LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      artikler

      Skumle trender: Overeksponering

      Gjennom flere timer med gameplay-trailere, alphaer og betaer, har vi stadig oftere sett nærmest hele spill før lanseringen...

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      I den første delen av denne artikkelserien skrev jeg om hvordan utgivere har utviklet en tendens til spoile sine egne spill, og at dette som oftest skjer i trailerne de gir ut. Trailere kommer også til å være en del av temaet denne gangen, da jeg opplever at vi stadig ser mer av spill før lansering. Ja, jeg ønsker selvsagt å se underholdende og informative trailere jeg også, men til tider nærmer det seg flere timer til sammen. Jeg frykter at det er iferd med å bli for mye av det gode.

      Skumle trender: Overeksponering
      De færreste ble overrasket da Assassin's Creed: Unity dukket opp i butikkhyllene.

      Det er bare å se på Assassin's Creed-seriens britiske Youtube-side. Over 25 trailere for Assassin's Creed: Unity alene?! Greit nok Ubisoft, dere ønsker å eksponere spillet til så mange personer som mulig, men over én time med trailere krysser grensen. Vi bør selvsagt få nok informasjon til å gjøre oss opp en mening, men når vi nærmest har sett alt spillet har å by på før vi får spille selv, er det ikke like moro. Å oppleve en følelse av déjà vu den første gangen man spiller et spill er sjelden bra.

      Dette gjelder både om trailerene viser mange av de samme sekvensene, eller splitter nye. Før Assassin's Creed: Unity ble lansert hadde jeg nok sett henrettelsen av Louis den 16. nærmest ti ganger i ulike trailere og walkthrough-er. Da sier det seg selv at denne sekvensen ikke ble like gøy som den kunne ha blitt. Hadde de vist sekvensen bare én eller to ganger hadde jeg ikke sett de ulike tilnærmingsmåtene og detaljene, noe som forhåpentligvis ville gjort min spillopplevelse bedre.

      Dette er en annonse:
      Skumle trender: Overeksponering
      Vi så velødig mye av Watch Dogs før lanseringen, og det samme kan allerede sies om det kommende The Division...

      Vi kan også bruke Unity som et eksempel på hvordan ulike trailere viser nye sekvenser eller tilnærmingsmåter. På E3-messen i 2014 viste Ubisoft én av måtene man kunne drepe Silvert på, og to ulike måter å gjennomføre samarbeidsoppdrag på. Bare noen uker senere fikk vi se Silvert dø på to andre måter, og ytterligere fremgangsåter i samarbeidsoppdraget. Vi hadde jo akkurat sett spillet i aksjon! Kunne vi alle fall ikke få noen måneder å fordøye de første klippene på?

      Såkalte sandkassespill kan selvsagt vise litt flere trailere enn lineære spill siden de ofte byr på flere tilnærmingsmåter, men det går en grense her også. Grand Theft Auto-serien er kjent for å ha minimalt med trailere før lansering, og den serien er jo blant de mest populære gjennom tidene. Da Grand Theft Auto V ble lansert hadde vi ikke sett hvert minste lille gatehjørne i Los Santos, og internett var ikke fylt til randen med wiki-sider og guider. Rockstar stoler nemlig på at vi husker ting vi så for noen måneder siden. De viste én av måtene man kunne løse et "heist" på, for så å bare si at det også fantes andre fremgangsmåter også. Deretter ble det stille i noen måneder. På denne måten føltes spillet ferskt og spennende da jeg fikk spille det selv.

      Skumle trender: Overeksponering
      Rockstar klarte å begrense antall GTA V-trailere, slik at vi fortsatt var spente på spillet da det ankom.
      Dette er en annonse:

      Når vi først er inne på å spille selv kan vi vel like godt fortsette med å snakke om den stadig økende populariteten til alpha- og beta-tester. Vi trenger ikke gå langt tilbake i tid for å se at disse testene i all hovedsak var ment for oss som skriver om spill, men dette er langt fra tilfellet lengre. Spill som Destiny og Evolve har i stor grad merket konsekvensene av å la oss spille i flere timer før selve spillet er ferdig. Begge to ble tidlig hete debattemaer med tanke på at de raskt ble repeterende. Man trenger vel ikke være et Mensa-medlem for å forstå at dette i stor grad skyldtes at vi allerede hadde spilt i flere timer.

      Før i tiden var det mer vanlig med små demoer som enten lot oss spille et begrenset antall minutter eller utforske et begrenset område av spillet. Nå som internettilgang er vanlig har utgiverne i stedet skiftet fokus til flere trailere og å la spillere teste store, men uferdige versjoner av spillet. Fantasien vår får ikke gå løpsk lengre siden vi ikke trenger å lese titalls intervjuer, forspill-artikler eller forestille oss skjermbilder i bevegelse. Vi vet stort sett hva vi får før vi starter opp spillet. Det er sjelden vi gjør noen skikkelig bomkjøp nå til dags, så denne overeksponeringen har i hvert fall noen positive sider for oss spilleres del, selv om den også frarøver oss deler av opplevelsen. Paradoksalt nok er det dessuten utgiverne selv som virkelig får lide.

      Skumle trender: Overeksponering
      Det vanker få overraskelser i Evolve. Vi så dem lenge før lanseringen.

      Dette er nemlig mer en skummel trend for utgiverne. Uten å ha oversikt over hvor mye penger utgiverne bruker på ulike trailere og alpha/beta-tester, tør jeg allikevel påstå at de taper mer på overeksponeringen enn de tjener på den. De fleste spillere klarer å bestemme seg for om det blir et kjøp eller ikke etter å ha sett noen få trailere, lest noen artikler og kanskje prøvd en liten del av spillet. Hadde det ikke vært for de ekstra kostnadene det medfører kunne det nok også holdt å lage en demonstrasjon som ikke var del av selve spillet. En liten demo som kun introduserer oss for interessante spillmekanikker og tonen i spillet hadde vært perfekt.

      Uheldigvis koster slike ting penger, og kontroversene rundt Metal Gear Solid V: Ground Zeroes viser oss at det er vanskelig å finne en god balanse mellom kostnadseffektivitet og innhold. Hideo Kojima sa selv at en av grunnene til at han lagde Ground Zeroes var at han ikke ønsket å røpe for mye av historien og innholdet i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, men at han allikevel ønsket å vise seriens nye retning. Han gjorde til viss grad det samme med de tre første Metal Gear Solid-spillene, hvor demoene var de respektive spillenes prologsekvenser. Alle disse introduserer oss kun for de mest grunnleggende spillmekanikkene og karakterene. Trenger man mer informasjon om dette kan det enkelt gjøres ved å lese noen få intervjuer eller se en av de få trailerene. Her bør det vel bemerkes at også Metal Gear Solid-serien har endret litt fokus de siste årene med ekstremt lange trailere og walkthroug-klipp.

      Skumle trender: Overeksponering
      Hideo kojima brukte Ground Zeroes til å presentere den nye open world-retningen til Metal Gear Solid-seroien, uten å røpe for mye av historien. I etterkan har dog Konami begynt å pøse ut nye, lange, gameplay-trailere...

      Poenget er uansett det samme, kjære utgiver. Ønsker dere å selge spill og tjene penger må dere ikke vise alt spillet har å by på før lansering. Stol på at vi som spillere ser hva som fenger med spillet dere viser i løpet av tre eller fire trailere gjennom et år. Om dere samtidig ønsker å offentliggjøre en tidlig versjon av spillet bør denne kun være ment for fremheve en spennende spillmekanikk, med mindre det er en av få nye mekanikker, og vare over en meget kort periode. Slik rekker vi ikke å finne ut hver minste lille detalj spillet har å by på, ei heller gå lei av å se det samme gjenta seg om og om igjen. Alle ønsker å få mest mulig for pengene, og får vi mulighet til å se eller spille så å si hele spillet gratis tar vi denne uten å blunke. Klarer dere ikke overbevise oss om at spillet har mer å by på i tillegg til dette, har dere tapt et salg. Dette vil igjen gå ut over oss som spillere siden dere da ikke har like mye å rutte med, og da er det selvsagt nye og spennende ideer som nedprioriteres i forhold til de kjente inntektskildene.

      Hva mener du? Har du gått lei av å se nyhetsartikler og linker til nye Assassin's Creed-spill hvert femte minutt?



      Loading next content