Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikkel

Nintendo Switch: Ble forventningene innfridd?

I mai 2016 stilte Ingar krav til hva han ville se med Nintendo Switch. Nå som vi vet mer om konsollen, sjekker han om forventningene ble innfridd.


I 2016 visste vi ikke så fryktelig mye om Nintendo Switch, eller NX som kodenavnet var den gangen. Vi visste at Nintendo jobbet med den, og vi visste at den skulle først og fremst bli en arvtager til Wii U, men utover det var det meste bare rykter og spekulasjoner. Ja, selv tanken om at NX/Switch skulle være en hybridkonsoll man kunne koble fra TV-en og ta med seg var noe vi bare hadde rykter om.

For å forberede seg til lanseringen av NX/Switch, bestemte Nintendo seg for å tone ned på lanseringene i 2016 for så å komme sterkere tilbake i 2017. Det satte i gang noen tanker hos meg, tanker som til slutt resulterte i kommentaren Make Nintendo Great Again som dere kunne lese her på Gamereactor i mai. I kommentaren tok jeg for meg åtte punkter jeg håpet og ønsket at Nintendo skulle implementere i sin kommende konsoll, med en klar tanke om at Nintendo virkelig bør få det til med sin kommende konsoll. Å skulle feile på hjemmekonsollmarkedet to ganger på rad er noe Nintendo ikke har råd til, spekulerte jeg da.

Nå skriver vi 2017, og mye har skjedd siden mai 2016. Vi vet at Nintendos kommende konsoll heter Switch, vi vet at det er en hybridkonsoll som både fungerer på farten og koblet til TV-skjermen, og vi har til og med fått en lanseringsdato. Dermed tenkte jeg det kunne være moro å se tilbake på artikkelen fra mai og de åtte punktene jeg listet opp over ting og funksjonaliteter jeg mente Nintendo burde få på plass med sin kommende konsoll.

Her er altså den etterlengtede oppfølgeren: Har Nintendo innfridd forventningene til Switch?

I 2016 hadde vi noen forventninger til Nintendos kommende konsoll. Nå som vi vet mer, kan vi da si at forventningene er innfridd?
Dette er en annonse:

1. Ha et lettfattelig konsept - innfridd
Første gang vi fikk se Nintendo Switch, var gjennom en tre minutter lang presentasjonsvideo i oktober. Stort mer fikk vi ikke vite da, og mest sannsynlig følte Nintendo at de måtte vise noe for å lette på presset fra investorer og fans. Først de siste dagene har vi fått vite mer når det gjelder konsollens innmat, spillutvalg og lignende. Men én ting var klinkende klart fra oktober av: Hva Switch er, og hvordan den i korte trekk fungerer. Et enkelt og lettfattelig budskap var helt avgjørende for Nintendo, ikke minst med tanke på at det var nettopp her Wii U feilet allerede fra dag én. Med Switch har jeg ikke støtt på noen tilfeller hvor folk lurer på hva Switch er eller hvordan det fungerer. Joda, noen få har kanskje spurt spørsmål som «Er det en ny konsoll fra Nintendo,» men tonefallet har alltid vært av en avklarende art, ikke en forvirret art. En presentasjon som viser de mange mulighetene man har for å bruke Switch og de forskjellige kontrollermuligheten konsollen tilbyr ser ut til å gå inn hos de fleste. Dessuten er navnet Switch midt i blinken, da det forteller eksakt hva konsollen kan gjøre. Det skulle ikke bli vanskelig å markedsføre konsollen selv til forvirrede foreldre som ikke kan så mye om TV-spill, så punkt 1 må sies å være innfridd.

2. NX må være et reelt alternativ til PS4, XBO og PC - usikkert
Noen tekniske detaljer er fortsatt uklare, men det er tydelig at Switch ikke blir den hardware-messige muskelbunten en kunne håpe på. I mai-artikkelen min håpet jeg på en konsoll som kunne sikte på å være et reelt hardware-alternativ til PS4, XBO og PC, og da inkludert de oppgraderte utgavene av PS4 og XBO som på det tidspunktet fortsatt ikke var bekreftet (disse kjenner vi nå som PS4 Pro og XBO Scorpio). Samtidig vil vi i løpet av kalenderåret se spill som Steep og The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition til konsollen, spill som allerede er ute til de konkurrerende konsollene. Det er vanskelig å si hvordan Switch-utgavene av spillene holder seg sammenlignet med eksempelvis PS4-utgavene, ettersom vi ikke har noen sammenligningsvideoer så langt. Samtidig viser det vi har sett så langt at Nintendo nå har en reell mulighet til å gi ut slike spill på lik linje med PS4, XBO og PC. Hvorvidt dette faktisk vil skje og hvordan Switch-versjonene vil se ut er helt andre spørsmål, og vi må dermed ta tiden til hjelp for å se hvorvidt punkt 2 blir innfridd eller ikke.

3. Få med tredjepartsutviklerne, både AAA og indie - innfridd
At Nintendo skulle klare å få med seg aktører som Platinum Games, Monolith Soft og Koei Tecmo var jeg ikke så veldig skeptisk til. Vi visste også at Square Enix ville være med på laget, ettersom Dragon Quest XI ble annonsert til Switch mens konsollen fortsatt het NX. At de derimot skulle klare å få med seg aktører som Ubisoft, EA, Atlus og Capcom var jeg derimot langt mer tvilende til. Ikke bare det, men Nintendo har til og med fått med Bethesda Softworks på laget, et studio som aldri har jobbet sammen med Nintendo tidligere, og ingen ringere enn Todd Howard har snakket varmt og frimodig om hvordan han gleder seg til å utvikle til Switch og samarbeide med Nintendo (slike videoer skal selvfølgelig alltid tas med noen spadetak salt). Indietitler får vi også se til Switch, og i løpet av kalenderåret får vi se titler som I am Setsuna, Rime og The Binding of Isaac: Rebirth til konsollen. På nåværende tidspunkt må punkt 3 derfor sies å være innfridd. Spørsmålet nå er om dette vil holde seg gjennom konsollens livsløp, eller om Switch vil lide samme skjebne som Wii U.

Dette er en annonse:
Dette er en annonse: