Norsk
Blog
Hvor ble historiene av?

Hvor ble historiene av?

Skrevet av Gilatar den 1 mars 2012 klokken 16:22

Dette er noe jeg overraskende har spurt meg selv mer og mer i det siste.

Det begynner å bli en stund siden jeg spilte Warcraft III for første gang, men minnene har ikke gått tapt riktig enda. Jeg husker hvordan jeg satt oppe sene kvelder i helgene og prøvde meg tappert til ingen nytte på campaign-delen av spillet. Aldri før, eller etter, har jeg opplevd en så god historie i et spill.

Warcraft-serien inneholder kanskje de beste og mest detaljerte historier jeg kan huske fra noe spill jeg har spilt. Jeg kommer nok aldri til å glemme en så fantastisk spillopplevelse på en god stund.

Nå - mange år senere - har jeg spurt meg selv hvor jeg kan finne slike spill igjen. Selvfølgelig, det har jo dukket opp noen med rimelige mellomrom (Dragon Age, Mass Effect og The Witcher er noen jeg husker i farten).

Men både Mass Effect og Dragon Age kommer fra BioWare, og det er sjeldent at man ser nye utviklerne og selskap med slike spill. Er det virkelig bare veteranene som seirer på markedet i dag?
Hva skjer med de nye utviklerne? Har de ikke nok erfaring, eller er det rett og slett vanskelig å skrive en spillfortelling når man aldri har gjort det før?

Når ting begynner å bli så ille som Dead Islands historie, og slurvete Call of Duty-twists, grøsser jeg ved tanken. Jeg håper først og fremst at Techland lærer av feilene sine og at flere utviklerne skjerper seg når det kommer til selve fortellingen i spillet deres.

Selv synes jeg at et spill med dårlig design, mekanikk og grafikk kan imponere og løftes opp med en meget god historie som støtter det. Rett og slett synes jeg det hadde vært et smart trekk av flere å fokusere på fortellingene, i stedet for grafikk og jevnt gameplay.

Jeg savner gode historier, simpelthen.

HQ