Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Nintendo 64 feirer 20 år i Europa

1. mars 2017 markerer 20-årsdagen for Nintendo 64 i Europa. Vi mimrer litt over konsollen og ser på noen av de tekniske utfordringene den hadde i møte med konkurrentene...

Strengt tatt var den offisielle 20-årsdagen for Nintendos tredje hjemmekonsoll allerede i fjor. Nintendos kjente og kjære 64-bitkonsoll ble offisielt lansert i Japan 23. juni 1996, hvilket betyr at der borte kunne man markere 20-årsdagen allerede i fjor sommer. Her på berget er det derimot 1. mars som markerer jubileet, for 1. mars 1997 ble Nintendo 64 tilgjengelig for europeiske spillere.

På starten av 1990-tallet hadde konsollkrigen for alvor begynt, hvor Nintendo var en av hovedaktørene. Deres største konkurrent var imidlertid verken Sony eller Microsoft, ettersom de først skulle komme på markedet senere. Derimot var dette en tid hvor Sega hadde markert seg med Sonic i spissen som den store Mario-konkurrenten. Etter en knalltøff konsollkrig hvor Sega hadde spist viktige markedsandeler fra Nintendo, var det på tide for selskapet å vise muskler igjen. Oppskriften: Innovasjon, kreativitet og tilgjengelighet.

Dette spillet ble den store salgsmagneten til Nintendo 64, og det er ikke uten grunn vi har så gode minner fra spillet.
Dette er en annonse:

Hovedingrediensen for innovasjonen skulle først og fremst vise seg på det tekniske området. Nå skulle Nintendo endelig ta steget fra to dimensjoner til tre, og piksler skulle erstattes av polygoner. Rollefiguren som først og fremst skulle selge nyvinningene var selvfølgelig Mario, og Super Mario 64 ble flaggskipet til Nintendo 64. Overgangen fra Super Mario World var enorm. Mario kunne snakke, bevege seg i tredimensjonale omgivelser, og hadde selv en 360-graders bevegelsesfrihet, alt dette mer eller mindre sensasjonelt i konsollsammenheng.

Det er vanskelig å forestille seg hvordan store Nintendo-serier som Mario og Zelda hadde vært i dag dersom det ikke hadde vært for arven fra Super Mario 64 og The Legend of Zelda: Ocarina of Time - to titler som fortsatt trekkes frem i diskusjoner og lister over tidenes beste spill. Nintendo 64 var plattformen hvor Nintendo skulle lære seg å håndtere tre dimensjoner, og avgjørelsene de tok fikk betydning ikke bare for deres egne spill og serier, men spillmediet slik vi kjenner det. Det er nettopp derfor de to nevnte titlene trekkes frem så ofte den dag i dag, for sammenligner man dem med tidligere spill er det knapt noen spill som har like gode tekniske løsninger, dem samme grad av åpenhet, den store friheten og den like gode kombinasjonen av lyd, bilde og kontroller.

Nintendo 64 markerte også storhetstiden til viktige tredjepartsutviklere, hvorav britene i Rare kanskje er de mest kjente for ettertiden. For mange har Rare-titler som GoldenEye 007, Banjo-Kazooie, Diddy Kong Racing, Conker's Bad Fur Day og Perfect Dark blitt minst like synonymt for Nintendo 64 som mer klassiske Nintendo-navn. GoldenEye 007 viste at det faktisk var mulig å lage velfungerende, tredimensjonale skytespill til konsoll, og at det ikke minst var et marked for skytespill hvor flere spillere kunne konkurrere over samme skjerm. Halo: Combat Evolved videreutviklet denne formelen ytterligere i 2001, men det er vanskelig å se for seg denne videreutviklingen uten grunnlaget som ble lagt av Rare på 90-tallet.

GoldenEye 007 viste at skytespill på konsoll med en god flerspillermodus faktisk var mulig, og banet vei for mye av det vi forbinder med sjangeren i dag.

Nintendo 64 førte til at flere Nintendo-serier fikk videreutvikle seg ytterligere. Mario Kart 64 var det andre spillet i serien, men løftet serien med brask og bram til tre dimensjoner. Konsollen introduserte også nye serier, som for eksempel Mario Party og Super Smash Bros.. I tillegg var Nintendo 64 den første hjemmekonsollen til Nintendo etter at Pokémon var blitt et etablert verdensfenomen. Dermed kunne konsollen tilby oss titler som Pokémon Stadium, Pokémon Snap og det langt mer perifere Hey You, Pikachu!, ett av to Nintendo 64-spill som brukte mikrofontillegget Voice Recognition Unit (det andre var det Japan-eksklusive lokførersimulatorspillet Densha de Go! 64).

Dette er en annonse:

Mange av de tekniske mulighetene Nintendo 64 tilbød var takket være CPU-en utviklet av Silicon Graphics Inc., som underskrev avtalen om å utvikle en kostnads- og energieffektiv prosessor for Nintendo allerede i 1993. Det mange ikke vet, var at Silicon Graphics først forsøkte å selge ideen sin til Sega. Vi kan alle spekulere i hvordan markedet ville sett ut i dag dersom Sega hadde takket ja.

Dette er en annonse: