Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikkel

Battlefield 1, kvinner og "realisme"

Hvorfor er kvinnelige spillfigurer dråpen som får realismebegeret til å renne over? Oliver har forsøkt å svare på nettopp det....

For en kort stund siden ble det kjent at Dice nok en gang hadde bestemt seg for å droppe kvinnelige spillfigurer i flerspilleren, og de forklarte også hvorfor. Det var en av deres tidligere koders Twitter-meldinger som startet diskusjonen, og hun beskrev hvordan planen opprinnelig hadde vært å la spilleren selv velge kjønn i spillet. Dette kommer ikke som noen stor overraskelse for undertegnede med tanke på hvor mye snakk og skriverier som fulgte i kjølvannet av Battlefield 4, et spill som også droppet kvinner i flerspilleren. Planene ble imidlertid endret underveis. Ifølge den nevnte koderen mente Dice at eksistensen av noe annet enn menn i et Battlefield-spill ville anses som «urealistisk blant deres primære målgruppe, gutter», dette til tross for at tilstedeværelsen til kvinner er «viktig for dem». Reaksjonene i kommentarfeltene viste at Dice ikke nødvendigvis tok feil av målgruppen.

Dette er en annonse:

Hos svenske Gamereactor skrev noen at de syntes det var kvalmende at folk kunne bli opprørt av ekskluderingen, andre skrev at man ikke bør oppmuntre til kvotering (selv om kvotering ikke handler om å legge til kvinnelige spillfigurer i et krigsspill). Visse (troll, kanskje) gikk så langt som å håne tanken på kvinner i et krigsspill ved å si at man også kunne forlange «tyske soldater med kalotter» eller «Hitler som en afrikansk kvinne» bare fordi. Som om dette og kvinnelige spillfigurer er på samme nivå når det kommer til relevans eller sannsynlighet.

Dette er en annonse:
Battlefield 1
Det er greit å ha kvinnelige karakterer i historiedelen til Battlefield 3 og Battlefield 1, men i seriens sjel, flerspilleren, skal de ikke være.

Jeg skal ikke fokusere noe særlig på Dice eller deres standpunkt i denne artikkelen. Stockholm-studioet vet hva de driver med, og det er litt vanskelig å kritisere dem for å kun servere mannlige figurer når de nettopp har sluppet et spill som Mirror's Edge Catalyst. Jeg er heller ikke en som tror han har rett til å bestemme hva selskapene skal ha med eller ikke i produktene sine.

I stedet vil jeg snakke om reaksjonene. Jeg ser en viss grad av likegyldighet, at folk ikke orker å bry seg. Det er naturligvis helt greit, og fraværet av kvinnelige spillfigurer i et dataspill er ikke vårt største samfunnsproblem. Ikke alle spill må ha en kvinnelig helt - eller motsatt. Men jeg legger merke til at det er veldig mange gutter som sier at de ikke bryr seg. Noen lurer på hvilken rolle dette spiller, og jeg skjønner at de tenker slik. Saken er, ifølge meg, at det er lett for noen som aldri har følt at de ikke er representert i favorittspillet (eller ens favorittmedium) sitt at det ikke spiller noen rolle. Et vanlig argument man hører er eksempelvis «jeg spiller Tomb Raider uten noen problemer, så jeg må ikke være mann hele tiden».

På den annen side tror jeg ikke at det finnes mange jenter som ikke vil spille Uncharted for protagonisten er en mann. Men å resonnere slik blir å ikke ta poenget. Det at man ikke kan spille som en kvinnelig Nathan Drake eller en mannlig Lara Croft er ikke engang i nærheten av å være det samme som å velge kjønn på en identitetsløs soldat uten personlighet i et spill som Battlefield.

Battlefield 1
Presentasjonen i Battlefield 1 er imponerende, men det er likevel mye som ikke stemmer med historien - og det er helt greit.

I tilfellet med Battlefield 1 er det «realisme» som oftest blir brukt som argument for hvorfor kvinner ikke skal være med. Jeg må le litt når jeg ser realisme bli brukt i denne sammenhengen, for det har blitt brukt mer enn et par ganger tidligere. Morsomst er det uansett å se hvor mange som må få forklart hvor feil det er å skyve realisme foran seg i et spill som i utgangspunktet har lite til felles med inspirasjonskilden. Hvor er foruminnleggene som raser over hvor kvalmende det er med skarpskyttere som løper rundt og prikker inn «360-no-scope-headshots», stridsvogner som holder dobbel hastighet, fly som manøvres på umulige måter og ...ja, alt du ser i spillet?

Jeg var ikke i live under 1. verdenskrig, men jeg er rimelig sikker på at krigen ikke foregikk slik den gjør i flerspilleren til Battlefield 1. Hadde spillet fokusert på realisme, så ville det hele sett veldig annerledes ut. Gjørmete skyttergraver ville sørget for at du var mer bekymret for sykdommer og dårlig vær enn for fiendtlig infanteri, og artilleriet ville stått for suverent flest kills. Høres det ut som et morsomt spill?

Battlefield 1
Call of Duty: Ghosts var det første spillet i sin serie til å introdusere kvinnelige avatarer i flerspilleren. Black Ops 3 lot deg dessuten spille som kvinne gjennom historiedelen.

Realisme og elementer av noe ekte er naturligvis bra i passe doser, men for mye er sjelden nøkkelen til et bra spill. Spill som dette skal først og fremst være underholdning, og jo morsommere jo bedre - spesielt i flerspiller-shooters. Så hvorfor er det slik at inkluderingen av kvinnelige spillfigurer er det absolutt verste mange kan tenke seg i Battlefield 1? Å strekke grensene for hva som er historisk korrekt og realistisk er i grunn nødvendig for å kunne akseptere at et spill som Battlefield 1 skal kunne eksistere.

Dette er en annonse:

Jeg har imidlertid en teori om at det ikke er kvinners eksistens på virtuelle slagmarker som plager realismens fanebærere. Jeg finner ingen sinte blogger om at man kan velge kjønn i Call of Duty, Halo, Titanfall eller andre militærskytespill. Kanskje er det enklere å svelge at begge kjønn er representert i en mer moderne setting, men jeg tror ikke det er hovedårsaken til aggresjonen.

I stedet tror jeg at det er diskusjonen, dialogen i seg selv som skaper frustrasjonen. Når noen er frekke nok til å påpeke minoritetsavvik i spillverden og se på mediet under en samfunnskritisk lupe, blir visse folk forbannet.

Battlefield 1
Naughty Dog har blitt kritisert for å våre politisk korrekte av en høylytt minoritet, og det er fordi de skriver karakterene på en mer kjønnsnøytral måte.

Da sitter uttrykk som «PK-mafiaen» og «social justice warrior» løst, som om det skal gjøre vondt å få dette slengt etter seg. Det blir som å si «du er et empatisk menneske som vil at så mange som mulig skal føle seg velkommen i din hobby», og jeg tar det ikke som noen fornærmelse.

For det er akkurat det jeg vil. Jeg kan ikke snakke for noen andre, men det er hva jeg ønsker. Jeg vil se utviklere og utgivere som våger å bryte med gamle normer som at spill er gutter, og ikke bli værende på stedet hvil mens resten av verden beveger seg fremover. Jeg vil at så mange forskjellige folk som mulig skal bli representert, og om det ikke er kun for at de skal føle seg inkluderte, så i hvert fall for min opplevelse av variasjon.

Hvis en så banal sak som å la spilleren få velge kjønn i en lekekrig kan få flere til å teste spillet, så mener jeg at det er mer enn verdt å legge det inn sammen med resten av de urealistiske elementene.

Dette er en annonse: