Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikkel

Derfor minner Steep meg om Journey

Snø og ørken, varme og kulde - motsetningene er åpenbare, men jeg klarer likevel ikke å unngå å sammenlige Steep med indieperlen Journey...

Som et av få medier i verden fikk Gamereactor gleden av å besøke Ubisoft Annecy. Der fikk vi en omvisning i studioet, snakket med utviklerne og så på fremgangen de har gjort med det kommende Steep. Studioet er omgitt av fjell, så det er ikke vanskelig å se hvor inspirasjonen kommer fra. Det er også lett å spore utviklernes begeistring for endelig å få gjøre noe eget. Tidligere har de vært begrenset til å hjelpe til på Splinter Cell eller lage multiplayer til Assassin's Creed, men nå er det endelig deres tur til å starte sitt eget varemerke. Navnet på varemerket er Steep, og jeg kan knapt vente på å utforske de digitale fjellsidene sammen med lydsporet.

Dette er en annonse:
Steep

Det begynner å bli noen år siden vi fikk et godt snowboardspill, og jeg vet ikke om Steep blir det neste. Jeg gikk nemlig glipp av muligheten til å teste det på Gamescom, og hjemme hos Annecy fikk jeg ikke lov til å røre spillet. Jeg kan derfor ikke si om dette blir det neste SSX eller Shaun White Snowboarding, men jeg skal prøve å formidle den fornemmelsen jeg fikk da jeg ble plassert foran en lang demo av spillet.

Når man har kommet et stykke inn i det fantastiske eventyret Journey, glir man ned et fjell av sand mens musikkens tempo øker - og det er et fantastisk øyeblikk. Dette øyeblikket har utvikler Annecy tydeligvis bitt seg merke i og studert nøye, for de ser ut til å ha overført følelsen av at musikken skyver deg fremover mens du lekende lett glir gjennom snøen.

Steep

I Journey er du begrenset til å ta én bestemt vei ned, og det var derfor mye enklere for utvikleren å sette musikk til omgivelsene. Thatgamecompany visste hva spilleren kom til å oppleve, så de kunne forsterke inntrykkene ved å legge trykk på musikken der det var riktig. Det var naturligvis mer kontrollerte omgivelser enn de vi finner i Steep, for når du står på toppen av fjellet kan du selv velge hvor du vil kjøre. Spilleren får full kontroll, men likevel har Ubisoft Annecy lykkes med å lage et lydspor som løfter deg frem. Det er som om opplevelsen skulle vært like kontrollert som i det nevnte indiespillet.

Steep
Dette er en annonse: