Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikkel

Vi har prøvd Nintendo Switch

Vi har vært i London for å prøve Nintendo sin kommende konsoll.


Vi gikk inn i Hammersmith Apollo med så nøytrale forventninger som det går an å få, dog med Mario-sangen spillende i underbevisstheten. Tilliten til at Nintendo fortsatt hadde det i seg å designe en vettug konsoll med et ekstra særpreg over seg var der fortsatt. Samtidig tenkte vi at Switch også er det Kyoto-baserte selskapet sitt siste desperate forsøk på å imponere igjen etter konsollen som må kunne sies å ha vært nære helbom, Wii U. Noe av dette kan nok skyldes at fokuset var delt mellom hjemmekonsollen og den håndholdte 3DS. Nå skal dette fokuset til en viss grad samles i en hybridkonsoll som blander disse to sidene. Dette er uten tvil en ambisiøst prosjekt, så det er ikke til å se bort fra at det også kan bli det siste om alt går galt.

Dette er en annonse:

Mengden varierte funksjoner og innovative måter de kan brukes på kan ikke sies å være annet enn imponerende. Dette er både en konsoll man kan ha hjemme, og en håndholdt enhet man kan ta med på tur. Det er helt klart noe Nintendo har skapt, med en tanke og mening bak hver krik og krok på både maskinvaren og kontrollen. Slik skiller den seg litt ut fra det enkelte konkurrenter har prøvd med for eksempel Razer sin Edge-teknologi.

Konseptet er fantastisk, og det fungerer ypperlig. Selve konsollen sitter bak en skjerm, og hviler på en docking-stasjon når man spiller på TV-en. Ønsker du å spille i et annet rom kan du lett ta den ut av docken, for så å sømløst fortsette å spille. Absolutt ingen ventetid. En veldig bra funksjon, men det er uansett en ting vi liker enda bedre, selve kontrollen. Joycon-ene er innovasjoner som åpner opp for en rekke nye interessante gameplaymuligheter. Utviklere sitter nok bare og sikler med tanken på alt de kan gjøre med det splittede kontrollerdesignet. Som med virtual reality kan det dog ta litt tid før vi får se de beste ideene komme til live, og se hvilke begrensninger de også har.

Det visuelle er bedre når man spiller på TV-en, men spillene så også bra ut på tableten. Vi har absolutt ikke noe å klage på etter å ha prøvd både Mario Kart 8 Deluxe og Splatoon 2 på begge. The Legend of Zelda: Breath of the Wild skal ifølge Nintendo kjøre i 900p og 60 bilder i sekundet (demoen vi prøvde var "bare" 30) når man spiller på TV, men går ned til 720p når man spiller på tableten. Som sagt så dette fortsatt meget bra ut i våre øyne. Både Mario Kart og Splatoon gikk som en drøm, uten noen merkbare tekniske problemer. Selvsagt skal vi huske på at ingen av disse krever så veldig mye kraft sett i det store og hele, men det er uansett betryggende å se at de så knallbra ut.

Den 6,2 tommer store skjermen er nydelig, med sterke og klare farger. Størrelsen er akkurat passe, og den ekstra plassen man får i forhold til andre håndholdte enheter gjør helt klart en forskjell. Samtidig vil nok størrelsen ta litt tid å venne seg til når man bruker kontrollene, men personlig synes vi dette mellompunktet mellom en 3DS og gamepaden fungerte bra. Tyngden er akkurat slik at den sitter godt i hendene. Derfor fungerer det glimrende å spille på tur. Selv om man spiller med Joyconene festet på siden føles det bra. Om du uansett har lyst på litt friere bevegelser kan du også lett bare feste tableten på standen, og spille med bare kontrollene i hendene.

Hver Joycon har to skulderknapper rett ved siden av hverandre, en analogspake, fire kontrollknapper, og to ekstra knapper øverst som forsvinner om man fester kontrollen til skjermen eller samler de to kontrollene. Det er også pluss-, minus-, hjem-, og skjermbilde-knapper, så man har nok å velge blant.

Dette er en annonse: