Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Gamereactors sommerminner fra 2012

Sommeren 2012 var full av håp, drømmer og kommende skuffelser. Vi har bladd gjennom Gamereactor-magasinet i en liten mimrestund...

  • Tekst: Redaksjonen

Naughty Dog stjal mye spalteplass i magasinet fra annonsering til lansering.

Akkurat nå er du nødt til å finne Gamereactor på internett, enten via nettsiden eller appen, men før hadde vi altså et fysisk magasin som du kunne plukke opp hos spillforhandleren, biblioteket eller på visse skoler. Rett for sommeren setter inn for alvor har vi åpnet magasinene fra 2012 for å sjekke hva vi gjorde på den tiden. Her er et aldri så lite stykke historie.

Juni 2012 var full av spillopplevelser, men det var spesielt to titler som okkuperte dagdrømmene våre. Det ene var Watch Dogs. Spillet hadde nettopp blitt vist frem for aller første gang på E3 samme måned, og vi slet med å fatte at dette var noe som skulle kunne kjøre på vanlige PCer og konsoller. Drømmen glapp som kjent etter hvert som Ubisoft nedgraderte spillet for hver trailer de slapp frem til lansering, men i juni 2012 var vi i det minste fulle av håp. Det andre spillet var Naughty Dogs The Last of Us. Vi forventet kvalitet fra det studioet, og hver gang innboksen sa noe om nye bilder eller videoer fikk vi fart på musepekeren. Denne drømmen gikk heldigvis i oppfyllelse året etter, og vi blir fortsatt litt trange i halsregionen av å tenke på visse scener i spillet.

Dette magasinet er fra 2013. Sommeren 2012 visste vi lite om at Don Mattrick skulle presentere Xbox TV til manges store skuffelse noen måneder senere.

Arbeidet med jubileumsmagasinet hadde startet. Det fylte ti år høsten 2012, og daværende redaktør Nymoen strevde med å finne en tid der han, Jon Cato og Carl Thomas kunne møtes for å diskutere magasinets historie. Dette resulterte i en egen artikkel, og vi anbefaler deg å lese den hvis du ennå ikke har gjort det. Den ligger her.

Mens redaktøren jobbet med den artikkelen var vi andre opptatt med å spille Rockstars tolkning av Max Payne, nemlig Max Payne 3. Det var mye smertestillende og horisontal skyting i sakte film, men stort sett gøyalt hele veien gjennom.

Det var imidlertid flere enn oss som gjorde vårt beste for å unngå innkommende ild den sommeren. Funcom slapp nemlig deres ambisiøse MMORPG The Secret World, og i forkant av lanseringen gikk aksjekursen i taket. Det som imidlertid skapte furore var at de ble anklaget for å ha manipulert markedet, noe de også ble dømt for to år senere.

The Secret World var et godt spill, men i en sjanger med tøff konkurranse slet det med å slå gjennom. Gjorde det bra på børsen i hvert fall.

Et annet spill som skapte debatt, i hvert fall her i Gamereactor, var Spec Ops: The Line. Brutte løfter om dynamiske sandstormer og variert gameplay, var blant hovedpunktene som fikk vår anmelder til å se forbi den ambisiøse historien. Resten av spillverden hyllet utvikler Yager for den vågale historien, men selv om den var aldri så lik Heart of Darkness (Apocalypse Now) endte vi opp med fem av ti her hos oss.

Vi lot oss derimot imponere tilsvarende mye av det glimrende Ghost Recon: Future Soldier, og vi tilbragte store deler av sommeren i co-op med gode venner og droner. Når taktikk og strategi tok på for mye, kastet vi oss inn i den helvetes gode oppfølgeren Diablo III - et spill vi fortsatt nyter i fulle drag.

Husker du forresten at Tony Hawk HD ble sluppet sommeren 2012? Nei? Ikke vi heller, i hvert fall ikke før vi åpnet de gamle magasinene. Spillet var ikke stort mer enn en enkel måte for Activision å tjene noen sommerslanter, men ingen brydde seg.

Mange av oss jobbet oss fortsatt mot slutten av Mass Effect 3, uvitende om hva som skulle komme. Det var nemlig flere som hadde avstått fra å lese noe om spillet til de var ferdige, så det var mange som fikk seg en overraskelse av slutten. Ikke minst av hvordan folk reagerte.

For si noe kort om hardware, kan vi fortelle at Palmer Luckey høstet rosende omtale fra kjente utviklere for hans Oculus Rift. VR-headsettet hadde blitt testet av bransjestorheter som John Carmack og Cliff Bleszinski, og de var enige om at dette var riktig vei i utviklingen av den da så spennende teknologien. Folkefinansiering var det nye, og mange prøvde lykken med sine ideer. Mange feilet, men vi husker også suksesshistoriene. Eksempelvis Android-konsollen Ouya som samlet inn 50 millioner kroner på Kickstarter, altså over 900 prosent mer enn de ba om. For en suksess! Hvordan går det med Ouya i dag? Det kan du sikkert lese om i en artikkel på VG+ i løpet av året.

Man ser aldri så kul ut som man gjør med et VR-headset.

Sommeren 2012 skulle også gi oss en etterlengtet kino-opplevelse. Christopher Nolan avsluttet nemlig Batman-trilogien med en glimrende Bane spilt av Tom Hardy. Vi diskuterte filmen både intern i redaksjonen og med dere lesere utover hele høsten, og selv i dag hender det at noen trekker frem hvor lite Bat og hvor mye Man det er i den filmen. Diskusjonen ender alltid med «men Bane var rå!».

Foruten Watch Dogs og The Last of Us gledet vi oss også veldig til andre spill som ventet i horisonten. Deriblant WiiU-spillet Pikmin 3, gjenopplivingen av Lara Crofts eventyr i Tomb Raider, Quantic Dreams filmatiske Beyond: Two Souls og det overraskende survival-dramaet Resident Evil 6.

Slik var altså sommeren vår i 2012. Hvilke spill var du opptatt av for fem år siden?

Det var også noen måneder igjen til Rockstar slapp den første traileren til Grand Theft Auto V. Vi får fortsatt gåsehud når vi tenker på den traileren.
Dette er en annonse: