Norsk
Gamereactor
artikler
Guild Wars 2

Laugaktiviteter til Guild Wars 2

I kveld slippes nok en stor oppdatering med to nye ting for spillerne å gi seg i kast med: Laugaktiviteter og et nytt kart i den strukturerte PvPen. Jostein har tatt en titt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Siden lanseringen har mange savnet innhold for større organiserte grupper, især for laug. Med unntak av WvW ha alt innholdet vært skreddersydd for grupper med fem spillere, med ingen tilbud til de mest hardbarka laugene. For å fylle denne nisjen introduserer ArenaNet i denne oppdateringen en håndfull nye aktiviteter for både små og store laug: Guild Bounty, Guild Rush, Guild Challenge, Guild Puzzle og Guild Trek. Utviklerne, ledet av Leah Rivera, tok oss på en prøvekjøring av det nye innholdet.

Først prøvde vi oss på Guild Bounty, hvor lauget får i oppdrag å finne flere beryktede kriminelle og fange dem. Problemet er å finne dem, for alt vi vet er hvilken sone vi skal lete i - de kan være hvor som helst i den sonen. Og man har bare ett kvarter på seg. Vi spredte oss ut og lette i og rundt Ebonhawke etter en beryktet separatist. I Ebonhawke fant vi ingenting, og tiden begynte å renne ut, men plutselig snublet en av de andre journalistene over separatisten. Resten av oss kjappet oss til kjeltringen, og før hun visste ordet av det lå hun bastet og bundet.

Guild Wars 2
En annen Guild Bounty vi gjorde gikk ut på å finne en "konstabel". Her har vi funnet henne, og gjør oss klare til å sette henne bak lås og slå.

Guild Bounty er som å lete etter mandelen i grøten. Alle leter og leter i håp om å finne kjeltringen, bare for å kunne skryte av funnet, selv om alle får smake på marsipangrisen uansett. Og gøy er det, selv om spenningen sikkert faller når man har gjort det noen ganger. Fordelen er at man aldri kan vite på forhånd hvor man skal lete, så en kan ikke lære seg utenat hvor de gjemmer seg. Man kan også øke vanskelighetsgraden slik at man må finne flere kriminelle på samme tid, noe som krever flere folk, mer koordinasjon og samarbeid. Til å begynne med er det femten ulike oppdrag tilgjengelig, og flere vil bli lagt til ved senere oppdateringer.

Dette er en annonse:

Videre dyppet vi tærne i Guild Rush. Hvis du savner Rollerbeetle Racing fra det originale Guild Wars kommer du til å like denne. I et nøtteskall handler Guild Rush om å hjelpe et antall laugmedlemmer gjennom en løype mens de er utkledd som bjørner, kyllinger eller noe annet rart. Det viste seg å være langt vanskeligere enn det først ga seg ut for. En må ikke tabbe seg ut mer enn et par ganger før du må helt tilbake til start. Til å begynne med prøvde vi alle å komme oss gjennom løypa i en uorganisert ball, noe som viste seg å være nytteløst. Sakte men sikkert viste det seg at utviklerne hadde designet lauginnholdet på en slik måte at vi måtte samarbeide for å komme gjennom (sjokkerende, ikke sant?), så vi delte oss slik at halvparten hjalp den andre halvparten i mål. Det var fortsatt utfordrende, og vi spilte på den enkleste vanskelighetsgraden, men over tid er jeg redd man finpusser taktikken slik at utfordringen blir veldig enkel. Med det sagt, med seks ulike løyper, og med flere på vei tar det forhåpentligvis litt tid før den ultimate strategi ligger til allment åsyn på internett.

Den tredje nye laugaktiviteten er Guild Challenge, som er en modifisering av de dynamiske hendelsene i spillet. Den vi prøvde gikk ut på å forsvare forsyninger fra flammelegionen, noe som høres ut som en helt typisk dynamisk hendelse, men denne varte lenger og krevde langt mer koordinasjon. Etter hvert måtte vi ha fem grupper som hver forsvarte sin himmelretning, samt en til å stå i midten blant forsyningene til å ta seg av de som kom seg forbi. Tross dette var vi ikke i nærheten av å klare det, noe som er en bra ting. Guild Challenge er nok den aktiviteten jeg ser for meg blir mest attraktiv for de mest hardbarka laugene.

Guild Wars 2
Guild Challenges setter fokus på koordinasjon og samarbeid. Vi måtte designere noen til bombardere flammelegionen, mens andre måtte beskytte kanonene.

Til slutt tok vi en titt på Guild Puzzles, og denne er kanskje min personlige favoritt av de vi fikk prøve. Her måtte vi løse en rekke oppgaver innen et visst tidsrom for å få nok laugmedlemmer gjennom en hinderløype. Dette krevde tett samarbeid og god kommunikasjon. Denne aktiviteten er nok dessverre også den som er mest sårbar for å miste sin glans ved senere gjennomspillinger, men det var uansett den mest underholdende å prøve ut for første gang.

Dette er en annonse:
Guild Wars 2
En av utfordringene i Guild Puzzle var å aktivere en rekke låser ved å omforme seg til et spesielt dyr for hver lås innenfor en stram tidsramme. Dette krevde at vi samordnet hvem som tok seg av hvilke låser, for det skulle ikke mye somling til for å feile.

Vi fikk ikke mulighet til å prøve den femte laugaktiviteten Guild
Trek. Men for ordens skyld kan jeg si at denne aktiviteten går ut på å finne skulte skatter rundt omkring i Tyria. Med andre ord er det en oppdagelsesreisendes drøm, og med 150 ulike skatter å lete etter tar det forhåpentligvis lang tid før man bare kan søke opp plasseringen til disse.

Laugaktivitetene fyller en nisje som så langt har vært tomt i Guild Wars 2, med organiserte aktiviteter for større grupper. Jeg er likevel ikke fullstendig overbevist om at dette er nok til å tilfredsstille dem som savner tradisjonelle raid og annet gruppeinnhold på stor skala. Innholdet virker rett og slett for lett - mange laug vil ikke finne den utfordringen som de har savnet. Når det er sagt, så har ArenaNet nå laget et system hvor vanskeligere laugaktiviteter kan bygges inn senere. Dette vitner om at slikt innhold vil komme en gang i fremtiden.

Guild Wars 2
Ved å eskortere sfæren til kontrollpunktene får man bonuspoeng, så mye av fokuset på det nye kartet er å stjele sfæren fra fienden slik at dere får poeng i stedet for dem.

Laugaktivitetene er helt klart stjernen av denne oppdateringen, men vi fikk også muligheten til å teste det nye sPvP-kartet Spirit Watch. Kartet er bygget rundt norn-rasens totemdyr, og du vinner ved å ta kontrollpunkter og bringe en energisfære til punktene. Kartet er designet med mye vertikal kamp, og for å frakte sfæren måtte man løpe fra helt i bunnen og opp til toppen. Dette skapte en del spennende kamper hvor det ene laget løp med sfæren, mens det andre tok høyden til sin fordel og ga det andre laget juling på tur opp. Kartet skapte rett og slett stadig interessante og intense kamper, hvor et lag stjeler sfæren fra det andre, eller bruker tiden de andre løper med sfæren til å ta kontrollpunkter, eller lar en person løpe med sfæren mens resten oppholder motstanderne, eller noe helt annet. Jeg er ikke i stand til å vurdere balansen og de mer kompetitive sidene ved kartet, men det jeg kan si er at dette kartet er blant de mest underholdende i kartrotasjonen så langt.

En annen endring i sPvP-scenen er at turneringer nå ikke koster noe å delta i, så hvis det har vært en barriere for deg så er det ikke lenger noe som hindrer deg fra å hive deg med i en god turnering.

Guild Wars 2
Spirit Watch er basert på norn-rasens totemdyr, og som alle områder i spillet er det svært behagelig for øyet.

Relaterte tekster

Guild Wars 2Score

Guild Wars 2

ANMELDELSE. Skrevet av Jostein Holmgren

ArenaNet tar et oppgjør med de etablerte sannhetene i MMO-sjangeren, og leverer den beste sosiale opplevelsen i et rollespill til dags dato...



Loading next content