Det mesterlige Bioshock Infinite skal endelig få sine tilleggspakker med nedlastbart innhold. Vi ble invitert over dammen for å besøke utviklerne i Boston, og målet for turen var å få prøvespille den aller første pakken, Clash in the Clouds som forøvrig slippes i dag.
Da Ken Levine presenterte Clash in the Clouds møtte han blandet beistring fra de oppmøtte. Vi fikk nemlig se en arenakamp med bølger av fiender, og føltes som en sterk kontrast til helhetsfølelsen man sitter igjen med etter å ha fullført selve hovedspillet. Fascinerende verden, samfunnskritikk og interessant historie syntes å ha blitt byttet ut med en hordemodus, men samtidig var det en rendyrking av hovedspillets actiondeler vi fikk se.
Noe av kritikken som Bioshock Infinite faktisk fikk gjaldt vanskelighetsgraden, ettersom noen ønsket seg en større utfordring. Her gir Clash in the Clouds nok av utfordring for pengene (400 Microsoft points, eller omtrent 30 kroner). I pakken finner man fire nye kart, og man må bruke alle egenskaper og kløkt for å overleve mot 15 fiendebølger. Områdene er dessuten i konstant forandring siden de svevende bygningene hele tiden forandrer utseendet på kartet.
Brettdesigner Forrest Dowling forklarte ivrig hvordan poengsystemet fungerer, men det er ikke noen store nyvinninger som er verdt å nevne. Det handler om kill streaks, variasjon i bruken av våpen og egenskaper (Vigors), og etter hver bølge får du besøke butikken for å handle inn nye ting. Du kan også bruke pengene i en annen butikk på ting som lydklipp, videoer eller malerier, og det er nesten verdt 30 kroner kun for å få høre en kul versjon av klassikeren Tainted Love som spilles i bakgrunnen.
De fire vanskelighetsgradene gjør sitt for å tømme ammunisjonen, men pengedrysset etter hver bølge sørger for at du aldri mangler midler for å kjøpe nytt. Drivkraften til spilleren vil nok helst ligge i å toppe listene, skaffe achievements og å kunne smykke seg med diverse utmerkelser.
Vi fikk også et innblikk i den andre delen av DLC-en, eller rettere sagt de to andre delene. Det er nemlig snakk om to episoder som til sammen kaller Burial at Sea. Her reiser Booker DeWitt og Elizabeth tilbake til undervannsbyen Rapture anno 1958, mens byen er på toppen av sin storhetstid. En kort trailer viste oss Booker i rollen som en hardkokt Pinkterton-agent der han møter en mystisk skjønnhet i trøbbel, altså Elizabeth. Dette gir inntrykk av å være et alternativt univers som kan gi svaret på en scene fra selve Bioshock Infinite.
Noe særlig mer fikk vi ikke se, men Levine hadde mer på hjertet. Rapture er bygd opp helt på nytt. Der vil vi få møte både gamle og nye kjente i noe som kan kalles skjæringspunktet mellom Bioshock og Bioshock Infinite. I tillegg til all den moroa de nye egenskapene bringer med seg, skal vi altså få utforske Rapture i ro og mak mens byen fortsatt er hel. I den andre episoden av Burial at Sea skal vi altså få benytte Elizabeths evner til å lage såkalte tears. Disse to episodene vil koste 1200 Microsoft points (omtrent 100 kroner), men det foreligger ennå ikke noen slippdato.
Så, uansett om du er sulten på mer action eller historie, er altså fremtiden full av godbiter - i hvert fall hvis du liker Bioshock-universet. Det oser riktig nok ikke Irrational-kvalitet av Clash in the Clouds, men det virker som en god forlengelse av actionsekvensene vi fikk servert i Infinite.