert eneste våpen har både fordeler og ulemper. Vi vil at spilleren skal bruke forskjellige våpen til forskjellige situasjoner. Spillerne vil elske de eksotiske våpnene vi har inkludert - noen av dem kan virkelig gjøre grusomme ting med motstanderne. Jeg kan ikke si så mye mer, men følg med i tiden fremover.
Hva er du for øyeblikket mest fornøyd med angående Far Cry 3?
- For å være helt ærlig så er det ikke en enkelt ting jeg er mer fornøyd med enn andre. Tilfredsstillelsen kommer fra å se det enorme antallet funksjoner bli satt sammen for å skape en helt egen opplevelse. En fantastisk flott øy med forskjellige omgivelser, en dyp og rik historiedel, et sinnsykt antall figurer, friheten til å bevege deg rundt på øya som du selv måtte ønske, dyr å jakte på og skatter å finne.
Og sist, men ikke minst: Når kommer dere til å droppe den tropiske settingen til fordel for et action-spill satt til norske fjorder?
- Hvem vet hvor Far Cry-serien vil gå i fremtiden? Kanskje vi ender opp med å sloss mot troll? Det kunne ha blitt kjempegøy!