Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikkel

May the 4th be with you! Fem gode (og ett dårlig) Star Wars-spillminner

I anledning Star Wars-dagen har vi satt redaksjonens selverklærte Star Wars-ekspert til å dele fem av sine beste minner knyttet til spill basert på romsagaen.


Et like sikkert vårtegn som at kalvene slippes ut av fjøset (som for øvrig er et festlig syn for oss byfolk), døddrukken russ, pollenallergi og eksamensstress over hele landet, er at man 4. mai vil høre Star Wars-nerder over hele verden hilse (hver)andre med ordene «May the 4th be with you!»

Mai er Star Wars-måneden over alle for mange fans av serien. Ikke bare har man datoen 4. mai som en mer eller mindre offisiell Star Wars-dag, men den første filmen ble lansert 25. mai 1977 og har dermed 40-årsjubileum i år. Sånn sett er det kanskje ikke så rart at fansen blir litt mer synlige og innpåslitne når vårsola titter frem (skjønt, vil du unngå dem kan jo alltids stikke på stranda, for Star Wars-fans liker ikke sand siden det er røft og irriterende og havner overalt ...)

Nesten like lenge som det har eksistert et Star Wars har det også eksistert dataspill, og mange fans og spillere på tvers av landegrenser og generasjoner har knyttet både gode og dårlige minner til Star Wars-spill gjennom årenes løp. Noen av spillene har vært fryktelig dårlige og lite gjennomarbeidet, og noen har ikke holdt seg spesielt godt gjennom årenes løp. Mange av spillene har derimot vært gode spill som virkelig har fanget en eller annen side ved Star Wars-ånden.

Siden jeg sannsynligvis er den største Star Wars-nerden i staben, har jeg i anledning dagen valgt ut fem Star Wars-spill som jeg har spesielt gode minner knyttet til. Noen av minnene er gode fordi spillene er gjennomført gode, mens andre minner er gode på grunn av omstendighetene rundt dem. Dette er med andre ord ikke en liste over de fem beste Star Wars-spillene, men et utvalg av opplevelser knyttet til Star Wars-spill.

Leser du ikke hele artikkelen, vil Darth Vader bruke Force Choke på deg! Du er herved advart.
Dette er en annonse:

Star Wars: Rogue Squadron (1998)
Som oppvokst på 90-tallet var tilgangen til spillkonsoller relativt marginal, men med en Nintendo 64 i hus var det duket for flere gode spilltimer i barndommen. Og tenk, selv Nintendos lille gråsvarte hadde et Star Wars-spill og to å rutte med, hvorav minst ett av dem var meget bra. Star Wars: Rogue Squadron ble utviklet av nå nedlagte studioet Factor 5, et studio som i sin tid viste svært god forståelse for N64-arkitekturen. Studioet presterte for eksempel å konvertere Resident Evil 2 fra Playstation til N64, som er imponerende med tanke på at de da overførte innholdet fra to CD-ROM-plater til en svært begrenset N64-kassett.

Men jeg sporer av her, og må konsentrere meg om Kraften slik mester Yoda har instruert meg.

Rogue Squadron var på ingen måter det første spillet som lot deg innta cockpit-posisjonen i et Star Wars-spill. Her var både X-Wing og TIE Fighter tidligere ute. For en som derimot ikke hadde særlig tilgang til en spill-PC i oppveksten, var Rogue Squadron derimot et fantastisk første møte med pilotrollen i Star Wars-universet. Å fly en X-Wing, A-Wing eller en Snowspeeder over kjente Star Wars-planeter som Tatooine, Kessel, Sullust og Corellia i tredimensjonale landskap var rett og slett et uforglemmelig eventyr, og det skadet selvfølgelig ikke at spillet kunne stille med det som den gang var god tredimensjonal grafikk, et stort antall planeter og en rekke forskjellige skip. Tastet du inn juksekoder kunne du dessuten åpne opp baner som Death Star-grøften og slaget ved Hoth. Kraften var sannelig sterk med dette spillet.

Følelsen av å fly en X-Wing har sjelden vært så god som i Star Wars: Rogue Squadron.

Star Wars: Knights of the Old Republic (2003)
Hvor mange av oss Star Wars-fans har ikke opp gjennom årene lekt med tanken på hvordan det ville vært å være en jedi? Eller, enda bedre, å falle fra Kraftens gode og lyse side og heller omfavne sin indre ondskap i sithenes navn? I rollespillet Star Wars: Knights of the Old Republic var valget helt opp til deg. Rollespillet satt hele 4000 år før A New Hope står fortsatt som et monument over alt det som gjorde Bioware til en av de største og beste rollespillutviklerne en gang i tiden, og selv om grafikken er noe foreldet i dag er spillet fortsatt et mesterverk. Knakende god musikk, enorme verdener å utforske, en myriade av gode rollefigurer, velskrevne oppdrag og mange gode dialoger gjør at dette spillet fortsatt er verdt å besøke. Om ikke dette frister, hva med å følge Kraftens lyse side for så plutselig å falle fra på et bestemt punkt i spillets historie? De som har spilt Knights of the Old Republic vet trolig hvilket punkt i spillet jeg tenker på ...

Å skulle bare plukke ut ett minne fra Knights of the Old Republic er vanskelig, men å plukke ut én enkelt rollefigur er hakket lettere: Drapsroboten HK-47 som hele tiden leverer sarkastisk, syrlig og triggerhappy dialog om hvordan han med glede vil drepe alle «meatbags» for deg, mester. HK-47 har fått meg til å le mang en gang, og er sannsynligvis en av de beste rollefigurene BioWare noen gang har utviklet. Takk og lov at spillet fortsatt er kanon inntil Disney kommer med noe nytt Star Wars-materiale som skriver om hele Old Republic-epoken.

Dette er en annonse:
Jedi? Sith? Noe midt imellom? Valget er ditt i Star Wars: Knights of the Old Republic, som fortsatt er et av tidenes beste rollespill (ikke bare i Star Wars-sammenheng).
Dette er en annonse: