Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Kommentar: Hvor mange konsoller er for mange?

Mens Sony og Microsoft skryter uhemmet av PS4 Pro og Xbox Scoprio tar vi et skritt tilbake. Er kraftigere konsoller i samme generasjon positivt, eller blir dette bare forvirrende og rotete?


Ingen har vel gått glipp av at Playstation 4 Pro skal gis ut i november, og sannsynligvis vet du også at Xbox Scorpio lanseres i andre halvdel av 2017. I tillegg kommer Nintendos nye konsoll som foreløpig kalles NX.

Det mange kanskje ikke har tenkt på er at dette ikke betyr pensjonering for de opprinnelige modellene av Playstation 4 eller Xbox One, og Nintendo vil heller ikke kalle NX en erstatning for Wii U. Samtidig har de dessuten 3DS i salg fortsatt, mens Sony pusler med PS Vita. Dette skaper en situasjon der vi kommer til å ha minst fem aktive stasjonære konsoller på markedet, pluss to bærbare og hva nå enn NX viser seg å være. Legger man til at både Playstation 3 og Xbox 360, og til og med den originale Wii fortsatt kan kjøpes i butikken, begynner det å bli veldig mange maskiner på én gang.

Playstation 4 Slim er allerede ute, og den 10. november kommer PS4 Pro. Før den tid, den 13. oktober, kommer dessuten Playstation VR.
Dette er en annonse:

Faktisk er det et omfang vi ikke ha sett maken til før, og det kan få uante konsekvenser for konsollbransjen slik vi kjenner den. Nå tenker du kanskje at jeg overdriver, ettersom PS4 Pro og Scoprio "bare" er oppgraderte varianter av dagens maskiner, og det stemmer til en viss grad, men saken er den at både Microsoft og Sony har bekreftet at det vil bli sluppet eksklusive titler til de nye kraftpluggene deres.

De maskerer det ved å påpeke at det gjelder VR-spill eller titler fra tredjeparter, men ingenting i disse uttalelsene hindrer "vanlige spill" i å ha VR-støtte. Dermed kan disse ende opp som Pro- eller Scoprio-eksklusiver i praksis. Det kommer naturligvis til å ta tid, ettersom de originale Playstation 4- og Xbox One-modellene tross alt vil ha brorparten av markedet lenge. Det sørger de omlag 60 millioner solgte maskinene for, men før eller siden vil noen lage et rålekkert spill som ikke la seg matche på de gamle konsollene.

Microsoft så et hopp i salget da de lanserte den nye, mindre Xbox One S-modellen.

Jeg er brennsikker på at dette vil skje, og for meg fremstår det som urimelig at både Microsoft og Sony nå disker opp med superkonsoller som koster noen ekstra hundre- eller tusenlapper. Man får riktig nok spilling i høyere oppløsning for pengene, men dette er likevel produkter for folk med ekstra penger å brenne av. Og til syvende og sist er det Sony og Microsoft som tjener på ordningen. Særlig sistnevnte har nok et håp om å gjøre det bedre enn da originalen var ny.

Nå forsøker jeg ikke å si at hverken Microsoft eller Sony kommer til å glemme de opprinnelige modellene, for det tror jeg ikke det finnes noen risiko for. Markedet er der for de nye versjonene, men først må folk få en grunn til å gå til innkjøp. For å motivere folk tror jeg de trenger noe mer enn FIFA eller Call of Duty i 4K. Det trengs noe skikkelig lekkert og utenom det vanlige.

Den høye oppløsningen er dessuten vanskelig å markedsføre. Se bare for deg en reklamefilm som skal vise den mektige grafikken når TVen du sitter og ser på "bare" har 1080p-oppløsning. Majoriteten har tross alt ikke tatt steget videre ennå, og det kommer til å ta flere år før 4K-TVer får skikkelig fotfeste. Dersom Sony og Microsoft bare vil selge de nye modellene deres til folk med 4K-skjermer, snakker vi om et veldig snevert marked. Hvis det er tilfellet vill det bli vanskelig å få med seg tredjeparter på laget.

I tillegg snakker Microsoft om at det vil være merkbare forskjeller mellom Xbox Scorpio og Playstation 4 Pro, på bakgrunn av kraftigere maskinvare. Hvordan skal vi merke denne forskjellen hvis det bare er oppløsningen som bestemmer? Hva om vi ikke har 4K-TVer? Virtual Reality gjør seg heller ikke bra i trailere eller bilder, så der er det heller ikke mye å hente for PR-avdelingen. Nei, for kunne selge de nye konsollene trenger de rålekre spill som du ikke finner andre steder, altså eksklusiver til den nye maskinvaren.

Microsoft har endelig fått opp øynene for VR, og jobber nå med en løsning sammen med Oculus.

Og mens vi er inne på Virtual Reality. Microsoft hevder at en stor del av årsaken til Scorpio-prosjektet er VR. De jobber med Oculus på denne fronten, mens Sony allerede har sitt eget hodesett i Playstation VR. Når det er sagt har luften gått ut av PSVR-ballongen i det siste. Fra å ha dominert nyhetsbildet lenge har det blitt nokså stille rundt det nye headsettet, selv om det faktisk slippes om bare noen uker nå!

Igjen får tingens tilstand meg til å tenke at både Sony og Microsoft har en "plan B". At disse kraftigere konsollene er et delvis svar på de økte kravene VR stiller til maskinvaren, råder det ingen tvil om. Samtidig vet de jo at det er risiko forbundet med VR. Vi vet fortsatt ikke om dette er noe konsumentene vil ha i stor skala, når den "vanlige mannen i gata" har slått seg til ro med hva virtual reality faktisk er. Hvis VR ikke blir revolusjonen mange håper på trenger man noe annet å selge PS4 Pro og Scroprio på, og igjen blir svaret mitt det samme. Det er nødt til å komme eksklusive førstepartsspill til disse konsollene. Hvis ikke vil de ikke overleve lenge.

Selv om PS4 ikke har kreftene til en gamer-PC, er Uncharted 4: A Thief's End blant de aller peneste spillene man kan begi seg ut i.

Nå tenker sikkert mange av dere at jeg burde dra inn PC-plattformen i debatten, men for meg blir dette uinteressant. Jeg har to stykk meget kapable PCer stående, som begge leverer superb grafikk, men det er konsollene mine jeg spiller mest på. Det er enkelheten som er konsollene styrke. Det er de ukompliserte systemene som gir dem et så stort publikum. Det er dette publikumet Valve ønsker å nå med sine Steam Machines, uten at de har klart å få det skikkelig til foreløpig. Ikke alle vil ha en PC, sånn er det bare.

For denne gjengen spiller det heller ingen rolle at konsollen deres ikke er den absolutt kraftigste på markedet, akkurat som at bilen de har i garasjen ikke er en Ferarri. Dessuten er lukkede systemer som PS4 og X1 noe mange utviklere klarer å få imponerende mye ut av. Se bare på Uncharted 4: A Thief's End, som er et av de peneste spillene noensinne. Dette til tross for at PS4 ikke har nærheten av den samme ytelsen som en PC i toppklassen. Spillet er optimalisert for PS4 og ikke noe annet, men nå kommer det altså nye tider. Plutselig er det to PS4-maskiner å ta høyde for, en vanlig og en oppgradert.

Jeg frykter at dette kan bli en hodepine for utviklere, og ikke minst for forbrukerne. At man har flere alternativer å velge blant kan ofte være like avskrekkende som det er positivt. Det som en gang var enkelt blir plutselig komplisert. Hvilke PS4-spill fungerer egentlig med min konsoll? Kan jeg spille 360-spill på Scorpio? Og hvordan fungerer egentlig NX? Rocket League kan spilles på tvers av dagens PS4 og andre format, men gjelder det samme for PS4 Pro og Scorpio? Kommer Sony til å slippe en PS4 Überpro i 2018?

For alle som ikke følger spillbransjen tett, og suger til seg alle detaljer fra uke til uke, blir dette en suppe av utydelighet og forvirring. Det kan minne om da Nintendo presenterte Wii U, og ingen skjønte at det var en ny konsoll. Jeg husker fortsatt at moren min ringte meg fordi hun ville ha tak i den nye kontrolleren til Wii, den med skjerm. Det er mange andre i hennes bås, som ikke instinktivt skjønner noe av 4K, HDR og forskjellene mellom PS4 og PS4 Pro. Heldigvis er i hvert fall Pro-navnet lettere å forstå enn U, men jeg spår likevel en masse forvirring når den nye maskinen kommer i november. Det er en ny PS4, men den kjører de samme spillene, sier du? Og kommende PS4-spill funker på begge? Hva er da poenget med Pro? Man kan tilgi noen for å stille slike spørsmål.

Vi venter fortsatt på svaret om hva Nintendo NX faktisk er. E'n ting er uansett sikkert, den nye konsollen er nødt til å gjøre det bedre enn Wii U.

Selv hvis almenheten klarer å forstå hva PS4 Pro er kontra originalen, kommer den samme utfordringen på nytt året etter med Scorpio. Det gjør meg urolig, ikke minst fordi dette kommer midt oppi en periode der mobiler og nettbrett blir kraftigere og kraftigere. Hvis konsoller skal bli like kronglete som PC, hvorfor ikke bare gi blaffen i hele greia og holde seg til iOS? Hvis man ikke er en innbitt gamer kan sikkert tanken være fristende.

Personlig er jeg imidlertid ikke der. Mobilspillene er i en helt annen liga enn konsoll- og PC-spill fortsatt, og jeg håper både Sony og Microsoft tar innover seg at de må være tydelige med planene sine. Det samme gjelder også for Nintendo, som definitivt ikke har råd til å gjøre de samme feilene med NX som med Wii U. Forsvinner enkelheten til konsollene, er jeg redd maskinene selv blir dratt med i dragsuget.

Dette er en annonse: