Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Ting vi blåser i når vi spiller #2

Alle de tingene vi finner oss i når vi spiller er langt forbi grensen til latterlig. Her er syv nye eksempler på nettopp dette...


I fjor skrev jeg om 7 feil vi blåser i når vi spiller. Som jeg skrev da var det bare en liten smakebit på alle spillmekanikkene vi gledelig overser i spill. Etter et år med mer spilling er det tid for å ta noen av de andre også.

Bråkete sniking
Det er øyne og ører overalt. Gjør jeg den minste lille feil vil Nathan Drake bli skutt i fillebiter. Den karismatiske karen sniker seg fra gjemmested til gjemmested. Ops, der var det en vakt som trodde hun så noe, men hun bestemmer seg for at det bare var et lite dyr. Det var nære. Nå sitter jeg med ryggen mot en stor kasse, med en kraftig kar på andre siden. Hvordan kan jeg eliminere han uten å vekke oppsikt? Jo, jeg reiser meg opp, drar overkroppen hans over kassen mens han gir fra seg et overrasket grynt. Planter så albuen min i brystet hans, og drar han over på andre siden. Ikke en sjel så min utrolige manøver. HA! Solid Snake og Sam Fisher kan gå og ta seg en bolle. Eller?

Nei. Sjansen er en god del større for at noen enten ville hørt vaktens overraskede ynk, stønnet da han ble slått, eller av den tunge kroppen som ble slengt over en kasse. De burde vel faktisk også sett at han ikke akkurat falt om uten å reise seg igjen. Ikke i spillverden. Her blir vi titt og ofte vitne til "stille" angrep, som vel egentlig ville vekket naboen. I Mark of Kri griper du tak i en fiende, slenger vedkommende inn i en vegg, og planter et sverd rett gjennom hodet på dem. Stille som en mus der altså.

Så har vi også rake motsetningen. Du er i tankskipet i Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Det massive maskinrommet er fylt med patruljerende vakter. Fotskrittene deres kan høres over hele området, men så snart du setter en tå innenfor dørene hører du "What's that noise?" Hvordan i *Metal Gear* kunne du høre forskjell på meg og kompisene dine?!

Hysj, da! Jeg prøver å drepe deg stille.
Dette er en annonse:

Les en bok, bli sterkere
Ta den, vanndemon. Jeg sender et lynnedslag rett i hodet på den geleaktige skapning som endelig siger sammen. Kampen har vært lang og vanskelig. Manaen min er nærmest tom etter å ha brukt utallige magiske formler. Det er dog verdt det, for nå øser det inn med erfaringspoeng. Her skal det oppgraderes ferdigheter! Som i det virkelige liv kan jeg selv bestemme hva jeg forbedrer, så etter å bare ha brukt magi bestemmer jeg meg for å øke styrken og snikeegenskapene mine. Nei, vent nå litt...

Det er vel egentlig ikke slik det foregår i virkeligheten. For å bli bedre på et område må man i hovedsak trene spesifikt på det. Slik er det ofte ikke i spill med rollespillelementer. Her står vi som regel fritt til å plassere erfaringspoeng i akkurat det vi vil. Tjen erfaringspoeng etter å ha levert en bok i Fallout 4, lær hvordan du legger en aktiv granat i lommene til en person. Frigjør områder i Far Cry: Primal, lær hvordan du temmer en stor bjørn. Gir mening...

Hva lærte jeg av å gå berserk med hagla? Å være snikete selvsagt...

Jeg venter bare her jeg
Ooooooh, spennende. Mitt første oppdrag for The Dark Brotherhood. Dette skal bli lett. Alt jeg må gjøre er å drepe herr Offer uten at noen ser det. Uheldigvis er han på markedet akkurat nå, så jeg må bare følge etter hans til det blir kveld, og han går hjem. De kunne like godt kalt meg skyggen. Jeg sniker meg usett rundt omkring på markedet, puster nærmest mitt kommende offer i nakken uten å bli lagt merke til. Nå nærmer det seg. Jeg er bare millimetere unna. Han går inn døren sin. Jeg er like bak, griper tak i håndtaket, og...klikk. Han låser døra. Eeeeh, hva skal jeg gjøre nå da? Det er fortsatt lyst ute. Prøver jeg å dirke meg inn vil vaktene legge merke til det, og arrestere meg. Nei, jeg får vente til det blir mørkt. Inn i "vente"-menyen, og sett på seks timer. Omgivelsene rundt meg endres mens timene går. Skygger forflytter seg og folk suser forbi mens jeg står der bom stille foran en dør. Makan til utholdenhet og umistenksom kar skal man lete lenge etter. Ingen av dere ville vel undret seg om dere så en person stirre på en dør uten å røre seg i seks timer?

Hvis svaret er nei, er du mye mindre nysgjerrig enn meg for å si det pent. Om svaret derimot er ja, viser dette poenget mitt. For det første: I enkelte spill snakker vi her om figurer som blir slitne etter å ha løpt 50 meter. Greit nok at det finnes ulike typer utholdenhet, men det får da være måte på. Man kjenner det i kroppen når man står bom stille i flere timer. For det andre: Ville virkelig ingen reagert eller endret patruljeringsrute mens du sto der? Det aner meg at vaktene i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ville kjørt bort til åskammen om de så en kjederøykende kar bare stå der og stirre på basen deres i flere timer.

Dette er en annonse:
Bare ti år til de gjør ferdig MGS V? Da venter jeg bare her.
Dette er en annonse: