Norsk
Gamereactor
artikler
The Secret World

På rundtur i The Secret World

Like før det braker løs i The Secret World fikk vi tilbud om en omreise i Funcoms konspirasjonsfylte verden. For første gang fikk vi se de senere fasene av spillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

New England

Som i spillet startet touren vår på Solomon Island på nordøst-kysten av USA. Vår guide, Tor Egil Andersen, leder oss inn i en forlatt fornøyelsespark og snakker om den nitriste historien bak.
"Fornøyelsesparken ble åpnet med pomp og prakt, men etter en rekke dødsfall i løpet av kort tid etter åpning så grunnleggeren ingen annen råd enn å stenge ned parken. Siden da har den stadig forfalt, og etter mørket steg fram har stedet blitt et sentrum for overjordisk aktivitet, forteller Andersen, mens vi sloss mot en løpsk karusell.

The Secret World
Så begynte kranglingen om hvilken karusell vi skulle kjøre med først, hvilke vi skulle ta to ganger og om vi fikk is og sukkerspinn.

Vi fortsetter å kjempe oss fra attraksjon til attraksjon til vi kommer til en berg-og-dal-bane, som vi uten videre setter oss inn i tross dens falleferdige tilstand - for ikke å nevne det faktum at samtlige karuseller så langt har forsøkt å ta livet av oss - før vi vet ordet av det settes vognene i bevegelse.

Dette er en annonse:

- La dere merke til skikkelsen med flosshatten?, spør Andersen.

- Det er busemannen. Det er han som står bak det hele, men detaljene her får dere vite ved å utforske og gjøre oppdrag i området.

Det står klart for meg, både etter startopplevelsen og turen, er at The Secret World har en dyp og interessant spillverden dersom man tar seg tid til å fordype seg i den.

Egypt

Dette er en annonse:
The Secret World
En trenger ikke være rakketforsker for å skjønne at noe foregår i den pyramiden.

Neste punkt på programmet var Egypt, viss gule, stekende ørken står i sterk kontrast til New Englands dystre atmosfære. Likevel er det tydelig at ikke alt er som det bør være, mørkets krefter er definitivt til stede. Andersen fortsetter:

- Hvis dere tar en kikk på kartet, så kan dere se at det er svært annerledes det dere hadde i New England. Dette vil dere også kunne se når vi kommer til Transilvania, at hvert område har sitt unike kart. Kartene er også noe utdaterte, men de gir likevel informasjon om hva som ligger hvor. For eksempel kan dere se et gammelt observatorium på kartet, men i spillverdenen er det bygget et moderne teleskop på samme sted.

Gjennom vår vandring i ørkenen får vi se det en skulle forvente av Egypt - masse sand, en pyramide, ruiner, mer sand... Når det er sagt så vi bare en liten del av området, og jeg skulle gjerne tatt meg tid til å se nærmere på noen av landemerkene. Likevel føler jeg at noe av atmosfæren som fanget meg i New England mangler i Egypt, men jeg er glad for variasjonen, og jeg ser ikke bort fra at andre vil foretrekke nettopp dette området.

Jeg er akkurat på tur å løpe inn under et gigantisk skjelett i det vår guide stopper meg.

The Secret World
Jeg må innrømme at størrelsesmessig skulle en tro at gruppebosser var på størrelse med skjelettet han holder til i.

- Ser du fienden der borte, midt under ryggraden? Det er det vi kaller en world boss, en svært kraftig fiende du finner ute i spillverdenen. Du trenger et stort antall spillere for å ta ut en world boss, så det er best vi lar han være i fred.

Jeg knipser et raskt bilde før også jeg legger litt større avstand mellom oss.

Transilvania

Etter å ha tilbrakt litt tid i Egypt ristet vi av oss det meste av sanden
før vi tok turen til Øst-Europa og Transilvania, ikke uventet rett inn i armene til horder av vampyrer. Transilvania ligger i Romania, et av østblokklandene, og sovjetene drev eksperimenter på vampyrene her under den kalde krigen i håp om å gjøre dem om til våpen. Vampyrene vi møtte var derfor ikke de tradisjonelle slanke, sleske typene, men derimot halvveis maskiner. De var et sørgelig syn - sørgelig men utrolig farlig!

The Secret World
I dystre Transilvania fant vi en gammel kirke omringet av vampyrer. Tydeligvis holdes de ikke unna av kors likevel.

- Jeg kan avsløre at Dracula er med i The Secret World, men som den historiske karakteren Vlad Tepes, som Grev Dracula er løst basert på, forteller Andersen mens vi plaffer og hugger ned vampyrer.

Videre tar vi turen innom en gammel kirke, samt det tidligere nevnte observatoriet. Transilvania likner mer på New England, men har likevel sin egen tvist. Vi fikk ikke sett mye av området, men jeg mistenker at jeg vil like Transilvania bedre enn New England når jeg først får satt tennene skikkelig i det.

Dungeons

Siste post var å prøve ut en såkalt dungeon, noe vår guide beskrev som utrolig vanskelig innhold beregnet på erfarne grupper. For å gjøre det lettere for oss nybegynnere skulle vi bare gi oss i kast med spillets tredje (av åtte) dungeon iført det beste utstyret penger kan kjøpe.

En indianer legger oss i en transe, og plutselig befinner vi oss i en gammel indianerlandsby rundt år 1000. Historien bak var noe forvirrende da vi hoppet midt inn i slutten av en lengre kjede av oppdrag som ledet opp til denne dungeonen. Vi skal ta del i et sagnomsust slag hvor indianerstammene i området var truet av mayaindianere som kom med skip sørfra, men ble reddet av vikinger fra øst, som har med seg Excalibur fra England. Andersen påstod at man vanligvis ville hatt bakgrunnen for å forstå hvorfor dette skjer, men jeg spør nå meg selv hvordan noe hendelsesforløp kan lede til en slik sammenblanding av kulturer og myter.

The Secret World
Plutselig befant vi oss 1000 år i fortiden, midt i en suppe av ulike sivilisasjoner.

Det får så være. Det viktige var at vi er der, og vi har en indianerstamme å redde. Vi løper ut av landsbyen, og er allerede i gang med vår første bosskamp.

- Vi har så å si ingen såkalte trash mobs i våre dungeons. Derimot går man fra bosskamp til bosskamp, mens historien blir fortalt innimellom, forklarer Andersen.

Dette må jeg innrømme var et godt designvalg, for det føltes ikke som opplevelsen ble kunstig dratt ut ved å kaste utallige uviktige fiender på oss. Derimot introduserte hver ny boss nye elementer som sammen forberedte oss til å ta den siste bossen. Oppdelingen mellom historiefortelling og kamper føltes naturlig, selv om noen av kampene varte i lengste laget. Alt i alt var kampsiden av dungeonen en positiv overraskelse.

I den forbindelse er det naturlig å trekke inn kampsystemet. Da jeg testet ut startsonene i The Secret World gikk det meste av min kritikk på kampsystemet. Siden den gang har det blitt gjort en rekke innstramninger og forbedringer, blant annet har man nå muligheten til å kaste seg unna et angrep uavhengig av egenskapsbaren. Det er også tilført flere egenskaper som gjør det mulig å unngå å bli truffet av fiender. Likevel har det et stykke å gå før det føles riktig. Slag og skudd mangler kraft, og det blir dermed vanskelig å bli trukket helt inn. Likevel, den har blitt bedre, selv om det ennå er flust med forbedringspotensial.

The Secret World
Med Excalibur i hånd kom de norrøne vikingene indianerne til unnsetning.

I mellomtiden sloss vi videre mot mayakrigere og sjamaner, foreløpig med stort hell. Karakterene våre er tross alt langt sterkere enn de burde vært, så til tross vår manglende erfaring er det ingen som blir slått helt ut.

- Dersom dere dør kan dere ikke komme tilbake i kampen. Man våkner opp på utsiden, så kan man bli med videre så snart bossen er død, eller starte på nytt om hele laget skulle mislykkes, forteller Andersen.

Vi passerer flere viking- og mayaskip, og etter 40 minutters tid kommer vi fram til endebossen. En mayasjaman tilkaller et veldig monster fra mørket, og kampen er i gang. Vi ser fort at vi nok må belage oss på et nederlag, og flere av mine kamerater dør og må vente på utsiden - det vil si til Andersen hentet dem inn igjen så vi skulle kunne avslutte touren til planlagt tid.

Omtrent halvveis gjennom kampen kommer en gruppe vikinger oss til unnsetning, og de har Excalibur med seg. Så lenge vi klarer å holde vikingene med Excalibur i live får vi ekstra styrke til å ta ned bossen, en interessant ekstra mekanisme å kaste inn i miksen. Til slutt klarer vi å felle monsteret og redde indianerne fra
mayainvasjonen.

The Secret World
Dette beistet var en real utfordring, selv for oss som hadde uvanlig gode våpen og utstyr.

Vi hadde ikke hatt sjans hadde vi ikke vært langt sterkere enn vi ellers ville vært, og dette var den enkleste vanskelighetsgraden. Andersen kunne fortelle at når vanskelighetsgraden øker endres mekanismene noe, slik at selv om man sloss mot de samme fiendene så må man finne nye strategier for å felle dem.

Alt i alt virker dungeon-innholdet i The Secret World veldig solid. Det er utfordrende og variert, og mangelen på trash mobs er forfriskende. Noen av kampene trakk kanskje litt ut, men det kan raskt endres før spillet kommer ut.

Relaterte tekster

The Secret WorldScore

The Secret World

ANMELDELSE. Skrevet av Jostein Holmgren

Norges største spillansering noensinne lykkes med å være et annerledes MMO. Jostein har satt karakter på Funcoms The Secret World...

1
The Secret World blir tv-serie

The Secret World blir tv-serie

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Vi hører ganske ofte om filmatiseringer av ulike spillunivers om dagen. Noen mener dette er tåpelig siden man gjerne bruker fler titalls timer i et spill, og derfor blir...



Loading next content