Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikkel

Best og verst på E3 2016

Nå som E3 2016 er over tar fire av redaksjonens ivrigste en titt tilbake på uka som var. Hvem ble vinneren i år? Hvem ble taperen? Hva overrasket, og hva skuffet?

Det skjer alltid mye på store spillmesser, og det krever sitt å sortere alle inntrykkene. Likevel har vi forsøkt å slå fast hvilke øyeblikk som imponerte mest på E3 i år, og hvike som etterlot oss mest skuffet.

Morten Bækkelund
Best: Sonys gullrekke.
Verst: Nintendos tafatte E3-innsats.

Det er i grunnen ingenting ved årets E3-messe som jeg synes har vært direkte ille, men det er nok fordi jeg ikke er så opptatt av Nintendo-spill. Den japanske giganten er helt på bærtur om dagen, og selv om nye Zelda ser feiende flott ut blir det latterlig tamt å nesten bare ha Link og Pokémons å vise til. De har virkelig ekstremt mye å bevise med NX når den omsider kommer. Ellers hadde jeg et håp om at EA skulle annonsere Skate 4, men i stedet fikk jeg en stusselig pressekonferanse fra den kanten. Titanfall 2 og Battlefield 1 ser bra ut, men den eneste nye annonseringen er et lite spill kalt Fe? Come on!

Over til de gode tingene. Microsoft scoret poeng ved å bekrefte Project Scorpio, selv om de ikke hadde så mye håndfast å vise til. Ubisoft scoret samtidig poeng ved å annonsere Steep, som kom som en skikkelig overraskelse. Til forskjell fra Microsoft klarer de holde spillene hemmelige, og slike bomber er det E3 skal handle om for min del. Ubisoft har klart å overraske mange år på rad nå, og jeg synes det var ekstra artig at den store finalen deres denne gangen var et spill i en helt annen kategori enn Tom Clancy-titlene.

Likevel var det Sony som klarte seg aller best i min bok, nettopp fordi det er nye annonseringer som gjør meg mest giret under E3. Greit nok, de ventet med PS4 Neo, men til gjengjeld hadde de suverent flest nye annonseringer å vise til, som ikke hadde blitt lekket ut på forkant. Personlig synes jeg Hideo Kojima er litt oppskrytt, men det var kult at Norman Reedus-prosjektet Death Stranding ble annonsert. Når de i tillegg disket opp med et nytt God of War, Days Gone, The Last Guardian-dato, Resident Evil VII, Spider-Man fra et så rutinert studio som Insomniac Games og nydelige trailere fra Detroit: Become Human og Horizon: Zero Dawn, ja da fortjener de seierspokalen.

Dette er en annonse:

Kim Visnes
Best: Nytt God of War og Resident Evil, samt første glimt av Kojimas nye spill, Death Stranding.
Verst: EA, noe mer kleint skal du lete lenge etter. Hva har skjedd med dere?

Som i fjor syns jeg Sony gjorde rent bord. De brukte sin konferanse til å fokusere på det som er viktig med E3, nemlig spillene. Det var trailer på trailer og demo på demo. Ikke bare hadde Sony et orkester til å spille musikken til videoene de viste, de sparket også det hele igang med å kunngjøre God of War! EA og Microsoft føltes tam i forhold til det Sony hadde å by på. Ubisoft var som vanlig veldig annerledes i måten de gjorde konferansen på, det var mer show enn noe.

Dette er en annonse:

Foruten gjenoppstandelsen av Kratos viste eks-Konami gullgutt, Hideo Kojima, frem Death Stranding, med ingen ringere enn The Walking Deads Norman Reedus i hovedrollen. Ikke mye å si om spillet, men det fanget i det minste oppmerksomheten til alle. Capcom ser ut til å ha tatt et stort steg vekk fra retningen Resident Evil har beveget seg de siste årene, og dratt det tilbake til sine røtter med et skummelt hus, noe vi tipper er zombier, og ren og skjær skrekk.

Ingar Takanobu Hauge
Best: All den konkrete informasjonen vi faktisk fikk om spillene - spillkalender er plutselig full!
Verst: Kjedelige pressekonferanser (i hvert fall for EA og Microsofts del).

E3 handler om spill. Det virker kanskje unødvendig å måtte presisere det, men det er ikke rent få ganger at mye av E3 har druknet i mediestunt, teknisk prat og presentasjonen av alle multimediamulighetene en ny konsoll kommer til å ha som det uansett bare er USA-brukerne som får tilgang på til slutt (ja, jeg ser på deg, Xbox One).

Dette var det noe mindre av denne gangen, og i stedet fikk vi kose oss med det vi faktisk er interessert i, nemlig spillene. Joda, Microsoft hadde sitt å si på den tekniske fronten, ikke minst med tanke på avdukingen av Project Scorpio, men for alle aktørene var det først og fremst de kommende spillene som sto på menyen. Ja, til og med Nintendo, som i stor grad har valgt å tone ned årets E3-fokus, kunne diske opp med noen solide videoer av det kommende Zelda-spillet.

Vi har fått datoer på evighetsprosjekter som The Last Guardian og Abzû, vi har fått se spennende videopresentasjoner av spillmekanikkene i Horizon: Zero Dawn og Detroid: Become Human, og vi har fått videoklipp fra Titanfall 2 og The Legend of Zelda: Breath of the Wild som får det til å sitre av spenning. Vi fikk også le sammen med Trey Parker og Matt Stone under presentasjonen av South Park: Fractured but Whole.

Dessuten har vi fått et par overraskelser også. Den største overraskelsen for min del var nok at Quake nok en gang blir et aktuelt navn i bransjen, og det blir spennende å se hvordan den gamle stormakten vil klare seg i dagens marked. Det nye spillet til Metal Gear Solid-legenden Hideo Kojima fikk vi også en tittel på - Death Stranding - men her vet ikke foreløbig ikke så mye. Det PS4-eksklusive Spider-Man fra Insomniac Games viser oss at Marvel ønsker å ta opp arven fra Arkham-spillene med Batman, og det er selvfølgelig gledelig.

Noen savn er det selvfølgelig alltid. Pressekonferansene var i seg selv ikke mye å skryte av, i det minste ikke dem jeg fikk anledning å se (EA og Microsoft). Noen spill burde fått mer fokus, slik som Gravity Rush 2, og noen spill var tydelig fraværende. Jeg tenker da først og fremst Shenmue 3 og Final Fantasy VII Remake. Men slik er det. Vi kan ikke få alt her i verden, og totalt sett har E3 gitt oss mye å glede oss til fremover.

Dette er en annonse:

Sofia Hariz
Verst: EA og Nintendo.
Best: South Park, Prey, Mafia III, God of War, Death Stranding og We Happy Few.

Da var årets E3 unnagjort, og vi fikk kastet i fanget nok spill til knekke all fritid de neste månedene. Fra nyutgivelser til oppfølgere, og selvfølgelig en remaster eller to - det var mye å se på årets konferanse. Og selvfølgelig sitter man igjen med spørsmålet om hvem som «vant» årets E3.

Min mening? Oss spillerne. Det er vi som vant E3, for selv om noen konferanser (kremt Sony) var bedre enn andre, ga de alle oss trailer etter trailer for fantastiske spill. Dessuten fikk vi se hva vi har i vente fra VR-verdenen, noe som gjorde årets E3 til en av de beste.

Personlig syns jeg alltid de dårlige E3-presentasjonene er de mest underholdende - fra EAs forvirrende introsekvens med en drøss ord kastet omkring (LIVE TO REBEL PLAY GIVE!) til Ubisoft's dansende giraff og en masse kleine pauser hvor personene som snakket ventet på applaus. Det var mange godbiter å finne i de kleineste øyeblikkene i år også, men av alle var EA og Nintendo de desidert mest skuffende. Nintendo sin line-up, eller rettere sagt mangel på sådan, var skuffende og forutsigbar. EA viste oss igjen sine berømte «behind the scenes»- klipp, som ingen egentlig har spurt etter. Vi fikk se utviklere jobbe på altfor rene pulter og forklare spill vi heller hadde likt å se et skikkelig klipp eller to av.

Men ser man bort ifra de små skuffelsene var det E3 2016 i hovedsak en veldig positiv messe. Av spillene var South Park The Fractured But Whole, Prey, Mafia III og God of War spesielt interessante for min del, mens de to spillne som skilte seg mest ut var Kojimas Death Stranding og We Happy Few. Å se Kojima komme ut på scenen var et fantastisk øyeblikk, og traileren var en sinnsykt kul overraskelse. We Happy Few var et spill jeg ikke hadde noen forventninger til, men etter å ha sett traileren er jeg hundre prosent sikker på at spillet vil ende opp på hylla mi så fort den blir utgitt. Også var det Watch Dogs 2 da, som gav meg nytt håp for et konsept jeg fort mistet interessen for da jeg spilte gjennom det første spillet. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få lyst til å spille noe Watch Dogs-relatert igjen, men denne oppfølgeren vil forhåpentligvis gi oss spillopplevelsen vi alle ønsket oss i første spillet.

Det var våre "highs and lows" fra E3 i år. Hva er dine?

Dette er en annonse: