Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikkel

Oppsummering: Microsoft @ E3 2016

Store deler av E3-programmet til Microsoft hadde lekket på forkant. Litt kjedelig, men showet skapte ikke desto mindre mange store overskrifter...

Microsoft sparte ikke på kruttet i år, og startet E3-konferansen sin med å offisielt annonserer Xbox One S, eller "Slimbone" som jeg liker å kalle den. Det er snakk om en ny, slankere variant av Xbox One (S for Slim) som har kvittet seg med hele 40 prosent av størrelsen til den opprinnelige modellen. Det er uvisst om den kommer i noe annet enn hvitt, men den har i alle tilfelle støtte for 4K-video og HDR (High Dynamic Range) i spill som takler det. Den kan også stå vertikalt (hvis man kjøper en støtte separat) og håndkontrolleren har både bedre grep og lengre trådløs rekkevidde. Prisen er satt til 300 dollar (2500 kr.) i USA, og maskinen ankommer allerede til høsten. Vi venter dog på norsk pris og dato.

Les også:
Oppsummering: EA @ E3 2016
Oppsummering: Bethesda @ E3 2016
Oppsummering: Ubisoft @ E3 2016
Oppsummering: Sony @ E3 2016

Dette er en annonse:

Et av spillene som skal støtte HDR er Gears of War 4, som var neste punkt på programmet. Vi fikk vite at spillet også kommer til Windows 10 (som de fleste andre Xbox One-spill fra Microsoft innen nå) og at spillet vil ha en oppgradert variant av den populære horde-modusen kalt Horde 3.0. Detaljene sparer de til senere, men de kunne til gjengjeld avsløre at det kommer en egen Gears 4-håndkontroller til glede for fansen. Den er naturligvis mørk og blodig i designet. Også fikk vi se gameplay da.

Videre var de innom Killer Instinct for å forklare at General Raam fra Gears-serien er på vei som en spillbar figur, før annonseringstraileren for Forza Horizon 3 gjorde sin debut. Det tredje spillet i serien er satt til Australia, og dette fører med seg varierte omgivelser som strekker seg fra knusktørr ørken til fuktig, tropisk jungel. På grunn av dette er også variasjonen i bilparken større, og det er opp til deg om du går for en Buggy eller en Lamborghini. Er du lur tilpasser du imidlertid bilen til underlaget. Hvis ikke vil du ikke ha en sjanse i kampen mot andre spillere, som kan koble seg til ditt "game" sømløst på tvers av både Xbox One- og Windows 10-versjonen. Til slutt fikk vi vite at spillet kommer den 27. september.

Etter racingen var det dags for et av spillene som ble annonsert på E3 i fjor, nemlig Recore. En fersk trailer med masse gameplay ble vist frem, før lanseringsdatoen ble avslørt til å være allerede den 13. september. Deretter var Hajime Tabata fra Square Enix innom scenen, for å vise frem og understreke at Final Fantasy XV faktisk kommer til Xbox one også, og ikke bare PS4.

Showet rullet videre med The Division, som Microsoft har en eksklusiv avtale på. Avtalen innebærer at nytt innhold kommer først på Xbox One, og dette gjelder naturligvis også for den kommende Underground-utvidelsen. Til Xbox One lander denne 28. juni.

Tempoet ble holdt oppe en stund til ved å fokusere på mer action. Dice tok nemlig straks til scenen for å snakke om Battlefield 1. De hadde ikke noe særlig nytt å dele utover det som kom frem på EA-konferansen, men det ble understreket at spillet kommer først til Xbox One takket være EA Access-ordningen. Der ankommer nemlig Battlefield 1 den 13. oktober.

Etter Battlefield 1-traileren roet Microsoft ting litt ned, for å snakke om Xbox Live-systemet. Snart skal det nemlig bli mulig å bytte ut bakgrunnsmusikken i spillene dine med egne låter, og du vil kunne samle vennene dine i egne "Clubs". En annen nyhet er "Arena", som er en portal for å arrangerer turneringer. FIFA 17 blir det første spillet som har støtte for dette.

Deretter var det satt i overkant mye tid til Minecraft, før vi fikk vite at det snart blir mulig å spesialtilpasse og bestille din egen Xbox One-håndkontroller, med farger og knapper og så videre akkurat slik du vil ha dem. For én gangs skyld gjelder dette også for Europa, men her må vi vente til 2017 før Xbox Design Lab starter opp.

Neste punkt var en kort trailer for Inside, det nye spillet fra skaperne av Limbo, som ankommer Xbox One 29. juni. Deretter fulgte en samletrailer med indie-spill som Cuphead, Deliver us the Moon, Far, Flint Hook, Shadow og Tactics, før det interessante We Happy Few ble vist frem. Spillet er allerede tilgjengelig via Xbox Game Preview og ser ut til å være unikt og spennende.

Før programmet gikk videre til Tekken 7 var polske CD Projekt Red innom for å presentere det frittstående kortspillet basert på Gwent fra The Witcher 3, og deretter ble Dead Rising 4 formelt annonsert. Traileren avslørte et nytt spill som ikke tar hverken seg selv eller zombier så veldig seriøst, der gode gamle Frank West har hovedrollen.

Etter en nokså underveldende presentasjon av Scalebound fulgte flere zombier i State of Decay 2, men først var på tide å endelig få se noe nytt fra Rare-spillet Sea of Thieves. Vi fikk nemlig servert en trailer som viste usminket gameplay med mange spillere i aksjon. De holdt praten igang seg imellom på en forholdsvis naturlig, om enn noe slitsom måte.

State of Decay 2 fortjente naturligvis sin egen annonseringstrailer også, og til forskjell fra Dead Rising utgjør zombiene en større trussel i universet utvikler Undead Labs har satt sammen. Traileren fokuserte på viktigheten av å samarbeide, noe som passer godt med den nye co-op-modusen oppfølgeren skal introdusere i 2017.

Det siste spillet, og nest siste punktet på programmet var Halo Wars 2. Det kom frem at lanseringen blir i løpet av februar til neste år, enten man går for Xbox One- eller Windows 10-utgaven. Traileren bar dessuten vite om at samarbeidet mellom Creative Assembly og 343 Industries fungerer bra.

Og så. Helt på tampen. Glasuren på kaken. Vi hadde hørt mye om det på forhånd og nå ble den endelig offentlig annonsert, den oppgraderte utgaven av Xbox One-konsollen. Maskinen går under kodenavnet Project Scorpio, og den skal ha en beregningskapasitet på hele 6 TFLOPS. Dette er tre ganger mer enn dagens PS4-konsoll, og mer enn det dobbelt av hva den beryktede PS4 Neo-maskinen skal kunne makte. Det spekuleres faktisk i om Project Scorpios imponerende spesifikasjoner fikk Sony til å droppe planene om annonseringen av PS4 Neo, for heller å gå tilbake i tenkeboksen.

I annonseringstraileren lover Micrsoft store ting som 4K Gaming og nærmest grenseløse muligheter for utviklerne, uten å nevne så veldig mange spesifikke detaljer. Det understrekes dog at fremtidens spill også vil komme til den vanlige Xbox One-maskinen og "Slimbone", slik at ingen skal bli akterutseilt hvis de dropper oppgraderingen. Vi tolker dette som at den økte ytelsen til Project Scorpio primært skal brukes til grafikken.

Noen konkret slippdato for beistet ble ikke presentert, men planen er å slippe maskinen til høsten i 2017.

Dette er en annonse: