Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikkel

Rainbow Six: Siege - Operation Velvet Shell

Vi besøkte Ubisoft i Montreal for å prøve den første utvidelsen fra sesong to.

I november kunne Ubisoft avsløre at de ville fortsette å støtte Rainbow Six: Siege i minst et år til, og at de ville fortsette med suksessoppskriften med fire utvidelser - hver med et kart og to operatører. Dermed tok det ikke lang tid før de annonserte den første utvidelsen som ville komme til sesong to, Operation Velvet Shell. Til nå har vi bare fått noen få detaljer og ertende trailere, så vi dro ned til Montreal for å få flere detaljer. Her er alt du må vite.

Dette er en annonse:

Kartet
Som vi allerede vet vil det nye kartet Coastline ta oss til partyøya Ibiza i Spania. Her vil vi få oppleve så lukseriøse omgivelser som forventet. Vi snakker svømmebasseng, neonlys, mengder med sollys, og mye mer. I starten var det fristende å løpe rundt og utforske plassen, men som tilfellet er med de andre kartene ble også dette raskt smadret i fillebiter. Vi fant derfor ut at det var lurt å bare tenke taktisk, og ikke ferie.

Dette er en annonse:

Bygningen vi slåss i består av to etasjer, hver med alt av innhold du kan forvente deg på et slikt sted. Det føles helt klart som et partyhus, men er helt klart skapt med intense skytekamper i tankene. Blandingen av trange korridorer og åpne hageområder gjør det et god plass for alle operatører. Hvor enkelte Siege-kart er lang men tynne, er dette helt klart mindre men bredere. Dette betyr ikke at man nektes å prøve seg i høyden. Det er nok av måter du kan komme deg inn nedenfra eller ovenfra på, og med den ekstra bredden får man også mulighet til å overraske fienden med hvor man kommer fra. Du må dog være forsiktig, for de fleste rom er fulle av vinduer, så står du stille for lenge er du lett jobb for skarpskyttere utenfor.

Rainbow Six: Siege

Operatøren: Mira
Den første operatøren som ble avslørt var den defensive Mira. Hun har ikke bare en god SMG på lur, men også en hagle, så her snakker vi om en dame som er livsfarlig på nært hold. Særlig siden også har mye beskyttelse.

Som med de andre operatørene er dog den største styrken hennes ferdighetene. I hennes tilfelle er det to enveis-speil som kan festes på vegger. Disse fungerer som forventet med at de vil vise hva som er på andre siden når de festes til ødleggbare eller forsterkede vegger. Fienden kan selvsagt se at det er en merkelig overflate på veggen, så de vet uansett at du ser på. Men det vil kanskje gjøre dem nervøse for hva du planlegger nå som du har oversikt over hvor de er.

En annen ting som gjør at speilet ikke blir for bra er at man ikke kan skyte rett gjennom det når man ser fienden. Først må man skyte en gassbeholder under speilet. Vi likte uansett ferdigheten meget godt. Den ga oss en fin oversikt over rom vi skulle til å gå inn i uten å sette oss selv i fare. Dermed er den minste like nyttig som Pulse sin sensor. Sjansen er uansett stor for at det vil ta tid før folk virkelig finner ut hvordan det kan utnyttes best mulig, noe det skal bli interessant å følge videre.

Rainbow Six: Siege

Operatøren: Jackal
Operatør nummer to er av det mer offensive slaget. Her snakker vi om en klasse som virker middels på alt. Han tåler sånn passe mye, løper sånn passe fort, og han kan bruke en rekke ulike våpen. Dette gjør han til et godt valg for folk som liker å variere litt.

Også han sin ferdighet hjelper til med å finne ut hva fienden gjør. Han har nemlig en skjerm som viser fotavtrykkene deres. Ulike farger viser hvor ferske de er, så du slipper at alt går helt i surr. Vi brukte dette noen ganger under vår tid med spillet, men strevde litt med å lære hva de ulike fargene var. For eksempel fulgte vi en gang noen fotspor som ledet oss rett inn i siktet til fienden. Man bør altså tenke litt over når man bruker den. Vi kan dog se hvordan det kan brukes meget effektivt når man lærer seg mekanikkene.

Fotavtrykkene kan også scannes for å vise informasjonen til folk på laget ditt. Her ble vi dog obs på en artig liten detalj - Caveira kan nemlig ikke oppdages når hun bruker "Silent Step". Det lærte vi på den harde måten.

Dette er en annonse:
Rainbow Six: Siege

Oppdateringen
En oppdatering vil komme samtidig som utvidelsen, og den vil endre en rekke aspekter av spillet. Blant annet vil man nå kunne gå inn i andre menyer mens den forbedrede matchmakingen pågår. Så har vi selvsagt de nye våpnene, skinsene, og et elite-set for Rook.

Fremtidige endringer
Vi fikk også litt informasjon om hva det kommende året vil bringe med seg. Ubisoft ønsker blant annet å implementere et loot-system som vil belønne trofaste spillere. Dette er i hovedsak ment som en måte å tjene seg opp til nye skins og våpen uten å måtte betale for dem. De vurderer også å endre litt på "hit detection"-en i spillet.

Alt dette er en del av den generelle tankegangen deres med sesong to, nemlig at de vil holde holde på og utvide spillerbasen sin. Antall spillere har steget gradvis siden lansering, og spillet blir stadig mer populært i turneringer. De ønsker derfor å fortsette med de jevnlige oppdateringene etter tilbakemeldinger fra spillerne.

Rainbow Six: Siege

Alt i alt virker det som om det andre året med Rainbow Six: Siege skal bli minst like moro som det første. Operation Velvet Shell ser uten tvil ut som en god start, og fortsetter den oppløftende trenden Ubisoft har startet. Vi gleder oss virkelig til å fortsette kampene vi allerede er godt kjent med, samt de nye områdene i Hong Kong, Polen, og Sør-Korea.

Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Dette er en annonse: