Norsk
Blog
Noroff 9 ukers og halvtårs prosjekt

Noroff 9 ukers og halvtårs prosjekt

God kveld Gamereactor! Da var det på tide med en ny blogg om mine studier på Noroff her i Bergen.

I min forrige blogg skrev jeg om mitt 5 ukers level design prosjekt og Game Documentation oppgaven som vi hadde rett etterpå. I denne bloggen kommer jeg til å ta for meg den 9 uker lange level design 2 oppgaven fra før jul og hva vi har startet med nå på nyåret.

I likhet med 5 ukers oppgaven skulle vi nok en gang designe et level fra scratch. Det som var annerledes denne gangen var at fokuset ikke lå på gameplay, men heller på det estetiske ettersom vi måtte modellere og teksturere alt sammen selv istedenfor å lage levelet med UDK Assets. Alt skulle lages fra bunnen av.

Før selve arbeidet med å modellere og teksturere kunne finne sted måtte vi først komme opp med et konsept for stedet vi skulle lage. Etter mye tenkning gikk jeg til slutt for konseptet Tower of the Gods.

Tower of the Gods var et eldgammelt tårn laget i gull av oldtidens guder som et siste bevis på deres eksistens. Rykter gikk at den som kunne komme til toppen av tårnet ville få gud lignende krefter. På toppen befinner det seg en arena hvor en siste test venter den som søker gudenes krefter. En kamp på liv og død mot en inkarnasjon av krigsguden Ares.

Ikke et veldig spesielt konsept, men det gav meg det jeg trengte av informasjon for hva jeg måtte lage. For eksempel er begeret med flamme i midten av arenaen tenkt opp mot gamle Hellas hvor flammen var et symbol på tilkoblingen mellom menneskene og gudene, Noen av de første tegningene kan dere se øverst på bilde øverst.

Etter dette måtte jeg finne ut hvordan layouten skulle være, hva type materialet ting var laget av, hva type stil jeg ville gå for utseende messig osv.

Resultatet av arbeidet ble som dere ser på bildene under. Ikke en direkte dårlig levering (Uten at jeg kan si noe siden jeg ikke har fått karakter enda), men det var en del steder hvor det kunne sett penere ut en del innhold jeg kunne lagt til for å gjøre det enda mer visuelt tiltrekkende for øynene (Spesielt tribunen). Det er noe jeg allerede har begynt å jobbe med slik at jeg kan bruke levelet i portofolien min når den tid kommer. En av tingene jeg har endret på kan sees i bildet nederst til venstre (Nederst til høyre for sammenligning). Istedenfor å bare lage en mesh med tekstur på for sanden og så blande stein teksturen og sand teksturen der hvor sanden ikke dekket over jobber jeg for øyeblikket med å lage et materialet som lar meg vertexe painte hvor sanden skal ligge og hvor høyt/sterkt den skal ligge. Dette gir meg mer kontroll samt ser bedre ut.

Utenom det er det ikke veldig mye å fortelle om fra Noroff helt enda. Vi har nettopp begynt på halvtårs prosjektet og har såvidt begynt med å lage et spill konsept for det vi skal lage. Så må vente en liten stund før jeg har noe å vise til på den fronten.

Bilder
1.Konsept tegninger
2.Konsept Tårn
3.Screenshot arena
4.Screenshot Ute på vei opp
5.Vertex Painting
6.Uten Vertex Painting

HQ