Jeg er det man kaller en Battlefield-fan. Jeg har storkost meg med serien siden Battlefield 1942, og når Battlefield 2 kom endte det opp med å bli et av mine aller største favoritter. Da sier det seg selv at jeg har brukt mye av tiden min fra oktober frem til nå på Battlefield 3.
Jeg mener fortsatt at Battlefield 2 er et bedre spill, spesielt når det kommer til taktisk planlegging mellom lagkamerater, men også kartdesign også videre. Favorittkartet har alltid vært Strike at Karkand, og når DICE lanserte utvidelsespakken Back to Karkand hadde jeg planer om å tilbringe mer tid på Gulf of Oman og Strike at Karkand, enn Caspian Border og Operation Metro... slik ble det ikke, og selv om B2K er en fantastisk utvidelsespakke, har jeg likevel foretrukket de medfølgende kartene.
Og nettopp derfor har jeg vært en smule usikker når det kommer til den første av tre annonserte tilleggspakker, Close Quarters. Under EA Showcase i London fikk jeg prøve ut et av de nye kartene, kalt Donya Fortress.
Donya Fortress tar plass i en villa og dens diverse hager. Kartet, som resten av utvidelsespakken, baserer seg på klaustrofobiske kamper i korridorer og mindre utendørsområder. Det fantes ingen kjøretøy, så alt foregikk til fots. Og det var mye som skjedde. Donya Fortress er et betydelig mye mindre kart i forhold til de minste slagmarkene fra hovedspillet, og derfor var det ytterst sjeldent at skjermen var tom for fiender.
Dette gjør kampene kjappere, og til tider kan det virke som man heller spiller Call of Duty. Dette er ikke en negativ ting, men så langt har fokuset i serien vært på store åpne slagmarker, med et gigantisk arsenal av våpen og kjøretøy - så det krever litt tilvenning.
Men de mindre miljøene gjør at utvikleren kan legge et enda større fokus på en annen stor del av Battlefield 3, nemlig de ødeleggbare miljøene. DICE har i ukesvis skrytt av såkalte HD Destruction i Close Quarters, og ifølge den svenske utvikleren skal det være mulig å redusere hele kart til ruiner.
Og joda, du kan skyte i stykker alt fra møbler til malingen på veggen. Setter du et par skudd inn i en bokhylle vil hudrevis av sider eksplodere ut i rommet, samtidig som hyllen faller sammen. Vegger kan også smadres til fillebiter, men det spørs om ikke utvikleren har tatt litt hardt i når det kommer til reklameringen. Det finnes flere vegger og objekter som ikke kan ødelegges, og i Donya Fortress var det ikke mulig å skyte hull i gulvet, selv om det var flere etasjer.
Dette spurte jeg en av utviklerne om, og han forklarte at det var en balanseringssak. Hadde det vært mulig å fjerne hver eneste vegg ved hjelp av en rakettkaster, hadde brettets balanse blitt ødelagt, og dermed ville mye av intensiteten forsvunnet.
Tilleggspakken inkluderer også ti nye våpen, som selvsagt også kan brukes i de tidligere kartene etter du har låst dem opp. Jeg rakk ikke prøve alle selv, men jeg kan konstatere at SPAS-12-haglen hadde mer enn nok av futt.
Alt i alt er jeg en smule mer spent på Close Quarters. Jeg gleder meg nok mer til de største slagmarkene i seriens historie når Armored Kill lanseres. For øyeblikket derimot, får vi se frem Close Quarters actionfylte skytekamper i trange ganger når tilleggspakken utgis i juni, og i likhet med Back To Karkand får Playstation 3-eiere pakken en uke før.