Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
ARTIKKEL

Star Wars: The Old Republic - Legacy

Bioware er kjent for å lage omfattende rollespill, men de kan også kunsten å lytte til sine fans. Vi har sett nærmere på Legacy...

  • Tekst: Jori Virtanen - GR FI

I mars skulle Bioware nok en gang vise at de lytter, da de like gjerne inviterte pressen og representanter fra etablerte guilds hjem til Texas for å snakke med utviklerne ansikt til ansikt. Temaet var fremtiden til Star Wars: The Old Republic, og selvfølgelig var vi på plass.

Vel fremme hos studioet er vi omtrent 150 hoder som ønsker å si sin mening og komme med ideer. Noen av disse blir forkastet umiddelbart, mens andre blir notert av utviklerne. De forteller at ideer som er gode nok kan finne veien inn i spillet.

Star Wars: The Old Republic
Selv om du kan være far til din egen sønn, skal det ikke være mulig å være sønn til din egen bror...håper vi.
Dette er en annonse:

Eventet starter med at James Ohlen stolt informerer om tallene rundt Star Wars: The Old Republic. Det har solgt to millioner eksemplarer, galaksen huser fire millioner karakterer, og den gjennomsnittlige spilletiden per dag ligger på hele fem timer. Det var på dette nivået de hadde håpet å ligge, og nå som første mål er oppnådd kan de begynne å se mot fremtiden. Fremtiden består først og fremst av Legacy-tillegget.

En viktig del av Star Wars har alltid vært at hovedfigurene har kjennskap til hverandre på en eller annen måte - enten gjennom en allianse eller slekt. Til å begynne med startet Bioware å bygge et system som tillot spilleren å ha sterke relasjoner med både fiender og venner, men de rakk ikke å ferdigstille det før lanseringen i desember i fjor. Litt over fire måneder senere er ventetiden endelig over, og Legacy-tillegget er klart.

Star Wars: The Old Republic
Hvis du når level 50 kan du spille som hvilken klasse og rase du selv vil.

Den nyeste oppdateringen gjør det mulig for figuren din å bli del av noe større. Hvis du for eksempel alltid har ønsket at din Sith Inquisitor skal være faren til din Jedi Knight, så er det nå fullt mulig takket være et slektstre. Dette slektstreet er det du selv som utformer og døper til hva du måtte ønske. Din Jedi Knight kan dermed ta i bruk visse egenskaper som før har vært begrenset til den mørke siden, for nå har hun det i blodet. Kanskje får hun også et barn som bestemmer seg for å følge i morfars fotspor, og som tredjegenerasjons barn kan det utnytte enda flere fordeler og egenskaper.

Hvis du ikke føler at en figur passer til å være noens barn, mor eller bestefar, kan figuren likevel ta del i din Legacy ved å være noens bestevenn eller erkefiende - det er kun fantasien som setter grenser, og i følge Bioware er dette systemet unikt for Star Wars: The Old Republic. Foreløpig er det begrenset til din egen konto, men utviklerne har planer om å la deg skape bånd mellom dine egne og dine venners figurer.

Hvis du bestemmer at smugleren din er datter til en Sith Warrior med nivå 50, vil hun kunne bruke kraften på måter som ellers ville vært umulig. Frustrerende nok vil hun aldri kunne realisere sitt fulle potensial på dette området, men det er en detalj som bare virker positivt for rollespilleren i meg. Bioware er også påpasselige med å fortelle at dette ikke vil gå over stokk og stein slik at det påvirker balansen i eksempelvis PvP.

Selv om Legacy er kjernen i patch 1.2, er det på ingen måte den eneste nyheten. Pakken skal også inneholde et nytt Flashpoint med navn Lost Island. Dette skal avslutte alt som ble påbegynt i og med Rise of the Rakghouls.

Star Wars: The Old Republic
I horisonten venter oppdateringer som vil gjøre det enklere for deg å spille din andre og tredje figur. Disse inkluderer alt fra personlige reparatører til prosentvis økning i erfaringspoeng.

I følge forfatterne kommer dette til å bli veldig krevende, og etter at laget mitt har fått en real omgang juling allerede ved den første bossen må vi bare nikke anerkjennende. Etter litt taktikkprat og justering i lagoppstillingen kommer vi oss forbi den første, men blir igjen stoppet i møte med boss nummer to. Det er veldig vanskelig, og dette er bare på normal vanskelighetsgrad. De som søker enda større utfordringer kan bryne seg på den nye vanskelighetsgraden Nightmare. Den byr på tøffere fiender i både de nye og de gamle utfordringene.

PvP-orienterte spillere vil også finne variasjon i en ny spillmodus som minner mest om den livsfarlige barnhageleken kongen på haugen. Her skal man bruke strategi og samarbeid for å ta kontroll over maskiner og tungt artilleri som enkelt tar knekken på motstanderne. Jeg er vanligvis ikke en stor PvP-fan, men selv jeg fant denne modusen veldig appellerende.

Bioware innrømmer også at de var slurvete i utformingen av Ilum Battlefield, og at de jobber med å forbedre den. De lover også en generell forbedring innen PvP - særlig på områder hvor spillere har kunne utnytte smutthull og feil til sin fordel.

Star Wars: The Old Republic
Hvis du ikke liker det nye grensesnittet, kan du godt beholde alt slik du hadde det før.

Legacy-tillegget leverer altså noe for enhver smak. De har også finpusset på mindre detaljer, og det merker jeg allerede ved første innlogging når jeg endelig kan bestemme hvor på skjermen jeg vil plassere egenskapene mine.

Bioware lytter virkelig til spillerne, og de forsikrer oss om at forbedringene skal fortsette å komme. Før vi forlater studioet får vi smugtitte på noe av det vi kan vente oss i fremtiden, og jeg føler meg sikker når jeg påstår at Star Wars: The Old Republic er et av de beste nettrollespillene på markedet, og at utvikleren er en av de beste i hele verden. Med kontinuerlige oppdateringer og skyhøy produksjonsverdi ser det bare ut til å bli bedre med årene...

Dette er en annonse:
BETA +